Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1562 ggr
Fruktzallad
0

4 vattenväxter.

Det går lite snack nu på nätet om att IKEA har 4 olika akvarieväxter till salu för en billig peng. Kan någon hjälpa mig att artbestämma dem så jag vet om det är någon ide att ta en sväng ut till varuhuset någon gång i veckan? 4 växter

ps. kolla den andra bilden så syns växten lite bättre.

Draken
0

Svårt att säga. Den första ser ut att vara nån form av hornsärv, gälgräs eller liknande. De andra är svårt att avgöra, 3'an kan vara vattenspikblad eller liknande jag tror den 4'de kan vara n sumpväxt, eller nån form utav Crytocoryne

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lilolizeit
1

Tittade på växterna på "Mitt" ikea varuhus å de e inte dessa sorter som finns där, så åk å kolla istället. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

-Cissi-
0

Vet att dom haft cabomba tidigare

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

ElinvBorg
1

Som Lilo säger är det inte alltid samma sorter så det är bara att åka ditt och se vad som finns då :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Qurex
5

Men om ni har nån akvariebutik i närheten stötta de istället för Ikea! Ikea får väl pengar så det räcker…. Bara det faktum att de inte skriver vilken sort säger väl allt.

Fruktzallad
0

Jag brukar handla på min lokala akvariebutik men där tar de dubbelt så mycket för hälften så stor växt, så om man ändå är på IKEA kanske detta är bra?

Jag undrade mer om de är växter som lämpar sig för sällskapsakvarium :) Det är svårt att kolla upp när jag inte vet namnet.

Lillyrod
0

De säljs ju som akvarieväxter så då borde de passa i vilket kar som tycker man.

Lilolizeit
0

de växter jag sett på mitt ikea, i kungens kurva, har alla varit riktiga alvarieväxter

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Qurex
1

Men sen är akvarieväxter ofta inte odlade under vatten vilket gör att de ofta tappar massa blad och får.starta om med nya. Det.gör.kanske inget eftersom plantan ofta överlever men en riktig akvariebutik odlar sina växter under vatten. Djuraffärer köper.väl säkert billiga plantor av samma grossist.som ikea. Hittar man en bra akvarieaffär som bidrar med kunskap och där man kan få.hjälp med mycke är det värt att.lägga lite mer pengar än på.ikea tycker iaf jag.

Lillyrod
1

Det är väldigt få akvariebutiker som odlar växter själva. De flesta köper in från grossister och då ofta större plantor. De jag har beställt genom akvarieaffären från Tyskland är alltid emerst odlade. Alltså över vatten. Alla har överlevt som jag köpt : )

Qurex
0

Ikea odlar säkert inte sina heller. :-)

Lillyrod
0

Skulle inte tro det nej ; )

Fruktzallad
0

Jag köpte 3 st och de växer som ogräs! Växterna jag köpte till mitt lilla akvarium som jag fick ta över i mars/april har nästan alla ruttnat sönder eller inte växt alls. Så än så länge leder IKEA över den lokala akvariebutiken som tog dyra pengar för sina små växter.  Växter jag nu fått slänga. :) Det var bara den där rävsvansen som överlevde och växte lite grann. Så YAY för Ikeas växter! =)

Lillyrod
0

En bild på dem vore roligt så kan vi kanske se vad det är : )

dermot
0

Nr 3 är penningblad om jag minns rätt. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~