guppy tåliga/känsliga????
Har länge gått och suktat efter ett stim med gyppys i min zooaffär. De är nästan svarta fram och riktigt vackert blåa bakåt kroppen och slöjorna.
Jag skulle så gärna vilja köpa ett gäng av dem men efter att ha läst en hel del om Guppy nu så verkar åsikterna gå rejält isår vad det gäller hur pass tåliga eller känsliga dessa är. Vissa säger att de överlever de flesta fel och är en jättebra nybörjar fisk. Andra säger att de bara dör hela tiden… "blir som förlamade och dör"brukar vara den vanligaste förklaringen
Vad anser ni?
Titta på dom noga om du köper att både honor och hanar simmar normalt som en vanlig fisk. Stjärtfenan eller hela bakkroppen ska inte hänga neråt alls. Hellre små än stora då dom oftast är äldre än små. Kolla noga så inga ser sjuka ut även resten av fiskarna i akvariet.

Guppy kan bära på många äckliga sjukdomar och jag är nästan livrädd för att få med minsta lilla droppe vatten in i karet när jag köper dom… Ofta så ser man en eller två sjuka eller döda fiskar i samma kar med dom. Så var försiktig pch kolla hur dom mår som TccT säger ;)
Guppysar kan vara ganska känsliga men jag vet inte rikigt vad det var mot, iallafall dagens Guppy som är så framavlade så vissa ser ju helt sjuka ut. Vilda guppysar lever ju i pölar osv.
#1 låter ju jättebra! Du har nog fått tag i ett gäng riktiga överlevare:)
men som ni andra säger så verkar det vara en stor risk att få hem nån äcklig sjukdom när man köper just Guppy jämfört med en del andra fiskar…. inte kul
Kanske borde ha ett kar med bara guppys så slipper man oroa sig för att de ska smitta de andra fiskarna

Det bruuukar inte vara någon större risk tror jag med sjukdomar. Så länge du väljer friska och välgödda fiskar så borde det vara okej. Har ju skaffat guppys förut (väldigt många gånger) och har aldrig någonsin haft en sjukdom i mina kar.
#5 ja jag chansar nog, de är ju så fina. Får vnta bara till nitritpiken gått över. Akvariet är nystartat nämligen så jag är inne på vecka 2 nu
Jag hade precis startat upp ett akvarium och redan efter 2 dagar (hehe) så köpte jag 2 Guppy i en affär där dom hade alla fiskarna i samma akvarie, och då blev man lite fundersam men jag köpte dom. Och därför trodde jag att dom skulle ha någon sjukdom på sig, men dom klara sig bra. Sen köpte jag 4 guppys till och dom klara sig också bra. Redan efter någon dag så fick den första guppyn jag köpte, sina första yngel. 8 stycken räddade jag från att bli uppätna. Och nu har jag ca. 40 yngel. Men ett tips är att om man ska ha Guppy så ska man helst inte blanda det med någon annan fisk (t.ex black molly), dom är ganska aggressiva mot dom och biter sönder deras svansar osv. Vilket gör så att dom dör.
Mina erfarenheter är att tillsätta saltbomber eller liknande så man får vattnet lite bräckt, det brukar hålla gyppysarna vid liv längre och är också trivsamt för dom. De stora guppyodlarna runt om i världen brukar föda upp dom i just något lite bräckt vatten och när dom hamnar i våra kar här i Sverige så blir dom därför ganska känsliga. Men detta kan man efter några generationer vänja avkomman i vatten utan salt och som då blir mer tålig för det vatten vi har i Sverige efter varje generation av yngel.
Hoppsan, mitt svar kom 7 år för sent!!! 😂
Bättre sent än aldrig 😄
Haha 😃
Medarbetare på akvariefisk ifokus