Näringskulor
Såna näringskulor (?) från JBL, är det farligt för fiskarna om det kommer i vattnet? Råkade dra upp lite när jag satte i en ny växt och nu är akvariet helt dimmigt.. Så, är det dåligt eller inte? Kommer det lägga sig eller ska jag göra vattenbyte?
Kulorna är ju redan i vattnet så har väldigt svårt att tro att lite viftning gör någon mer skada än att det blir dimmigt :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Ja det är nog så.. :) ska se om det lägger sig av sig själv eller om jag behöver byta lite vatten.
Oftast lägger det sig efter max en dag så jag hade inte oroat mig :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Nej det är inte farligt Kirnzy =) Kulorna består av växtnäring och de ämnena finns ju även naturligt i akvarievattnet. Det som händer är att det blir lite mer näring än vanligt frilöst i vattnet bara. Det som kan hända om det släppts ut en väldigt stor mängd näring plötsligt i akvariet är att det kommer alger. Är du orolig för det så gör ett vattenbyte bara så =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Bra att det inte påverkar något annat då :) Det kom ju som ett mörkt moln och täckte hela akvariet, kändes bara som att det inte var så bra..
Jag förstår det. Har det blivit bättre nu eller gjorde du ett vattenbyte? =)
Är det säkert att det inte finns något i det som är farligt..? Något som kan vara dåligt för vissa fiskar..? Iallafall, jag gjorde inte vattenbyte igår för att det försvann av sig själv lite mer hela tiden. I morse när jag vaknade såg jag att alla guppys låg på botten och ibland simmade upp men sjönk ner på sidan igen.. Pansarmalarna var precis som vanligt. Så jag gjorde ett vattenbyte och efter det har alla är som vanligt. Såklart kan det vara något annat men kommer inte på någon anledning till varför alla skulle bli så dåliga.. Allting är ju bra nu men undrar vad anledningen va..
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara näringskulorna. Grävde du runt mycket i botten när du grejade?
Nej, satte bara ner en växt så grävde inte så mycket. Nä jag skulle inte heller tro att det var kulorna, kommer bara inte på någon annan orsak.. Det känns ju lite konstigt om något som är tillverkade för att vara i akvarium är farligt för fiskar.. :/
Ja det var märkligt men borde vara ett dåligt sammanträffande bara. Bra att det blev bättre när du gjorde vattenbytet 🙂
Japp :)