Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 834 ggr
Liten boll
0

En undran

Ni som säljer och skickar växter, hur gör ni om de kommer bort i posten och ni har fått betalt?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Lillyrod
0

För mej har det aldrig hänt men oftast så står man inte för vad som händer efter att man lämnat in till posten.

Liten boll
0

Då kan man ju förlora stort, beroende på vad man betalat. Vet en del som skickar igen om det inte kommer fram.  Men jag undrade därför hur ni gör eftersom alla gör olika. Men är det rätt av säljaren att behålla pengarna för nått som inte kommit fram?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

ElinvBorg
3

Säljaren har ju fortfarande blivit av med varan. Många tar inte ansvar för postens slarv så det är ju en risk man tar när man skickar. Säljaren vill ju ha pengar för något som han sålt och som sagt inte längre han har kvar men det kan ju vara lite surt att som köpare betalat men ändå inte får någonting för det. Där får man avgöra själv hur man vill göra. Andra skickar på nytt för att vara snälla och det är ju jättebra men alla kanske inte har möjlighet till det

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
0

Det där är svårt. Har man uppfyllt sin del och skickat växterna som man faktiskt lägger lite pengar på att köpa och sköta så att de ska bli så fina som möjligt så vill man ju inte gärna skicka iväg en omgång till för något man inte är skyldig till. Jag tror man får avgöra det där från fall till fall. Många butiker skickar enbart som paket så det går att spåra på posten om något händer.

Jag har som sagt inte råkat ut för det någon gång. Varken det jag skickat eller fått sänt till mej.

ElinvBorg
0

Ja om man köper för en större summa så är det säkrast att be om spårbart så man vet vad som händer med växterna. Växterna kan ju dock också skadas av olika anledningar och då är också frågan hur man ska göra, har säljaren packat dåligt eller är det posten som orsakat skadan?

Ghostbuster_99
0

Ja, säljaren skall inte behöva sota för att paketet inte kommer fram. Att det inte kommer fram på Posten är dock extremt ovanligt och jag skulle misstänka säljaren om paketet inte kom fram. Vill du dock vara helt säker kan du betala extra för att få paketet spårbart.

Liten boll
0

Tack alla för förklaringar. Bara undra då jag inte fått vad jag betalat för. Men det ni säger är logiskt.

www.papillon.n.nu

ElinvBorg
0

Det var tråkigt att höra och borde inte riktigt hända som nämnt. Är det någon du litar på som du köpt av och är du säker på att det är postat? Det kan ju ta ett par dagar innan det kommer fram

Lillyrod
0

Ja det kan ta betydligt längre tid än vad det ska. När jag skickade till Lilolizeit sist så postade jag på söndagen och det kom fram onsdag eller torsdag. Kommer inte ihåg riktigt. Som väl var hade växterna klarat sig och vad som hänt på vägen kan man ju undra….

Liten boll
0

Är just Lilolizeit jag köpt av. Inte köpt av henne innan, men…

www.papillon.n.nu

ElinvBorg
0

Nej men henne skulle jag verkligen lita på 🙂 Vänta någon dag till, nu vet jag ju inte hur lång tid som gått, eller så hör du av dig till henne

Liten boll
0

Har hört av mig till henne och fick bara till svar att hon gjort vad hon kunde och det är posten som slarvat. Säger inte att hon har fel, missförstå mig inte, vill verkligen inte hänga ut henne eller någon annan för den delen.  :)

www.papillon.n.nu

[Jens]
0

Lilo kan du lita på. Jag har köpt av henne många ggr och det har inte varit några problem. När skickade hon växterna?

Liten boll
0

Tror tisdag eller onsdag förra veckan.

www.papillon.n.nu

[Jens]
0

Tror? Tycker du ska fråga henne när hon skickade paketet =) Då vet man lite mer för mer än 4 dagar borde det inte gå tycker jag .

Lilolizeit
3

Som jag skrev så är det jätte tråkigt att växterna inte kommit fram som de ska till dig. Jag har ju gjort allt jag kan för att växterna skall komma fram till dig i ett gott skick. Jag har packat väl, lämnat in på posten för att få rätt porto samt att växterna inte skall behöva ligga ute på lådan. Så mycket mer kan jag inte göra. Olyckligt nog så kom dom inte fram den här gången, vad jag minns har det aldrig hänt förut. Dessvärre så kan jag inte tycka att jag kan gör så mycket. Du förlorade i det här fallet 20kr och växterna mina försvann, hade jag fått dom tillbaka så hade du fått pengar tillbaka, men i det här fallet då posten slarvat så tycker jag inte att jag ska bli återbetalningsskyldig. Precis som jag skrev till dig i pm. Det är alltid en risk att få växter eller saker postade till sig. Är man inte beredd på att det kan försvinna eller bli försenat så skall man nog köpa i fysisk butik.. Tycker som sagt ännu att det är väldigt tråkigt att de inte kom fram, men kan tyvärr inte göra något åt det..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Liten boll
1

Har inte anklagat dig på något sätt. Som jag skrev privat så får du behålla pengarna.

www.papillon.n.nu

[Jens]
0

Då är allt frid o fröjd =) Jättetråkigt att det hände men sånt händer ibland men det är ytterst ovanligt. Tur att min leverans på snäckskal kom fram dock.

Liten boll
0

Ja där hade vi turen på vår sida. Japp allt frid och fröjd. :) Tur det inte va en jätte beställning, men tråkigt. Nu lägger vi ner så det inte blir tråkigheter. Allt lungt på min sida. :D

www.papillon.n.nu

[Jens]
0

=))

Qurex
1

Köper man dyra saker kan man ju skicka som paket med spårning men det kostar väl mer. I princip kan man ju aldrig veta när man skickar brev. Säljaren kanske slarvat/oärlig och köparen kan ju göra en fuling för att slippa betala. Jag har skickat växter två gånger som brev och då sagt att köparen kan betala när de får brevet. I ena fallet fick jag betalt när jag sagt att jag lagt det på brevlådan. Man måste nog lita på folk och posten har jag hört tappat bort fler brev och sådant som dröjt väldigt länge även fast det är i samma stad..

Liten boll
0

Ja tyvärr är det väl så. 😉

www.papillon.n.nu

Ghostbuster_99
0

Jag tycker i alla fall att du, Lilolizeit, har ansvar för att försöka reklamera brevet. 

http://www.postnord.se/sv/privat/kundservice/reklamera/Sidor/reklamera.aspx

http://e-tjanster.pts.se/post/saknade-brev/