Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 2163 ggr
Chocopops
0

Ny fjärilsciklid hane

Nu är fallet så att jag måste avliva min electric blou Fjärilsciklid hane :(, såg i går att han fått pop eay på båda ögon, och andas väldigt häftigt , förstod att något va fel då ena honan la rom i går men hanen va inte där å befruktade , nu funderar jag på om jag ska ha en ny electric blou hane eller en "vanlig" hane båda är ju mycket vackra :-), väntar på svar från min akvariet om vilka hon fick hem i söndags :-), då jag vet att dessa är svensk odlade och fria från diverse smittor , har just nu 2 "vanluga" honor och en electric blou hona :-P , hjälp mig detta är ett svårt val :-P

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Krisping
0

Har för mig att electric blue inte parar sig med vanliga fjärilar, så är du ute efter att dra upp lite yngel så ska du satsa på en electric blue hane.

www.aquaplants.se

Chocopops
0

De är 4:e gången honan lägger rom de är bara denna gången hanen inte befruktade romen , annars har de varit vanlig hon och blou hanen som lagt romen,

Krisping
0

Okej, hade bara för mig att jag läste det någon stans att dom inte parade sig mellan vanliga och blue.. Man lär så länge man lever ;)

www.aquaplants.se

Chocopops
0

jo då även min ena akvarist har bekräftat att det går att korsa dom, men fjärilar kan ju generellt va kassa föräldrar =/

Krisping
0

Jo, oftast äter dom allt tyvärr.

www.aquaplants.se

Qurex
0

Jag har hört en teori om att vissa ciklider som normalt ska ta hand om yngel tappar den förmågan om man odlar de effektivt genom att dela på yngel och föräldrar. Fjärilsciklider är väl ganska hårt odlade iaf odlingsformer som blue etc. Någon som haft vildfångad eller liknande kanske vet skillnad. Min västafrikanska ciklider är utmärkta föräldrar så länge yngel och föräldrar får mat.

mimåne
0

Jag röstar för samma färg som honan är =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
0

#7 har en electric blou hona som dock aldrig lekt, sedan har jag 2 av dom " vanliga" där båda lekt,  hon har nu fått in båda sorter och båda är vackra å svensk odlade, får nog ta en tur ditt i morgon när dom ändå har ciklid träffen :P

mimåne
0

Så roligt att det kommer in svenskodlade fjärilsciklider i butiken. Det är verkligen ett bra köp, passa på Chocopops! =)

Chocopops
0

Ja de är de verkligen :), ska åka ditt sedan :), har 20% rabatt id ag med :p, är nog egenkligen lite sugen på en hona till med, för då blir de ju 1:4 skulle de funka?

mimåne
0

va, 1:4? Menar du att du i så fall skulle ha en hane och fyra honor?

Chocopops
0

Ja,  för vad jag läst ska de funka , eller jag kanske har helt fel 🤔 😞

mimåne
0

Fjärilsciklider är parfiskar och håller ihop som ett par🤐

Chocopops
0

Hmm vet inte vart jag läst de någonstans :-/, men även akvariet en sa detta, han släppte 3 hanar hanar till mig fast han bara egenkligen sålde i par, så nu får vi se om detta funkar, ska ner till göteborg i morgon å svänga vägen förbi gothem zoo å köpa massa nya växter om tiden räcker då, så de blir massa mer gömmer och att dom kan få var sitt revir, nu har jag precis släppt i dom, å funkar de inte får jag skaffa mycket större akvarium på längden i stället :-P , men tripp trapp å trull blev namnen :-P

Chocopops
0

Chocopops
0

Chocopops
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som vanligt strul att lägga upp via mobilen :/

Qurex
0

Jag har läst att vissa apistogramer kan ha flera fruar men att de behöver utrymme för detta. Sen kan det väl bli så om du har en hane och fyra honor att du bara får ett lekpar. Vill man få ett bra lekpar tror jag det är bäst att man köper flera unga individer och sen ser man vilka som bildat par. Dessa kan man sen flytta om man vill.

mimåne
0

Oj så vackra exemplar! Riktigt fina, runda och bra i storlek.

Man brukar säga att när det kommer till dvärgciklider så är det en hane per akvarium som gäller. Fler hanar bör man inte ha då de slåss och bråkar i värsta fall till döds. Hanen kommer att bilda par med en hona och de övriga honorna blir så kallade "störfisk" till paret.

Chocopops
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst är dom :-), skulle de inte funka får jag lösa de tillfälligt genom att ta upp fler mindre kar från garaget, har dock spanat in ett väldigt snyggt på närmare 500l :-P , frågan är dock vart man ska ställa de :-P.. Fick i alla fall köpt mer växter i går :-P, då godhems zoo hade extra öppet ;-) , å såg att jag måste toppa vissa av växterna som redan fanns i karet ;-) , ska se om jag får med Biden nu :-P

mimåne
0

Riktigt vackert med alla växterna. Ha inte för bråttom att ta toppskott bara, det kan vara bra att låta dem växa lite till =)

Chocopops
0

Tack :-), nä de ska allt få växa ett tag :-), va en planta jag toppa i helgen plus hornserven :-P, resten ska få växa några veckor till, har nu börjat med pmdd med :-)

mimåne
0

Så spännande med pmdd, hoppas det tar fart på riktigt då =)

Chocopops
1

Ja de hoppas jag med ;-), kör en liten mjukstart nu, eller feg start :-P, kör med endast 10 ml av varje :-P , å kommer öka sakta är rädd att få problem :-P, å nu i kväll har jag beställt hem lite mer växter ;-)

mimåne
0

Å ännu mer växter, det gillas!!

Chocopops
1

Haha ja :-P när man stöter på billiga anonser på fb kan man inte låta bli :-P, hoppas paketet kommer i dag ;-)