Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 745 ggr
Kirnzy
0

Tester?

Vilka olika vattentester borde man ha hemma och varför? Har just nu bara test för nitrit och pH, dropptester då. Sen vill jag inte köpa tester för exakt allting för det kostar ju lite så helst bara de nödvändigaste.. Också hur ofta borde man testa för olika saker? Ska man göra det regelbundet eller bara när man tror att det ändras?

ElinvBorg
0

Nitrit och pH som du har, i dropptest då, tycker jag är det viktigaste. Det är bra att ha hemma så man kan testa ifall man tror något är galet och framförallt viktigt är det vid uppstart då karet inte har någon direkt balans. Efter medicinering och andra större förändringar kan det också vara bra att kolla och så kan man ju alltid kolla någon gång i bland extra för att bara dubbelkolla att allt är som det ska :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Kirnzy
0

Okej :) så inget annat som är väldigt bra att ha hemma? Själv vet jag knappt vad det finns tester för.. :s

ElinvBorg
1

Det är ju ingen idé riktigt att testa för något som man ändå inte har koll på vad det värdet har för betydelse för vattnet eller vad man kan göra för att förändra det. Så jag tycker nitrit och pH är de viktigaste då de oftast är de värden som man lätt kan och bör rätta till om de ligger fel :)

Kirnzy
1

Jo men så tänker jag lite också, det var därför jag också frågade varför man skulle ha testerna :) Men bra, tack får svaren :)

Kirnzy
0

En annan fråga som kan passa in här också.. Har för mig att jag läste någonstans att sandsnäckor gick uppför glaset om det var något fel på något av vattenvärderna.. Just nu drar sig runt tio sandsnäckor mot ytan, alla sitter på samma sida också. Undrar vad det finns för anledningar till varför dom gör så. Innan har det väll bara varit någon enstaka på rutan ibland..

ElinvBorg
0

Det kan beror på att det är nitrit eller dåligt med syre i vattnet, märker du något på fiskarna? Flämtar de? Annars brukar sandsnäckorna gå upp när det blivit mört för att ta luft. Varje kväll ett tag efter att lampan här släckts här hemma ser jag massor av snäckor framme :)

Kirnzy
0

Testade för nitrit och de va inget. Jo men jag har rätt så mycket cirkulation och så så dåligt med syre tror jag inte det är.. Kändes lite konstigt bara att så många gick upp samtidigt om det inte hade hänt något med vattnet men aja, dom flesta är neri nu iallafall.

ElinvBorg
0

Då är det nog inget konstigt :)

Lillyrod
0

Mina sandsnäckor gör också så med ojämna mellanrum. Det är som de har möte där på glaset och det är nästan alltid på kvällen eller natten de gör så. Har ingen aning om varför men jag tror inte att det är något fel för på morgonen är de nere vid sanden igen : )