cellplast
Tänkte göra om mitt akvarium nu när det är lov och man har fått lite extra tid. Ska limma ihop några stenar och jag undrar om någon har någon erfarenhet av cellplast från byggmax, fungerar det och är det giftigt?
Vad hade du tänkt ha cellplasten till?
Jag ska bygga ett sandvattenfall i akvariet, jag har samlat ihop lätta stenar och ska klistrar det mot en frigolitvägg, cellplasten skall fungera som ett lim som håller ihop allt Har läst noga på innehållet och det verkar vara ok att använda Fast det skulle vara skönt att höra om någon har använt byggmaxs cellplast i ett liknande syfte
Själv har jag inte gjort det och inte hört någon som använt cellplast till detta. Limmar man ihop saker i ett akvarium är det väl oftast silikon man använder.
Vi får vänta lite och se om någon annan vet : )
cellplast är nog med all säkerhet inte farligt men däremot flyter det så det bör du tänka på
Cellplast, i folkmun frigolit är inte farligt, om det är det du menar. Blir dock lite fundersam när du nämner limma. Jag då aldrig sett någon limma med cellplast! 😃
finns det någon anledning till att du inte vill använda "vanligt" akvariesilikon?
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Frigolit kan du använda i akvariet och byggmax variant har jag själv gjort en egen så kallad "Back to nature" bakgrund av för ett antal år sedan.
Däremot förstår jag inte riktigt hur du tänkt använda frigoliten som lim när du ska fästa stenarna mot det. Jag förstår att det inte tillhör din fråga men nyfiken som man är så måste jag ändå fråga mer exakt hur du tänkte det där. Smälta frigoliten? Kommer verkligen stenarna att hållas fast mot det?
Tidigare har vi sett exempel på rötter som limmats fast mot frigolit med akvariesilikon och de har haft en tendens att kunna släppa taget och ramla ner från frigoliten efter ett tag. Jag känner mig tveksam till om det ska hålla för även tyngre material så som sten. Visserligen borde sten vara något mer vänligare att fästa lim mot än rötter, men frigolit å andra sidan? Hm..
Medarbetare på akvariefisk ifokus
tyvärr fäster inte akvariesilikon så bra på annat än just glas, jag rekommenderar tec7 för limning av andra material i akvarium, tec7 använder man bla till dammar o har otroligt bra styrka om man jämför med vanligt silikon, jag har använt det till mitt eget dammbygge med gott resultat =)
#8 vilket bra tips.ska lägga det på minnet! Har själv bara använt silikonet till mindre stengrottor och de har funkar ok..
vet inte om ni kommer ihåg mina bakgrunder av rötter? de trillade ju nästan alla av tillslut efterhand som vattnet trängde igenom trät, tec7 hade gjort att det funkat mkt mkt bättre i längden =)
Juste, de minns jag. Supersnygg va de så länge de höll! ;)
hehe tack =)
Det var dem jag tänkte på när jag skrev #7 Tinitusan =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
ah ok, tänkte du menade vanligt akvariesilikon =)
Butiken hade inte akvariesilocon och det skulle ta en månad om de skulle beställa I alla fall så provade jag cellplast och det höll ihop bra när jag satte ned den, men efter 1 h så föll allt ihop för cellplasten blev en mjuk gegga (morrr) Så nu har jag tagit till det tunga kavalleriet och satt fast allt i betong, så nu borde det minsann sitta fast
fast va? cellplast är frigolit, jag tror du menar ngt annat än cellplast?
Menar du cellplastlim? Jag tror det skall vara ok, men köp hellre akvariesilikon på internet för att vara på den säkra sidan.
absolut bäst att limma med i akvarium annat utöver glas är tec7, det fäster på allt, kan köpas på vilken byggvaruhandel som helst o brukar kosta runt 200kr tuben