Kräsna yngel ??
p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }
Halloj !
Har nu lyckats rädda 3 stycken svärdbärar yngel ( mamman = svärdbärare, pappan= indianplaty?)
Enligt vad jag kan se på färgsättningen på ynglen så är pappan med 95% säkerhet en indianplaty…. men kan vara svärdbärare hanen också, men indianplatyn är mera dominant och på envis med honor.
Så nu till frågan/frågorna :
Är det vanligt att yngel är kräsna när det gäller maten ?
Dessa yngel älskar fryst foder (artemia) som jag klipper sönder till en sorts “färs” till dem, men dem mer eller mindre ratar flingfoder (TetraMin Baby).
Kan jag ge ynglen endast artemia eller ? Vad mer kan jag ge dem ? Vad ger ni era yngel ?
Yngeln är 2 veckor om 3 dagar.
Sedan har jag en lite “konstig” fråga :
Är det vanligt/normalt att yngel är rätt så aggressiva/dominanta mot varandra när dem är endast 2 veckor gamla ? 2 av ynglen utmanar varandra och “slåss” lite då och då ! :/ ?
Tacksam för alla ev. Svar/tips !
Det går alldeles utmärkt att mata yngel med artemia! Du kan testa att gnida med fingrarna på en artemia bit under vattnet. Det brukar lossna lite mindre bitar då om det skulle kännas lättare :-) Så dina yngel bråkar med varandra? Har dom bitit så det har blivit sår eller trasiga fenor? Annars skulle jag nog säga att det är som dom leker.

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }
Ok, så det går bra att ge bara artemia … blir det inte för “ensidigt “ är där tillräckligt med näring I artemia (fryst) ?
Tycker inte det är jobbigt vill bara veta vad mer man kan prova och vad ni ger era yngel ?
Mina platy yngel som är 4 veckor plus några dagar äter både artemia och flingfoder och allt annat dem kan komma över :) Så det är därför jag undrar om det är vanligt/normalt att yngel är kräsna ?
Nej, har inte blivit sår eller trasiga fenor … men det går rätt så tufft till (ser det ut som) dem liksom slår varandra med stjärtfenan eller vad det heter !
Det kanske är två hanar ? Eller honor gör likadant ? I vilken ålder kan man se vilket kön ynglet är ?
Det ska gå bra med artemia vad jag vet iaf. Många jag känner matar sina yngel med det och har inte tröttnat på det. Man kan ge dom lite äggula ibland också och se om dom gillar det eller kokta skalade ärtor. Mina yngel kan också vara lite kräsna och då ger jag dom lite av det. Det låter som dina yngel tävlar om dominans. Det brukar vara hanarna som gör det. Det tar 1-3 månader innan. Man kan se könet. Hur stora är dom?
Förlåt jag menade att det verkar som dina yngel leker lite på skoj. =)
De klarar sig bra på artemia. När de blir lite större sen kan du pröva annat. Jag tror inte att de slåss utan är nog bara lite kaxiga redan. Som när kattungar låtsasanfaller : )
Det dröjer flera månader innan man med säkerhet kan säga vilket kön de bli. Alla ser ut som honor i början.
Om du håller dom i yngelkasse så kan det vara trångt och därför dom kivas.
Håller med de övriga. Artemia går bra och de kivas nog bara =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Platy och liknande yngel överlever och får nog i sig ganska mycke bara de är i ett Akvarium som har mycke växter m.m. Jag hade en Platy som födde massa yngel. Alla blev mat till andra fiskar trodde jag. Flera veckor senare dyker en ganska stor och välmående Platy fram från grönskan. Tillräckligt stor för att inte bli mat igen. Ang mat till yngel är det nog mer om du ska odla svårare fiskar som du får satsa på annan mat. Mina favoriter grindalsmask. Nykläckt artemia eller levande dafnier/cyklops.