Mina akvarium nr 4!
Nu var det längesedan jag var inne här på iFokus! Tänkte därför att det kanske vore dags för en liten uppdatering.. Det har ju trots allt hänt ganska mycket sedan sist!
Här hittar ni min förra tråd: Mina akvarium nr 3!
Jag har gjort om helt och hållet i mitt Juwel Rio 240. Det är fortfarande under uppväxt. Främst väntar jag på att glosson ska täcka botten. Men jag tror det blir bra när allt vuxit till sig :)
// Sofia
Ja det stora är verkligen omgjort. Jag tycker nästan det är snyggare nu även om det var väldigt vackert förut med : )
Fint och ser ut att vara fina och fräscha växter :) Gillar ditt stora, fin ihopsättning! :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Kul att se dig här igen Roxie och som alltid fina akvarium!
#3 Tack :)
#4 Tack så mycket! #5 Japp det är den möbeln, två stycken. Håller för mina kar i alla fall. Men då har jag också lådor och skåp påmonterat som till viss del stabiliserar.
// Sofia
O vad vackra akvarium!! Och räkor! Hur är "berget" i det stora kar uppbyggt? Är det bara rötter och stenar som du staplat på varandra eller har du limmat och/eller använt andra material att bygga med?
#8 Har också lådor i min, tänker att det också hjälper ja :)
Vad roligt att se dig och dina akvarium här igen :) Kör du fortfarande med lysrör i ditt stora akvarium?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#9 Det är massa stenar samt tre rötter. Rötterna sitter ihop med buntband :) #11 Japp jag kör fortfarande dubbla ramper!
// Sofia
Hur går det?
Så kul att se dig här igen roxie! Följer med glädje dina vackra skapelser :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#14 Kul att höra! :)
// Sofia
Omg
Så jäkla snyggt och häftigt kar!
Vad är det för cool växt i mitten som står rakt upp?
#19 Det är rotala sp. bonsai :)
// Sofia
Häftigt. Du har verkligen lyckats :)
Tack så mycket :)
// Sofia
Vilka vackra akvarium!
#15 Nu tror jag att jag kastar in handuken…. 🤤🤤🤤
#24 Inte då! Bara att kämpa vidare :)
// Sofia
lika fantastiska som vanligt Roxie =)
Tack Tina :)
// Sofia
I helgen införskaffades fyra nya små invånare till mitt stora kar. Nämligen en grupp Apistogramma Baenschi, fortfarande bara småttingar på 2cm och kommer färga ut allt eftersom de växer. Ska bli spännande att testa något nytt!
Bilderna visar två honor. Hanen är en liten fegis och håller mest till i växterna.
// Sofia
Grattis! Baenschin är en underbar fisk. Tjejerna däremot är ena rivjärn så jag hoppas det går bra med så många : )
Fantastiskt fint! Eftersom jag tyvärr haft en massdöd i mitt Juwel Rio 180 l blev jag väldigt inspirerad av ditt fina. Blev väldigt sugen på glosson, har du några tips ang det? Vart man kan få tag på det och vad för bottenmaterial som är att föredra?
#29 Ja den är riktigt vacker och rolig. Tanken med att jag köpte tre honor var för att hanen ska få välja ut sin hona, och funkar det inte med honorna som blir "över" så kommer de att säljas vidare :)
// Sofia
Jag tror inte apistogramma fungerar så. De parar inte ut sig. Hanen tar nog så många tjejer han får och dom slåss med varann och de andra. Min hona är riktigt bitsk även om hon inte har rom.
Har pratat med Joakim Asterhed som är lite av en expert inom området och jag litar på honom :) En hane med tre honor funkar så länge karet är relativt stort samt har många gömställen. De kommer ge sig på varandra ja, för att skapa en hierarki. Liksom de flesta ciklider.
// Sofia
Då hoppas vi på att de hör och lyder ; )
Haha ja det får vi göra! :P
// Sofia
Jag vill hålla med Lillyrod här, jag tror heller inte att apistogramma fungerar som så att de väljer en partner. Jag kan inte tänka mig det om harenruvare som baenschi. Jag ska erkänna att när jag föreställer mig 3 honor i akvariet som alla ska leka och ha uppfostra yngel, samt en hane som ska hålla sig undan dem alla tre, så tvivlar jag på att det kommer lyckas, men jag hoppas att det gör det.
Förstår vad ni säger. Dock är detta inget jag hittat på utan fått till mig av erfarna odlare. Står även på seriouslyfish där ni kan läsa om ni vill :) Att hanen väljer en specifik hona som det kanske framstod som att jag menade stämmer som ni säger inte. Men det är ju inte säkert att det blir yngel bara för att man skaffar en hane och en hona. Därav mitt val av att skaffa en liten grupp, i samråd med odlare då som jag sa. Som sagt, skulle det inte funka säljs någon hona vidare alternativt går tillbaka till odlaren. Jag har en plan och vet vad jag gör, men tack för omtanken :)
// Sofia
Oj nej jag menade inte så. Jag tror inte du hittar på Roxie, tvivlar absolut inte på dig eller på det du hört och läst om. Det är bara intressant att spekulera i hur det kommer gå, för det är trots allt allt vi kan göra innan vi vet något mer :)
En liten uppdatering! Som ni sett har jag annons ute på mitt Juwel Rio 240. Detta för att jag helt enkelt vill uppgradera mig och har därför beställt ett Optiwhite-akvarium med måtten 121x41x40 med en volym på ca 198L. Karet är specialbeställt för att det ska passa min befintliga Juwel-bänk. Kommer bli grymt!
Belysningen jag beställt är en Econlux sunstrip 70 på 115cm. Vi får se om det kommer att räcka, i värsta fall får jag skaffa en till.
Kommer köra soil (troligen Tropicas) och göra någon scape med rötter och sten. Blir antagligen HC som bottentäckare, en del olika bucephalandra, lite blyxa och något rött :)
// Sofia
Roxie, var har du hittat sunstrip 70 för sötvatten? Jag hade för mig att modellen 70 bara fanns för saltvatten och att 35 var för sötvatten?
Den finns för sötvatten också :) Har bett en lokal zoohandlare (Herkules zoo i Gbg) att beställa till mig. Har även flera akvaristvänner som kör denna belysning och den ska vara riktigt bra! Så det ska bli roligt att testa.
// Sofia
så fint du har det ^-^
👻🌛
Jag har tittat på serien också förut och varit intresserad men trodde det var sunstrip 35 som gällde för sötvatten och de har ju betydligt lägre watt antal vad jag förstått och då skulle det behövas flera ramper för att täcka behovet vilket jag inte var såå sugen på. Men finns sunstrip 70 för sötvatten blev det genast intressant igen! Du vet inte var de säljs någonstans?
Tror att alla djurbutiker som beställer från imazo kan köpa hem. Vet att det i alla fall finns på pwss.se när det gäller webbutiker.
// Sofia
Det är sååå snygga kar. Dreglar nästan 😊
Fast det är inte "marine" som ska användas till växtkar. Finns fresh 70.
// Sofia
"Inte blev riktigt nöjd", är du galen människa? Supersnyggt ju! Men om du inte är nöjd med detta så ser jag fram emot vad du kan visa bättre :)
Säger bara wow! Saknar ord hur fint allt är
Kom hem från semestern idag och såg att mina apistogrammor bildat familj! :D Blir ingen rescape på ett tag. Istället gör jag en rescape i mitt nedgångna 54L :)
// Sofia
#52 Fast den du länkar är bara 35w/m. Finns som sagt 70w/m men kanske inte alla som har hemma. Jag fick mina beställda från Imazo via en lokal butik :)
// Sofia
Åhnej ska du riva det där? Det är ju såå fint!!