Alger, zebrasnäcka?
Finns lite alger i akvariet nu, antagligen för att jag har tänt lite för länge.. Har ändrat på det men rutan är fortfarande täckt med små gröna prickar, som man inte ens märker av om man inte kollar noga. Det finns också alger på vissa växter. Zebrasnäckor är väldigt bra på att äta alger vad jag har förstått. Men hur länge lever dom typ? Är dom känsliga? Vill bara skaffa en för tydligen är äggen jobbiga.. Sen vill jag ju inte springa och köpa en ny snäcka varannan vecka.. :s Är zebrasnäckor och red onion snäckor samma art? Jag har inte sökt jättemycket för jag gillar inte såna snäckor så extremt mycket, utan vill mest ha någon för att zebra snäckor och red onion snäckor är de ända som finna i butik i närheten (vad jag har sett iallafall). Så säg gärna till om det finns något annat negativt med dom utan det med äggen! :)
Det där gröna prickarna på glaset får alla och det skulle inte något kunna lösa utan det gäller att ha en algskrapa. Jag skrapar rutan ca 1 gång per halvår för det kommer alltid fram. Jag tycker du ska skaffa dig en skrapa istället för zebrasnäckor.
Är akvariet nystartad ? Isåfall är det skrapa som gäller för första halvåret eller rent av första året så händer det mycket saker i akvariet som påverkar alger. Efter ett år kan man nästan garanterat säga att akvariet har stabiliserat sig. Efter ett halvår någorlunda hyfsat men före det är det en enda 'kaos' i värdena i akvariet 😉
Det viktigaste och det som är A-0 i akvariet är att har man ett innerfilter i akvariet så ska man göra delvattensbyte varje vecka på ca 30% delvatten, göra rent filtret i det vatten du tar bort från akvariet. Ljustimmar max 11 timmar, nya lysrör ska sitta i och de får inte vara äldre än 1 år. Soliga dagar med ljus utifrån ska dämpas då det påverkar akvariet. Mata sparsamt och varierat och inte enbart med flingor!
http://akvariefisk.ifokus.se/articles/535dc30d8e0e7406ca00019b-fiskarnas-foder
http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54766fba8e0e740673001ac1-mata-akvariefiskar-med-gronsaker
Så snäckor äter inte såna alger på rutan? Då har jag missuppfattat det lite. Får väll skaffa mig en algskrapa nån gång då men behöver inte göra det riktigt nu iallafall, algerna är verkligen inget jag stör mig på än (ser dom ju knappt) och de är väll inte dåliga heller? Akvariet har vart igång runt ett halvår så jag blir ju inte direkt förvånad över lite alger. Dock så känns det lite konstigt att det bara finns alger i det akvariumet, har två andra också som aldrig har haft en enda alg i. Jag gör vattenbyte varje vecka och gör rent filtret ibland när det känns som de behövs, så nånting gör jag väll rätt iallafall :s Matar en gång om dagen och inte mer än fiskarna äter upp. Kam man mata för mycket ändå? Liksom ska man bara mata lite grann eller tills dom inte är så intresserade av maten mer?
Jag skulle se posthorn som mer algätare än zebrasnäckor. Jo, snäckor äter alger men inte alla sorter 😉
En gång om dagen låter vettigt men bara i rätt mängd. Blir det inget kvarliggande bajs på botten så har du gett fiskarna rätt mängd mat. 🙂
Tycker du gjorde ett bra val med algskrapa för det är väl ändå så att det är endast rutan som får lite alger. Det får mitt stora akvarium också och det får jag skrapa bort emellanåt.
Jaha, äter posthornssnäckor såna prickar på rutan då? Inte för att det är så viktigt när det ändå bara är att använda en algskrapa, men ska nog ändå skaffa posthornssnäckor snart (har tänkt göra det ganska länge men inte riktigt hittat någon att köpa av..) Det är faktiskt lite alger på en svärdsplanta också.. Kommer de försvinna någngång ävent om jag inte har någon snäcka som äter upp dom? Algerna har funnits där i några månader men har inte alls blivit något mer (alltså på växten) sen dess. De flesta snäckorna äter alger va, iallafall någon sort..? Har ganska många skivsnäckor och physasnäckor i det akvariumet, äter dom såna alger? Vet inte riktigt vad det är för alger men det är bara som lite grönt fluff.
Hur stort akvarium har du och hur många fiskar? Får det plats med ottosar så skulle det vara att rekommendera med tanke på algerna på växten och även på glaset. Har du skiv- och physasnäckor så behöver du inte skaffa dig posthorn för de gör ett bra jobb. Det är helt enkelt den 'mänskliga faktorn' som får vara den hjälpande handen. 🙂
Det är på 54l med två dvärguuramis och fyra guppys. Vet inte om ottosar skulle få plats men vill nog inte ha såna ändå.. Gillar inte alls såna faktiskt på grund av några siamesiska algätare som vi hade när jag va mindre, dom ser ju ganska lika ut.. Tycker inte de skulle passa in i akvariumet heller :s de skulle varken vara nöjda med temperaturen eller vattencirkulationen. Okej så det kanske är på grund av snäckorna som jag har att det inte finns så mycket alger då? Och så småningom äter snäckorna upp algerna på växten då också :) Jag gillar dock posthorn så ska skaffa såna iallafall :s
Tycker det låter som en bra idé med posthorn! Lycka till !