Rena äpplesnäckor !
Hur menar du med rena äppelsnäckor? (Känner mig lite efter😂)
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Väldigt enkelt. =) Rätt avlade, fina stammar.
Och hur avgör man det?
Man ser det oftast på dem eller så vet man själv att man har gjort rätt för sig genom att avla dem rätt.
Det har jag ingen aning om jag har eller inte…😐
Antar att man då aldrig blandat färger någonsin, som t.ex gula med blå utan bara avlat på rena gula med rena gula och rena blå med rena blå hela tiden?
Blir lite fundersam över bilden i inlägg #0 då, eftersom man kanske inte borde ha olika färger tillsammans om man vill behålla sina rena äppelsnäckors avkomma just rena? Eller?
#5 Då har du troligtvis inte rena.
En renodlad snäcka ska enbart ha snäckor i samma färg i stammen. Med andra ord så paras inte olika färger med varann helt vilt utan det är mycket mer komplicerat än så.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#6 För att reda ut förvirringen så ska jag berätta lite mer om bilden. Du ser kanske att det är två vuxna med det är två honor och de kan inte para sig med varandra och sedan är det snäcklingar resten av dem och de kan inte producera snäcklingar vid ung ålder så därför är de tillsammans. Jag vet vad jag gör. =) Sedan så är det bra med rena stammar precis som du säger med gula med gula och blå med blå osv men det är också okej att para gula med blå då de kan avla fram vita äpplen. Jag har hållit på med äpplen ett bra tag så jag tror mig kunna en del om dem =)
Aveln är som sagt mycket komplicerad och vi som inte har någon vetenskap om varken aveln eller jens snäckor ska nog inte vara dömande utifrån bilden på snäckorna tillsammans. Vi har ingen aning om vad som försiggår där och kan bara utgå från fakta samt det JensW sagt, att han har rena snäckor.
fast, även om man som du säger jens "gjort rätt för sig" så kan man ju aldrig säkert veta vad som finns bakåt i leden till 100% så om det då finns synliga tecken som kan intyga detta får du hemskt gärna dela med dig av den vetskapen för det hade jag gärna lärt mig =)
personligen har jag haft mina åtskilda i färgen till dtörsta delen, o har jag inte det så har jag inte behållt äggsäckarna, förutan just gula o blå som jag hoppas på kunna få till jade med genom att sen avla andra generationen ihop, för, rätta mig om jag har fel, det är väl så man får fram jade?
Tänk inte så mycket på om ni är tveksamma om ni har rena äpplen eller inte. Det är kul att se ändå om ni har äpplen =) Så fram med bilder på dem för det är alltid kul att se deras framfart i akvariet =))
#8 Aha, då förstår jag! Jag blev bara lite fundersam så tack för att du tog dig tid att förklara läget.
Tycker dina blåa äppelbebisar var väldigt vackra förresten! :D
Åhh jag hade rena blåa äpplen som jag köpte utav en privat uppfödare som var väldigt insatt i att ha bra stammar, men det var många år sedan… Skulle så gärna vilja ha igen, lagen gick igenom precis när jag hade tänkt skaffa äpplen igen 😡
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Tack så mycket #12 =)
#13 Ja, det är så tråkigt men jag tror lagen kommer att försvinna igen för det är ju ingen fara för dem att sprida sig i Sverige.
Oj, missade ditt inlägg men såg det nu.
Ja, det är helt korrekt att man får jade utav blåa och gula men tänk på att jade är väldigt speciell och många har fått en missuppfattning av vad jade är egentligen.
En äkta jade är med mörk fot, gult skal och mörka ögon. Det finns de snäckor som är ljusa i foten med grönt skal och denna är inte jade utan kallas för olivsnäcka vilket jag inte anser vara rätt avlad äppelsnäcka men det är andra som tycker det.
#15 varför är de ingen fara i Sverige ? De kanske lär sig att klara av kallare temperaturer snabbare här än förväntat !?
Fina bilder Tinitusan ! =)
tack, det jag hade sparat på telefonen men kan gärna ta fler bilder ngn dag, de är som du säger oerhört vackra!
ja alltså att det är mörk fot med gult skal förstår jag o att det endast sker när man parar gula o blå som kommer från en blandning av gula o blåa föräldrar? kommer oliven från samma kombination av föräldrar?
Efter några generationer så kan man få olivfärgad snäcka och då är både skal och fot olivfärgad och är väldigt vanligt förekommande. Det är svårare att få fram jade.
ah ok så av blå o gul kombination blir det först bara blå o gul som sedan om de paras kan få olivfärgade skal med ljus fot o efter en generation till blir det helt olivfärgade o i ovanliga tillfällen kan det bli jade? vad händer om man avlar en jade med en annan jade?
Ärligt talat så vet jag inte det. Har aldrig lyckats få flera stycken jade för att avla fram ifrån dem.
Vilka fina bilder ni lagt upp! Jag ska se om jag kan fixa lite bilder i morgon på mina. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#19 Lagen gäller förstörda risfält i spanien och här i norden här vi ju inga sådana som dem kan förstöra..
ah men jens då tycker jag vi ska försöka ta reda på det, vilken utmaning ;p
Äpplen har jag, men jag har nog inga "rena" stammar ;) Jag har inte separerat färgerna, utan de har fått gått tillsammans. Har dock några vuxna både gula och blå. Men jag lägger väl upp bild på vad jag har ;)
Blå.
Vet inte vilken färg ;) Den är gul med lila ränder.
Fina bilder Rovfisk men det är som du säger ett mix =) Fast den blå i inlägg #28 ser ut att vara 'ren'.
är inte det en ursprungsfärg kanske? fina vilket fall!
en annan fråga, ser att din blå har lite skadat skal, mina blå har oxå skadade skal, de har alltid gått tillsammans med antingen de gula som vuxna eller med de andra som små med kalksten o äggskal i vattnet o ingen av de andra färgerna har skadat skal men alla tre blå har, är de blå mer känsliga?
Jag vet inte om de blå är mer känsliga, men det kan de nog vara. För alla mina blå (har 7 st. tror jag det är) och de flesta har skadade skal. Trots kalk och äggskal i akvariumet. Den på bilden är iofs. också rätt gammal, tror den är närmare 2 år (men är inte säker)
Det stämmer bra Rovfisk att blå är känsliga och du har en gammal herre/dam så det är inte konstigt att skalet blir som det blir för så blir de med åldern. De kan ju inte glänsa alla åren precis som med människor. 🙂
Gula äpplen är de som är mest tåliga.
Då har vi ju förklaringen där då, varför de är så ful i skalet :) Och jag håller med, man kan inte alltid vara på topp när man börjar bli gammal ;)
haha rovfisk!
o vad bra då stämde min observation, börjar få in det där akvaristögat tror jag bestämt ;p
Åh vad roligt att få de bilder på fina äpplen! Mina kar är alldeles för tomma utan några äpplen. Hoppas den dumma lagen försvinner!
Så himla snygga äppelsnäckor, Jens!
Den lila med mörk fot (?) i bakgrunden på bilden i #39, har du någon bild på den? :D Det är nog min favoritfärg nämligen, hade gärna sett en bild på den 😊
Ska se om jag kan gräva fram en bild på den lila =)
Mwaaaah, vilken raring!!! Vackrare än så där blir de bara inte, fantastisk! 😍 Du har verkligen gjort ett bra jobb med dem.
#44 Wow, vad snygg!
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Tyvärr har den lila gått bort … Blir bara ett år och sedan dog och det händer att de dör tidigare än väntat.
Förlåt Jens, väldigt OT, men trådens rubrik får mig alltid att tänka att du ska ha tillverkat en nano-dusch eller nåt till dina snäckor ;)
#48 Hahaha! Förstår hur du tänker 😂
Kanske borde ta fram en ren tandborste och borsta av dem lite på skalet oxå… 🤔
Oj vad vackra småttingar du har fjordell! De ser ut att kunna vara renodlade?
#52 De må se rena ut, men det är de inte, tyvärr. Jag planerar dock att separera de lila från resten och försöka hålla dem så, för de är verkligen toksnyggt när de är såpass klara i färgen. Jag har lila, vita, rosa och blå, samt någon enstaka gul, och de flesta är faktiskt väldigt fina färgmässigt, förutom någon enstaka som är blå/grön-aktig.
jättefina lila! men hur ser man då att de inte är rena? skulle de ljusa partierna vara ljusare?
Även om de inte är rena så är de vackra ändå. Deras föräldrar är inte rena heller?
De ser ju onekligen snygga ut de lila men är de orena? Vilka har du blandat dem med dårå?
Föräldrarna till dem är iallafall rosa och lila, vad som finns bakom dem har jag ingen aning om, tyvärr! Men småttingarna som kom från dem var rosa, lila, vita och blå.
Då är det troligtvis orena snäckor en rad generationer.
#50 Gud så fina! 🤤Massa, massa lila, kan det bli bättre än så?! 😃
(Den vita var fin den också förstås!)
Ja, då är de garanterat orena. Foten är mörk på lila snäckan och ljus på den rosa snäckan så det blir en viss blekning, tyvärr. Men de var fina =).
Kom precis hem från jobbet å upptäckte massa smått i karet med rosa äpplen. Lyfte på locket för att kolla ifall de fanns fler klasar, det här fick jag se…
Men så trevligt lilo!
Saknar mina äpplen till tusen!!!!! 😭
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Så fina äpplen ni har! Jag saknar verkligen att ha äpplen, hatar det där dumma förbudet! :(
Mvh Linn
Hur i hela friden ser ni vad som är vad, d.v.s. hona eller hane 🤔
#62 Det var en trevlig överraskning. :)
#65 Jag vet ofta vilka som är vilka för att jag sett när dom parat sig eller vilka som lägger ägg.
#65 Det går att se ganska enkelt faktiskt :)
Här finns en bild på hur man kan skilja på hona och hane:
http://www.applesnail.net/content/illustrations/anatomy/male_female_differ.gif
Nejmen fy så tråkigt! Jag har varit borta från akvarievärlden ett par år nu men hade alltid äppelsnäckor förut och nu när jag startat upp mitt akvarium igen så var det det första jag letade efter, det förklarar ju alltså varför jag inte hittade några annonser på dem, skittrist, de var ju de roligaste i hela karet nästan ;o(
Ja visst är det hemskt tråkigt och ofattbart. Vi är många som sörjer dem. Jag har hört rykten om att lagarna kommer skärpas till ännu mer men jag tror att jag kan prata för oss alla med att vi försöker hålla förhoppningarna uppe.
Så jäkla trist med lagen! Har ett akvarium på drygt 300 litet som skulle behöva ett gäng äpplen!
Ja jättetråkigt, mitt nystartade 450 liters hade mått bra av ett gäng, finns det några andra bra snäckor som äter alger och gärna är fina att titta på?
Några andra snäckor med alla fördelar som Äppelsnäckor har, tror jag inte finns.. Den som liknar äppelsnäckan mest är enligt min mening filopaludina martensi, men denna finns inte i en rad olika färger som äpplet. Vill man ha en färgglad så finns posthornssnäckor, men dessa förökar sig kopiöst och är inte lika lätta att hålla efter. Sedan har vi ju också elefantsnäckan.
Vi har även ett snäcklexikon här på forumet. Där listar vi en del olika arter som hålls i akvarium :)
tyvärr äter elefanten vissa växter har jag märkt
Trist att detta forum diskuterar äppelsnäckor som är förbjudna,på andra forum är detta förbjudet för att minska risken för privat handel med dessa och uppmuntra till lagöverträdelse !

#75 Så andra forum försöker alltså uppmuntra till lagöverträdelse?😎
Besserwissrande åsido så tycker åtminstone jag att det är bra att det finns en plats där man fortfarande kan prata om äppelsnäckor. Det är tillåtet att äga och odla äppelsnäckor så länge man inte sprider dem och därför borde man också få skriva om dem på vårt forum.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
#76 Du läser som en LajvKratta,du vet vad jag menar,läs om läs rätt !
Då det verkar att vara lite oseriösa moderatorer i detta forum som även klankar ner på andra forum i sin personbeskrivning så avslutar jag mitt konto,vilket säkert ni är glada över .
oj vilken ilska
Vi som sköter om sajten uppmuntrar inte till lagöverträdelse på något vis, allt sådant hålls efter i bästa möjliga mån. Ibland kan även vi moderater säga något tokigt och har du kommit över sådan information ber jag om ursäkt för det.
Jag vet inte om det är en feltolkning från dig gällande formateringen av lagen men jag förtydligar gärna att det är en praktisk spridning som är förbjuden. Det är alltså helt lagligt att föra äppelsnäckan på tal.
Finner du tråden stötande kan jag endast be om ursäkt ytterligare. Jag hoppas att du kan ha överseende med att vi tillåter diskussion om snäckan här på forumet och att du kan trivas här ändå. Vi har trots allt mycket mer att erbjuda.
Med vänlig hälsning, mimåne.
#81 Är det ett posthorn som åker snålskjuts på äpplet? Vad är det för färg, snäckan ser nästan ut att vara marmorerad…
Jupp posthorn som inte orkade slemma sig fram själv ;) den är lite blåaktig och fläckig.. Faktiskt himla fin .. Följde med en växt när den va pytteliten så den fick stanna kvar. Tänkte att det va rätt riskfritt med en ensam :p
Jag har för tillfället bara en bild på mina äpplen nu…
Denna är från när det fick mat igår, var egentligen räkmat.
Räkorna verkade inte bry sig om den men den var desto populärare hos äpplena 🙂
Har du rena eller inte wille_wille? :)
#85 Jag har ingen aning, faktiskt 😇
Jag är så avundsjuk på alla äpplen!😭
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
#86 De ser ut att vara 'rena snäckor' i alla fall. 🙂
Bilden är väldigt gul och visar då inte snäckornas riktiga färger. Har du möjlighet att få en bättre bild som efterliknar verkligheten så kan man nog se om de är äkta. Du har ju många vita snäckor och de ser verkligen 'rena' ut.
Fast det verkar vara nästan omöjligt att avgöra huruvida de är rena eller inte utan att se på en en hel kull åt gången exempelvis? De lila jag har hemma t.ex är ju skitsnygga och rena i färgen, samma med de vita, blå och rosa. Ingen av dem är renodlade. Men överlag borde man kunna anta att om en inte vet om ens snäckor är rena eller inte, så är de troligen inte det… känns det som.😃
#86 Jag kan väl försöka, men mobilen lyckas nästan alltid få bilderna gulaktiga:(
Det är inte troligt att de klarar kylan.
Är lite osäker nu, så rätta mig gärna om jag har fel. men jag har hört att det dessutom inte är våra äppelsnäckor (Pomacea diffusa) utan det är en släkting till den som har "tagit över" risfälten, var det nu var (kommer inte ihåg)
Jag tycker också att de kan göra undantag i lagen, här uppe hos oss där det faktiskt blir kallt på vintern.
#96 Jo, vad jag hört så är det en släkting, men dom tog hela Äppel-släktet för att vara på säkra sidan.
Men dom ska väl kolla igenom den här förbjudningen nästa år igen, så bara hoppas att vi får tillbaka äpplena. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Incidenten som skedde i Spanien röde sig inte den art som vanligtvis brukar hållas i akvarium vid namn Pomacea diffusa. Arten har inte kraftfull radula ( rivtunga / mun) för att kunna äta levande växter och skulle därför inte kunna ge sig på ett risfält. Lagen gäller däremot hela släktet.
Jag är nyfiken på var du jossa5 har fått den informationen om att lagen ska ses över?
De rykten jag har hört är att vi inte kommer få tillbaka äppelsnäckan utan att lagen snarare kommer skärpas i och med att många fortfarande sprider arten. Vi akvarister borde egentligen gå ihop och försöka påverka beslutet om arten ska ha en chans.
#98 Har tyvärr bara hört det från kompisar, men gjorde en snabb googling nu.
"EFSA:s vetenskapliga underlag tillsammans med inventeringsresultaten kommer att ligga till grund för en översyn av EU:s nödåtgärdsbeslut om Pomacea. En sådan översyn ska ske senast den 28 februari 2015. När EU-beslutet är omarbetat kommer vi på Jordbruksverket att se över våra bestämmelser."
Andra inlägget på denna sida; http://www.ciklid.org/forum/archive/index.php/t-70137.html
Så det är väl inget bestämt ännu.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
👍!
Finns det någon som arbetar aktivt mot politikerna i den här frågan eller är det bara en massa akvarister som sitter hemma och tycker…? Hoppas ingen tar min fråga fel nu, undrade bara eftersom jag tvivlar på att något kommer ändras om ingen insatt gör en insats.
Av de forum jag snurrat på så har jag inte stött på någon insats men jag håller absolut med dig om att det borde tas upp om arten ska ha en chans.
Ska något bli gjort får man ju göra det själv så att säga.
Någon som vet hur man kan påverka EU i sådana här frågor på bästa sätt?
Kanske vore värt att dra igång något, det lär ju knappast vara olagligt att protestera mot ett förbud?😎
Jag har aldrig försökt påverka ett beslut från EU förut så.. :P Men kanske en namninsamling med information som stöder att de faktiskt inte är farliga här i norden.
Inte jag heller😛
Men iochmed att EU bygger på demokrati så borde det väl gå att påverka…
Frågan är ju om en digital namninsamling (typ skrivunder.com) skulle gälla eller om man måste få ner allas underskrifter på vanliga papper och skicka till Bryssel🤔
Jag tycker helt klart det är något vi kan fundera på iallafall, och det skulle säkert gå att få med sig akvarister från fler länder också.
Äsch det är ju 2000tal, vad går inte genom datorer idag.. :)
Läste om några som ville starta ett eget riksdagsparti. De var tvungna att samla X antal namnunderskrifter. En underskrift på en pappersblankett (A4). Blanketterna skulle sedan skickas per post till en person som skulle skicka dem vidare till ett ställe i Sthlm, alternativt skickas direkt till Sthlm.
Så allt går inte genom datorer 😉
Men vi kanske kan hjälpas åt att sammanställa lite fakta (som förhoppningsvis kan mangla ner EU:s byråkrater) och sedan skapa en namninsamling?
Jag är på iallafall 🙂
Jag tror många här skulle uppmuntra och stötta initiativet men det behövs en engagerad person som leder det här och är beredd att ta saken i egna händer.
det här tycker jag är en toppen ide!
Jag kan nog vara beredd att leda det (om ingen mer kunnig person vill), men jag kan nog behöva lite hjälp av någon/några.
Jag skulle tro att det är Jordbruksverket med tillhörande minister man ska vända sig till, för att de i sin tur ska ta upp frågan. Eventuellt också EU-parlamentariker, men jag tror på SJV i första hand. Jag är själv inte insatt alls i snäckorna och alla deras fördelar på rätt sätt känner jag, då jag kom in i akvaristilen för sent och inte har egen erfarenhet av dessa underbara små varelser. Däremot hjälper jag gärna till med korrekturläsning, leta fram kontaktvägar osv om någon känner att de vill och kan ta på sig att författa en skrivelse. Det börjar ju bli lite bråttom nu om det ska tas upp igen i februari.
Jag tror vi är många här som är beredda att dra strån till stacken.
#114 Alla har inte FB, jag tror det är bättre att skaffa fakta, göra en namninsamling och sen sprida den i ex. FB grupper :)
Låter som en bra plan
Någon som har koll på vilken av pomacea-arterna vi har i akvariet och vilken som har kommit ut i Spanien?
Pomeca diffusa bor i våra akvarium. Jag skulle tipsa om att ni kanske gör en ny tråd om det här, då blir den nog synlig för fler och den här får hålla sig till att vara en bildtråd. :)
Tack Lilo!
Nu ligger en ny tråd uppe 🙂
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5432db1bce12c402d2005d8e-protest-mot-appelsnacksforbudet
Nu går det att skriva på namninsamlingen! 😃
http://www.skrivunder.com/appelsnackor
Alla ni som är inne på andra forum, sprid länken så kanske vi kan få bort förbudet!
För er som är inne på utländska forum gjorde jag den även på engelska, antar att det inte bara är svenskar som vill få bort förbudet 
Jättebra gjort!
Jag har själv inte facebook så ett stort tack till att det inte sköts enbart där som så mycket annat i dessa dagar ;)
gul o blå ska det givetvis stå, dock ser den inte lika blå ut på bilden som den är i verkligheten
Intressant kombination Tinitusan =) Vit i grunden vad jag kan se och stora blåa ränder på skalet i svag ton. Hur har du lyckats med det? hahaha! =)
haha nja alltså den är inte randig utan det är nog mest ljuset, det ser ut som skalet är vitt o foten är svagt blå om man tittar på den o ja, helkonstigt eller hur?
Aha, ja, en bild säger ju en hel del och är inte alltid rättvist. =)
Oj vad fin!
Den var jättefin :)
tackar, ska bli intressant o se vad som händer när den växt till sig!
så min lilla snäcka har växt till sig och är, hör o häpnad, ljusblå, den är inte alls så mörk som mina andra blå eller sina syskon, väldigt märkligt!
bild kommer =)
Det ser ut som så :)
yup, räknade till hela 17st! trodde det var ovanligt att de blev så även när man blandade?
Så vackra de mörka lila äpplena är!
Följer! Och, en fråga.. Vad händer om man blandar oliv med oliv? Kan man få allt möjligt då?
oliv är en äpplesnäcka som egentligen inte klassas som "ren äppelsnäcka" men det finns de som tycker de är fina. Jade är en ren äppelsnäcka utav blå och gula avkommor men det är viktigt att skalet verkligen är gul och kroppen är mörk, det gör att skalet inte visas riktigt som gul eftersom kroppen är mörk och därav jade-aktig ton.
vilken färg är oliv? eller du menar mina blå med gult skal? i så fall får vi se framöver för jag kommer def spara o låta dem gå i eget kar =)
Oliv är verkligen oliv i skalet. Jag kunde inte bedöma utifrån den lilla bild du visade om det är jade eller oliv. Det jag kunde se är att det är oliv och inte jade men är inte hundra.
Kolla gärna själv om du tycker att skalet verkligen är gul men att kroppen lyser igenom skalet och visar en jade-ton. Jade är som sagt 'grönaktig' ton.
nu hänger jag inte alls med? jade o oliv är mörk fot med vilken färg på skalet? dessa har def gula skal men om foten lyser igenom eller inte vet jag inte?
Jag skrev ett PM så du kan skicka en närbild på en snäcka så jag får se =)
ok =)
Jag vet att oliv inte är färgren. Anledningen till att jag undrar är att jag gillar äppelsnäckor i naturlig färg, alltså brunaktig. Jag tänkte att kanske oliv+ oliv skulle likna vilda äpplen mest av alla färgkombinationer. Visst är det coolt med alla fantastiska färger, men jag har liksom haft allt utom just grönt och brunt. Blir lite sugen på att slänga ihop mina oliver och se om det blir bebbar.. :P
bruna vilda äpplen har jag haft. Tror inte jag har någon kvar. Om du tittar på första bilden jag har lagt in här på tråden så ser du en längst till höger.
jens ser idag att jag missade din post där du förklarade skillnaden häromdagen, ber om ursäkt =)
Ingen fara alls Tinitusan =)
#152 =))
Några av mina fallfrukter. Vet inte om de kan kallas "rena" men de är så underbara :)
Det är härligt att se på äpplen. Jag ska försöka fixa fram en bild på en av mina snäckor som är mycket intressant. Återkommer =)
Undrar när han fattar att han inte kommer bli mätt av äpplet….
Så avis på er som har äpplesnäckor hemma…
Dom e så fina
Djurälskaren 
Roligt att se en jade =) Jag har bara en en jade bland alla snäckor jag har haft. Idag har bara vita kvar men hoppas på att det ska bli något utav dem så jag kan behålla äpplena.
oh fina fina, jag hae flera st jade, ska se om jag kan ladda upp bilder sedan, en fråga, om man sen korsar jade med jade, fortsätter de att producera jade då eller slår gul o blå igenom?
Jag har aldrig fått den möjligheten att prova Tinitusan så ärligt talat så vet jag icke men misstänker att det kan bli olika och inte enbart jade.
ok, min tanke är att prova o se =)
Har haft massdöd bland mina snäcklingar förra helgen :( 40 litern började ju läcka, så jag var tvungen att skyndsamt flytta undan både snäckor, räkor och fisk från det akvariumet. blev nog för hög belastning i det helt nyuppstartade som jag blev tvungen att panikstarta.
Hade nitrit efter bara ett par dagar, och det tog död på alla äpplen jag hade i det akvariumet. men som tur är, så har jag halvväxtlingar och vuxna i 3 andar akvarium, och en klase på kläckning, så utan är jag inte :)
Ooh vilket tragedi, Rovfisk! Det är så hemskt när sånt händer..
Jo inte var det roligt inte, hade väl uppemot 150-200 snäcklngar i olika färger. Mest ledsamt var att mina "renrasiga" gula strök med :( men vad kan man göra. vet ju att snäckor inte klarar av vare sig nitrit eller medel mot nitrit. men jag hade inget val annat än behandla.
konstigt för jag har haft nitrit i mitt äpplekar många gånger o inte förlorat många alls, max ett par 2-3 sista året, o tråkigt för dig så klart men tur du hade småttingar kvar =)
Klarar Äppelsnäckor Happy Life? Hur ofta brukar de föröka sig? Intressanta djur.. Hur snabbt växer de förresten?
Borhan, jag testade en gång att ha Happy Life i ett akvarium med äpplen och det gick inte bra alls.
happy life vad? jag hade precis i en massa happy life filtermedia i mitt 720 o det har inte påverkat mina äpplen alls? haha vad är det jag har, superäpplen? ;)
Mina bebisäpplen
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Saknar mina äpplen så himla mycket när man ser alla vackra bilder! Tyvärr dog alla jag hade :(
Men lägger in några gamla bilder på dem jag hade för några år sedan.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#174 Väldigt fin gul färg på dem !!
Fasen, de däringa äpplena ni tjatar om är väldigt tjusiga. Jag förstår verkligen upprördheten mot förbudet.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Äppelsnäckor är verkligen fantastiska! Jag bröt ihop totalt då mina dog för några år sedan (hade äpplen i flera år som förövare sig bra, de dog då jag var tvungen att medicinera i karet). Helt sjukt med förbudet!! Fick reda på att de blivit förbjudna då jag sökte annonser för att köpa nya. 😕
Åh, jag känner bara habegäret komma!
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Ja visst är de fina. Har fortfarande ett gäng på kanske 20 st i mitt stora akvarium :))
Näe, lyckliga du! Hoppas lagen försvinner snart
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Tyvärr så tror jag inte det gör… Man får försöka hålla sina egna vid liv så länge det går.
Men varför blev och är Äppelsnäckor förbjudna?🤔 De ser ju rätt så harmlösa ut liksom! (ny, grön, okunnig och nyfiken)
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
En snäcka i släktet förstörde odlingar i Spanien och pga de stora konsekvenserna så har man förbjudit hela släktet, då de kan vara svåra att skilja arterna åt, i hela EU
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Vad för odlingar av vaddå?
Har för mig att det var risfält :)
Jätteäpplena (Pomacea canaliculata) tuggade i sig risodlingar i Spanien. Efter det så förbjöd EU Äppelsnäckor i hela EU, så det inte skulle hända igen någon annan stans. Men problemet är bara att Äpplena vi har i våra akvarium (Pomacea diffusa) inte äter växter. Dessutom så har de inte en chans att överleva om de skulle komma ut, det är för kallt i våra sjöar och vattendrag.
Så för mig är förbudet helt idiotiskt 😕
Började bli lite nervös nu, för mina vuxna har inte lagt en enda klase på flera månader, så jag trodde att jag skulle förlora mina, eftersom de jag har börjar bli gamla. Men i gårmorse hittade jag 2 klasar i akvariumet :D
Uppe under locket, fick vrida nacken ur led för att kunna fota den. Den andra klasen är omöjlig att fota, den sitter ännu krångligare till ;)
Det är väl det Rovfisk att de som kontrollerar inte kan skilja arterna då så istället för att ta någon risk förbjuds alla tyvärr :/
Är det så att de faktiskt är ofarliga skulle jag skita i förbudet och delat med mig till mina vänner ändå om jag hade haft akvarium med sådana snäckor i.
#187 Jo jag vet det, men jag tycker ändå att det är idiotiskt. De ser helt annorlunda ut, och är dessutom bra mycket större än den beskedliga diffusan, som ju inte är så stor.
Det måste väl finnas nån som kan se skillnad på dem,
#188 Det är straffbart och dessutom belagt med böter om någon säljer eller köper Äpplen.
Precis. Även om de verkar/är ofarliga så är det fortfarande olagligt
Jo jag fattade att det är olagligt. Men om man inte köper eller säljer utan delar med sig till sina vänner och bekanta… vem ska bry sig att anmäla något sådant som är ofarligt? och tror ni polisen skulle engagera sig att göra en utredning på ett ofarligt oförargligt byte?
Uppmanar ingen till någon olaglig buissness här. Och för övrigt har jag själv inte ens något akvarium alls just nu i dagsläget heller så mig gör det varken till eller från.
Men jag håller verkligen med om att lagen är idiotisk när den inte särskiljer arterna från varandra utan lägger förbud på ett helt släkte.
Det blir lite som att förbjuda svampplockning för att flugsvampar är giftiga liksom.
Förstår hur du tänker, förbudet ligger dock på all spridning i alla stadier så man får inte ge bort heller :) Men ja, vem skulle anmäla? Vem skulle egentligen märka? Det är väldigt svårt att hålla koll men som sagt så är det enda att bryta mot lagen
Tro mej. Om någon skulle komma på det och anmäla skulle det med stor säkerhet tas upp. Bara för att statuera exempel om inte annat.
jag håller nog med Lillyrod här. Nånting skulle hända, om inte annat så endast för att statuera exempel.
Dom är så vackra så man tappar orden nästan. Går det någonstans att få tag i dem? Skulle så otroligt gärna vilja ha några sådana.
Hejhej!
Olagliga att köpa tyvärr
Asså det suger verkligen.. Men det finns ingenstans man kan få tag i dem, eller typ få för en symbolisk summa? Varför är dem olagliga?
Hejhej!
Läste varför de var olagliga i kommentarerna :)
Hejhej!
Se mitt inlägg #183 Snäckorna är olagliga att sälja och likaså byta, ge bort, ja flytta på dom helt enkelt
Jo, men någonstans borde dom ju få tag på om man håller dem i sitt akvarie och ingen annan stans.
Hejhej!
#200 de som har äppelsnäckor i dag har huvudsakligen kvar sin stam/stammar av snäckor sedan innan de blev olagliga.
Jag har kvar äppelsnäckorna och jag är så tacksam att de finns. Förstår inte hysterin (förbudet) i Sverige men så får det förbli. Jag kommer bli oerhört ledsen om de kommer försvinna ur mitt akvarium. De är så fantastiska att titta på ….
Det stämmer bra Hanna att det är äpplen med mixad färg men fina är dom :)
Jag hoppas verkligen att de tar bort förbudet, de är otroligt fina och eleganta
plus de skräpar inte ned så jätte mycket som andra snäckor gör, dvs det är skitsvårt att ta bort alla ägg som de klistrar fast överallt i hela akvariet 🥵
Hade varit lättare med klasar som äpplena har
Har någon hört om någon blivit fälld med böter pga handel med dessa snäckor?
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat
Nej, jag har inte hört något om detta men gör inget olagligt. Det är bara dumt.
#212 Vilken fin.
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat
ja jade är fantastiskt fina, jag har ett par 2-3 st o nya oliv på tillväxt som förhoppningsvis kan ge nya jade så småningom =)
Har du fler färger Jens? De är jättefina.
De är så otroligt fina! Ångrar att jag inte köpte på mig innan de blev olagliga, men that's life! 😕
Nej tyvärr. Gula och vita är de sista jag har… =(
Ja Ghostbuster_99 De är fantastiska ! Tänk om lagen kunde ändra sig någon gång ang dessa fina äpplen.
Dumma dumma idiotlag!
Kommer den fortsätta gälla os om Sverige går ur EUbsom britterna mån tro? 🤔
Går Sverige ut ur EU (vilket vi nog inte kommer göra) försvinner nog den lagen också, eftersom det är inom EU dessa snäckor är förbjudna.
de är inte förbjudna hemma i Norge iaf :)
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
#222 Vad bra!
Ännu en viktig anledning till att lämna EU (ville aldrig gå med till att börja med), alla dessa onödiga idiotlagar som stör mer än de gör någon nytta. Allt från äppelsnäckor till raka gurkor och böjda bananer och mycket fler saker som bara slår helt fel.
Antalet invasiva arter i naturen har ökat i sverige. Det är väl svårt att göra något åt flygfä t.ex men det känns väl lite som halmstrån eller en höna av en fjäder med dessa snäckor.