automatisk akvariematare
hej, jag skulle behöva en automatisk akvariematare här hemma nu när jag åker på semester. har någon här ett tips inom ett rimligt pris? 🙂
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
För länge sedan så kollade jag själv efter en sådan men det visade ju sig att man bör ha en fiskvakt som kollar till akvariet då och då så då struntade jag i att köpa en fodermatare. Men när jag kollade runt så var det dock viktigt för mig att en fodermatare hade någon form av fläkt inne i fodermaskinen så inte fukt hamnar i den och klibbar ihop fodret. Det var min första tanke att ingen fodermatare utan fläkt eller vad det nu hette 🙂
Jag tycker dock det bästa är en fiskvakt för den kollar ju inte bara matning utan pump, vattennivå, gör ev vattenbyten, temperatur. Matningen så kan man använda t ex folie att lägga mat i . En del har t ex dosett från apoteket som de fördelar foder i.
Jag har ingen rekommendation på fodermatare just nu men ville tipsa dig om att inte köpa en 'billig' variant utan fläkt i. 🙂
Jag har själv ingen foderautomat och därmed inga egna erfarenheter, men jag hittade en på cyberzoo som verkar vettig. Den har fläkt som jens säger och är från eheim. På rea nu dessutom =)
http://www.cyberzoo.se/akvaristik/foder/foderautomat/eheim-foderautomat.html
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#2 Den typen av foderautomat har jag haft tidigare. Tycker den funkade helt okej och rätt smart att kunna sätta på dubbelfodring om man har lite långsammare fiskar så dem också hinner få mat. Däremot rekommenderar jag att inte ha flingfoder i utan granulat eller pellets. (Min bror har en liknande men dyrare variant av Eheim automat som han haft i många, många år).
Har även haft denna typ (eller liknande iallafall) http://www.cyberzoo.se/akvaristik/foder/foderautomat/foderautomat-nutramatic-2x.html jobbig att få till tid man vill att den ska mata och har bara möjlighet att mata 1 gång om dan eller 2 gånger (med 12 timmars mellanrum).
Just nu har jag denna typ http://www.akvariehobby.se/shop/product.php?id_product=297 går att koppla in luftpump om man har foder som är känsligt för fukt. Har möjlighet att mata många gånger och lätt att ställa in vilken tid man vill att den matar. Lite jobbig att fylla på bara.
Jag brukar ha matmaskinerna på att stödmata dagligen även när jag är hemma. Att tänka på är att ha inställt att hellre mata för lite än för mycket.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Tack för tipsen!
Lycka till och trevlig semester 🙂
Tack mimåne!
Uääh! Ingen sa att man behöver dubbel ingenjörsexamen +vara programeringsproffs för att lyckas med akvariemataren. De två problemen jag har nu är att set knappen inte fingerar, så jag kan inte ställa in tid (timmar)(bifogar film). Problem två är att det inte går att hitta någon placering (bifogar bild). Det hålet som antagligen är tänkt för det är för litet och jag kan inte sätta den på kanten eftersom att det är ett lock där. Lampan sitter i locket så det går inte att ta bort. Dessutom vågar jag inte ta av locket eftersom att jag är orolig att det ska dunsta för mkt. En sista liten fråga nu bara,;) hur gör man när man har olika foder för akvariets invånare? T.ex. Ottosar och galaxys.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#8 Hade exakt en sån där förut som jag fick billigt för att skärmen inte funka :P Pappa lyckades fixa skärmen och hade den i flera år (tills skärmen helt paja och inte gick att fixa igen). Hur man ställer in den minns jag dock tyvärr inte. Lite därför jag skaffa mina Sera matare istället för dem sätter man bara in piggar de tider man vill få matat. Hur ser hålet ut utan mataren i den? Det är ju bara den yttre delen av genomskinliga dosan som behöver stå över hålet, själv fick jag fixa med tratt och ställa mataren på något så den kom upp lite när jag hade jättelitet hål att mata i.
Jag har ett foder i mina matare just nu som består av både flytande pellets och sjunkande granulater, ibland krossar jag algtabletter och blandar i också.
Har du kollat denna video?
Tack så jättemycket! Videon var bra på att förklara, jag ska försöka fixa det så fort jag kommer i kontakt med mitt akvarium👍
Jippie, allt är löst! Jag använder kardborrbanden som fäsanordning, inte alldeles för stabilt, men det ska det ju inte vara heller, hihi, då blir det ju ingen spännig med det hela(skämtar bara, hoppas jag iallafall….;)) Nu undrar jag bara om jag borde ta bort alla flytväxter för att maten ska hamna i vattnet? Dessutom vågar jag inte riktigt krossa maltabletter eftersom att det antagligen skulle bli väldigt ojämn utfodring, klarar sig ottosarna med bara alger ett tag? (Jag har väldigt mycket växter)
Vad tänker du mata med för foder? Ottosar äter det mesta : ) men bara alger vet jag inte om de klarar sig på.
Granulat, det jag alltid använder till galaxysarna. Hur skulle du gjort?
Är det flytande eller sjunkande? Jag skulle tro att det ramlar ner så att ottosarna får lite de med.
Tänk vad det ska bli krångligt ibland fast det borde kunna vara så enkelt. Skönt att du fick det att fungera trots att den var krånglig!
Käkar de granulat;-)))) det hade jag aldrig trott, haha! Granulaten flyter först men sjunker sen men galaxysarna är ganska blyga av sig, så ifall det är så det ligger till är jag inte bekymmrad alls! Då kanske jag bara borde öka lite på ransonen?
Ottosar lär sig snabbt att det är mycket lättare att äta det som serveras istället för att fara runt och sutta på alger 😃
Hahah, låter mucho buen för en orolig matte;)!
Fläkten är inte igång, går den igång i små etapper, eller?
Har för mig fläkten bara går igång när maskinen matar på den modellen (om jag minns rätt).
Okej!
En annan variant av fodermatare som jag har använt själv och där man får väldigt bra koll på mängden foder är Grässlin Rondomatic.
Den har varit toppen i mina lite mindre kar där jag har varit orolig för övermatning, enkel att sätta igång och ser lite ut som något ur Star Trek 🙂.
-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”
Den ser mkt bra ut, finnemang att tänka på komande gånger, jag tycker också att det är lite läskigt det här med matmängden. Däremot ser den på tok för teknisk ut för mig, men det kan ju såklart vara en felbedömning från min sida . Rebellerna anfaller! Star Wars The Clone Wars, hahahah, om jag inte visste bättre skulle jag tro att de försökte sälja ett ufo!
Faktiskt så har den inga programmeringsknappar utan har en rent mekaniskt system. Den har en sådan där rund urtavla som snurrar runt ett varv på ett dygn (som vissa timers har). Uret har en tidsskala och små hål runtom, sedan sätter man i pluppar i hålen vid ett visst klockslag då man vill att den ska släppa ner maten på, man kan sätta fler matningar på ett dygn. Sedan sätter man i mat i facken och stoppar i stickproppen, klart. Väldigt intuitiv, lite dyrare men jag har aldrig haft problem och är nöjd och trygg med den. Den går snabbt att sätta upp även om man inte använt den på ett år och hunnit glömma bort hur den funkar.
-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”