Funkar dessa?
Palettciklider, fjĂ€rilsciklider och svart Neontetra i ett 100L? Funkar eller funkar ej? đ
Jag hade inte haft andra ciklider ihop med Palettciklid över huvud taget. I ett 100-liters hade jag nöjt mej med en ciklid vilken sort det Àn Àr. Det finns inte revirplats nog Ät dem tyvÀrr.
Hm, okej. Var sÄ himla inne pÄ att jag ville ha fjÀrilar men lÀst massa om att dom Àr sÄ sönderavlade och inte lever sÀrskilt lÀnge sÄ ville ha nÄn annan fin ciklid ocksÄ. DÄ kanske det blir bara paletter dÄ? SÄ svÄrt att vÀlja fisk tycker jag och nÀr man vÀl hittat nÄn sÄ ser man nÄn annan man tyckte var fin. xD Vad skulle ni rekommendera till en nybörjare? Paletter eller fjÀrilar?
Jag skulle vÀlja boliviansk FjÀrilsciklid. Paletter har alldeles för mycket humör för att jag ska gilla dem. Jag vill ha lugn i karet : )
Den bolivianska Àr bÀttre i skick Àn den vanliga fjÀrilen.
Tittade ocksÄ pÄ dom men enligt zoopet sÄ Àr mitt kar för litet. Dom skulle ha 120L stod det och mitt Àr bara ca 100L.
Ja de krÀver visst lite större kar. Har du tittat pÄ nÄgra Apistogramma? Verkligt trevliga fiskar och med mycket fÀrg. Det finns mÄnga att vÀlja pÄ och de allra flesta passar mycket bra i ett 100 liters.
FÄr ta och fundera lite till och se om jag hittar nÄtt annat skoj, annars blir det fjÀrilar som jag tÀnkt frÄn början! :)
Palettciklid bör vara i sÄ mycket större akvarium och gÀrna med fredliga fiskar omkring sig. Jag har tyvÀrr bara haft dÄlig erfarenhet av palettciklider för de Àr otroligt tuffa, aggressiva av sig. De Àr vackra som tusan men jag Àr den som vill ha lugn och ro i akvariet.
Du kan kolla pÄ andra vÀstafrikanska ciklider. Jag har pelvicachromis taeniatus. Mitt par Àr otroligt fint och de Àr inte brÄkiga förutom nÀr de vaktar yngel.