Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2763 ggr
henke82
0

Sjuka neontetror!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har ett stim neontetror på 18 individer och nu har 2 st av dom fått någon sjukdom 😕 Är det någon som vet vad det kan vara och hur jag ska göra? Dom verkar må bra och äter som dom andra trots att en har en böld på munnen och den andra på sidan men dom har börjat bli lite magra. Byter 20% vatten i ett 120 l kar varannan vecka och dom andra fiskarna verkar må bra.

henke82
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Qurex
0

De är ganska känsliga. Du har kanske för högt ph och för lite växter för att de ska trivas. Ser en Platy och de kanske trivs pga att de gillar lite hårdare vatten. Ett tecken på att tetror är lite stressade är om de simmar i stim väldigt mycke. (Vilket ser kul ut) men när de inte är stressade så simmar de inte runt i full fart tillsammans. Får de bra med mat? Har du 18st så kanske det är två som blivit lite klena. Jag hade nog avlivat dessa två. Är akvariet nystartat eller gått länge? Hur länge har du haft de?

henke82
0

Akvariet har gått ca 3 månader hos mig men sanden och filtret har gått hos tidigare ägare en längre tid! Växter har jag för lite av, har bara en växt just nu :/ PH har jag tyvärr inte kollat.

Belysningen är igång 10 timmar/dygn 12-22 och har en foderautomat som ger mat kl 14 samt att jag ger dom artemia 3ggr i veckan

Fiskarna är väldigt utspridda i karet, simmar bara i stim när jag gör vattenbyte eller nåt annat med karet så då trivs dom alltså! Trodde dom inte trivdes med varandra för dom var så utspridda =D 

Men det är kanske som du säger, dom är bara klena!

mimåne
0

Det där såg inte bra ut. Neonsjuka?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Liten boll
0

Ser ut som munsvamp. Det brukar jag få på mina neoner.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor