Nya malar?
Hej! Är väldigt ny på fiskar, fick dock med en gibbiceps mal när jag köpte akvarium till mina sköldpaddor. Denna mal är ca 15 cm lång o väldigt kaxig av sig. Frågan är nu, skulle man kunna köpa in mer malar? I så fall, vilken art skulle kunna passa?
Tänk på att gibbicepsen inte lär sluta växa :) När de närmar sig 30 cm och uppåt börjar det bli trångt även över 500 liter.
Så jag skulle väl istället föreslå att byta gibbin mot lite tåliga Ancistrus eller liknande. Så gör det inget om de ynglar av sig och fodrar sköldpaddorna.
Byt bort honom, betala folk för att ta honom om du så måste! Jag har en Gibbiceps på ca 30 cm som är min ögonsten men honom köpte jag i min okunskap till mitt första akvarium, ett ynkligt litet 54 liters.. Där fick han gå i flera år då det inte fanns möjlighet att skaffa större kar mitt i ett bygge och jag visste att hela min hobby skulle läggas ner om han försvann. Sen några månader tillbaka så simmar han nu lyckligt omkring i ett stort akvarium och sveper fram bland växterna men verkar dock ha slutat växa (tack gode gud för det..). Man kan ha en Gibbiceps, det är inga problem! Så länge man är beredd att skippa soffan för att ha ett gigantiskt kar. En Gibbiceps på 60 cm är inte enkel att husera.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Mitt akvarium är ca 540 liter, då är det malen och en liten sköldpadda i, måste jag byta bort honom då?
#3 Inte som det är nu, där trivs han säkert jättebra men han kommer bli större
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Jo det förstår jag med, men frågan var om jag kunde köpa en till och i så fall vilken sort?
#7 Ah ;)
Ja precis, skaffa inte för små exemplar av ancistrus
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane