Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 2124 ggr
Mliaz
0

Hjälp! Amanoräkorna dör!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorse när jag vaknade så har två av tre räkor dött och den tredje ligger upp och ner och sprattlar. Jag tillsatte växtnäring för första gången igår, plantamin, halv dos. Den största räkan har massor med rom och det verkade igår som att den var stressad och visste inte vad den skulle göra, var överallt och sprattlade. Vad kan ha hänt??

mimåne
0

Gör ett vattenbyte genast.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

Kanske har du fått höga halter nitrit i akvariet som gör att räkorna reagerar kraftigt. En del växtnäringar innehåller nitrater eftersom att de är näring för växterna men för mycket gör att vattnet blir förgiftat för fiskarna. Kanske hade du redan lite förhöjda halter i ditt akvarium men när du tillsatte näringen blev det för mycket. Gör ett vattenbyte 40% och kolla därefter om näringen innehåller nitrater.

Mliaz
0

Rättare sagt två lever men de är typ förlamade

mimåne
0

De kommer dö om du inte gör ett vattenbyte direkt så det är ganska bråttom. Det kan mycket väl vara försent redan nu så skynda dig.

Mliaz
0

Nu är det gjort, är det bara att vänta och se nu?

Mliaz
0

Växtnäringen ska vara nitrat- och fosfatfri.

Nu har den helförlamade räkan också börjat rört på sig. De kan dock inte komma på rätt köl än, utan sprattlar mest omkring upp och ned 😢

Ska jag fortsätta med vtnbyte imorgon också?

Lilolizeit
0

Har du några vattentester hemma för att se hur de ligger till ändå? Uppenbarligen är de ju något krux med vattnet..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Mliaz
0

har bara teststickor men ska beställa dropptester imorgon, är dock osäker på vilka jag behöver förutom kh och no2.

Teststickan idag innan vb visade lite förhöjt på nitrat och nitrit men inte ngt på de andra värdena.

mimåne
0

Förmodligen har du en nitritspik. Hur mår räkorna nu? Har de piggnat till något?

Mliaz
0

Mimåne, kom hem från jobbet nu och tyvärr klarade inte de andra två sig.

Ska ta med ett vtnprov till djuraffären imorgon och be dem testa det i väntan på att jag får egna tester.

Väldigt tråkigt när karet hållit sig så pass stabilt hittills 😢

mimåne
0

Vad tråkigt😕
Har du några fiskar kvar i akvariet nu?

Mliaz
0

Ja jag har två ottosar, varan ena varit blek några dagar, nu förstår jag ju varför! Och sen har jag 6 rätt färska rasera erythromicron. Men ingen av dem verkar må jättedåligt. De är dock väldigt skygga fortfarande, så det är svårt att se. Var till djuraffären och kollade vattnet,det var nitrit. Ganska mörkrosa på skalan så nu har jag gjort stort vb och hällt i bakteriekultur idag igen och hoppa över matningen ett par dgr. Hur länge ska man göra dagligt vb?

Lillyrod
0

Tills nitriten är nere på noll. Även lite nitrit är skadligt för fiskarna.

ElinvBorg
0

Du bör göra vattenbyte varje dag tills nitriten försvunnit, därför är det nödvändigt att ha dropptest hemma för att kunna hålla koll på värdena

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
0

Jag förstår. Det var verkligen tydligt att det var fel på vattnet och ett solklart fall av nitritförgiftning. Så bra att du reagerade och tog med dig vatten till butiken så pass snabbt för att testa det. Det var synd bara att dina räkor inte överlevde men nu har du gripit in i tid så att de andra kan klara sig. 🙂

Man gör vattenbyte dagligen tills nitriten har gått ner till noll. Du behöver införskaffa dig ett nitrittest så att du kan mäta halten dagligen under denna tid så du vet hur länge du ska göra vattenbyten, när vattnet är bra och inte. Köp ett dropptest för dem är mer pålitliga än sticktester som visat sig visa fel många gånger. Det här ska nog gå bra Mliaz🙂

Mliaz
0

Tack, vad ni är bra att ha! :-) Ska jag dutta i bakteriekultur varje dag när jag gör vb? Jag kan väl mata fiskarna lite också om jag håller på och ändå byter vtn varje dag? Borde jag byta ngt i filtret eller är vb det enda? Har beställt värsta droppkitet från zooplus (säkert en massa som inte ens behövs också) men det kommer nog inte förrän till veckan. Tjejen på djuraffären sa dock att jag kunde komma tillbaka och göra nya tester när jag ville för det var gratis. Så det var ju sjysst :) Så det blir lite åkande dit tills posten levererar ;)

mimåne
0

Om du har bakteriekultur hemma så kan du slå i lite grann vid varje vattenbyte, men mata inte fiskarna. Maten bidrar till högre halter nitrit och det är dem du försöker få bort just nu =) Fiskarna klarar sig bra utan mat i några dagar. Du behöver inte röra filtret någonting. I filtret håller det just nu på att byggas upp en fin bakteriekultur som kan bryta ner nitriten till mer hälsosamma ämnen. Därför ska du inte störa det just nu.

När nitriten ligger nere på noll igen betyder det att akvariet har byggt upp en bättre bakteriekultur som tar hand om halterna nitrit som finns naturligt i vattnet. Då kan du också mata som vanligt igen.

Jättebra att du beställt dropptester Mliaz! =)

Mliaz
0

Liten uppdatering! Nitritvärderna har stadigt gått nedåt med varje vb, från drygt 0.8, 0.6, 0.4 och idag låg det på mellan orange och gult så 0.2? Minns inte riktigt, blev bara så himla glad! Ska till djuraffären på tisdag igen och testa vattnet, de har varit otroligt hjälpsamma och engagerade :-) Rasbororna är framme mycket mer och ottosar a har fpr tillbaka sin färg, YAY! Jag antar att man ska sejfa och köra dagliga vb åtminstone fram till nästa helg? Bör man fasa ut med varannan dag sen eller kan man tvärt återgå till en gång i veckan? Jag har tyckt så hemskt synd om mina små rasbora erythromicron eftersom de inte fått mat på snart en vecka så de fick lite dafnier ikväll, fast bara 1/8 kub max, utmanade jag ödet då?

mimåne
0

Så bra jobbat Mliaz! Fortsätt göra vattenbyten tills nitriten är på noll. Efter det så behöver du inte trappa er utan kan göra vattenbyte som du brukar annars en gång i veckan. Fortsätt och mät värdet ändå så att inget händer.

Jag tror inte att din matning ikväll kommer ha någon stor negativ påverkan nu när nitriten väl är på väg neråt. När du mäter värdet imorgon så märker du ju =)

Mliaz
0

Kan det bli fler nitritspikar eller kommer det värsta vara över nu tro?

Lillyrod
1

Det beror ju lite på varför du fick nitrit. För mycket fiskar? För mycket mat osv? Har du funderat över det så kan du undvika att det kommer igen. Jag tror det ordnar sig för dig nu : )

Mliaz
1

Tror inte det var fiskarna, sex små Rasboror och två ottosar på 23l, det var nog snarare att jag var så orolig att de skulle hungra ihjäl så jag matade lite varje dag. Och jag var orolig att amanosarna skulle svälta också så de fick lite räkmat, vilket de inte brydde sig i, de mumsade på annat. Nu vet jag det till nästa omgång amanos 😉

mimåne
0

Man kan få nitrit när som helst och hur många gånger som helst i princip. Så att du fått det en gång och blivit kvitt det betyder inte att du aldrig får det igen. Nu när du haft nitrit och vet om att inte mata för mycket så ska det nog gå bra tror jag. Man ska ju göra något tokigt så att säga för att nitriten ska stiga😎