Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1037 ggr
Kirnzy
0

Palettciklider

Fick ta över fem stycken palettciklider för några dagar sedan, som jag hade tänkt ha i ett 160 liter (lite litet kanske..). Ljusrampen på det akvariumet funkar inte så jag har inte ens startats upp det än. Istället ska jag skaffa ett 320liter där paletterna kan vara.. Just nu är dom väldigt små och håller ihop som ett litet stim, bråkar inte alls eller så. Kan man ha fem stycken palettciklider i ett 320l? Blir det bäst med ett eller två par annars? Vet dock inte könen på fiskarna.. Vad för andra fiskar kan man ha med dom och hur många? Kan jag ha någon annan ciklid typ? Tänkte ha tetror men den kombinationen verkar inte så bra.. Ska man mata palettciklider med tabletter och sånt som sjunket till botten istället för att ge dom mat vid ytan? Just nu äter dom bara tabletterna som jag ger till pansarmalarna, inget annat..

Kirnzy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är dock inte helt säker på att det är palettciklider.. De "såldes" inte som det. En är en Palettciklid, den är mycket mörkare och har rött på magen (ser ut nästan exakt som de bilder som kommer upp när man söker), men dom andra är mycket ljusare. Dom gömmer sig ganska mycket men jag tror att det kan vara en hane (den är jag nästan helt säker på) och resten honor. Skulle det funka att ha en sån kombination? Lägger upp en bild på en av dom, den som är framme nästan hela tiden. Är det en hane eller hona?

Lillyrod
0

Palettciklider äter nog det mesta. Frysta mygglarver och annat fryst godis brukar de gilla. 

Det kan vara en ganska elak fisk så jag skulle nog inte ha mer än ett par men jag gillar lugn och ro i karet så det är bara min åsikt.

Svårt att säga om det är en hane eller hona. Hanen brukar ha mer utdragna fenor än vad honan har.

Kirnzy
0

Skrev nog lite dåligt men jag menade att jag matar dom med fryst foder och nån gång flingfoder men dom äter ingen annat än tabletterna, därför undrar jag om dom kan leva på det (iallafall tills dom börjar äta det andra). Men är dom alltid elaka eller är det bara när dom leker? För annars borde det väll inte riktigt vara något problem med att ha fler honor.. Eller? Kommer iallafall ha kvar alla tills jag är mer säker på könen och så.

Lillyrod
0

Hur aggressiv en fisk är beror mycket på personligheten. Alla är olika precis som människor men just paletten är känd för att vara en riktigt ilsken en iallafall när de leker. Sen blir en del sura hela tiden. 

Pröva du med att ge dem annat än tabletterna. De behöver lite varierad kost men en del tar lite tid på sig innan de förstår det ; )  Får de bara ytterst lite av det de äter så kommer de att smaka det andra också så småningom.

Kirnzy
0

Okej men kan jag då ha dom tillsammans så länge dom inte bråkar? Tänkte mer på storleken på akvariumet.. Jag har aldrig haft en fisk som blir över typ 5cm innan (utan ancistrus) så dom känns rätt så stora..

Lillyrod
0

Här kan du läsa lite om dem. Jag tycker akvariestorleken är lite för liten på zoopets beskrivningar. Det står faktiskt att de ska hållas i par där.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159&SOK=1

Kirnzy
0

Har redan läst det mesta som kommer upp när man söker :) Så är det så att dom inte trivs om man har tex bara honor då? Det är ju såklart inga problem med att sälja eller ge bort dom annars., Så länge det går bra att ha dom med andra fiskar, för jag känner inte riktigt för att ha endast två fiskar i ett 320liters.. Några tips om vad för fiskar som fungerar bra eller några som inte skulle funka alls?

Lillyrod
0

Om man läste kommentarerna på zoopets sida så hade det inte funkat med honor för någon där. Jag har haft paletter men det är så länge sen så jag minns faktiskt inte hur mina var. 

Lite tuffare fiskar som inte är för små bör ju funka tycker man. I ett 320 liters bör ju de andra fiskarna komma undan om de tjurar ihop när de leker ; )