Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: levandefödare
Läst 1870 ggr
MariaK1977
0

Hur länge klarar de sig utan pump?

Hej,

Vi har ett kar med Guppy honor, grannen ett  med Guppy hanar. Vi skulle vilja få några befruktade för att få yngel. Problemet är att om vi flyttar en hona till killkaret blir hon trakasserad och om vi flyttar en hane till tjejkaret blir det för många yngel. Dessutom skulle vi gärna välja de "finaste" att para :-)

Skulle vi kunna flytta tex 2 tjejer och en kille till en 10-liters hink under en dag? Det går bra att koppa in dem ordentligt, men det skulle saknas pump. Klarar de sig i en hink under en dag?

-Cissi-
0

De klarar sej fint :) Är det bara jungfru honor du har? Alltså ingen har fått yngel tidigare? Dom är svåra att få fram då man måste skilja dom tidigt från andra hanar. Eftersom dom blir beftuktade snabbt och kan spara mjölken resten av livet i stort sätt! Grattis isf :D Jag har försökt få fram såna honor men alltid misslyckats :P

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

MariaK1977
0

Tack! Toppen :-) 

Ja, jungfru honor, det är bara en av dem som fått yngel tidigare. Alla andra är yngel från numer avlidna honor. Jag är lysande bra på att se vilka som kommer bli hanar 😃 och skicka dem till grannen. Nej skämt åsido, jag tycker att det funkar rätt bra att se om de har en "mörk fläck" där bak, har de inte det så får de flytta till grannen. Har hittills misslyckats med 2 stycken honom som hamnat hos grannen, men de har inte hunnit blivit könsmogna före misstaget uppdagats, så har inte blivit några yngel där heller. Ett tag var det en fasansfull produktion i vårt kar, så jag blev tvungen att lära mig….

Hinner de bli befruktade på en dag tror du?

-Cissi-
0

Avis ;) hur stora är dom när du sollar bort hanarna? Jag tror dom borde ta sej på en dag. :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

MariaK1977
0

1,5 cm ungefär, de brukar inte hunnit få särskilt mycket färg. Om de är nyätna och trots det inte får en mörk fläck baktill är de hanar.

-Cissi-
0

Super! :) tack! Ska kolla detta nästa gång