Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2105 ggr
KickLi
0

Sjukdom?

Finns det någon sjukdom som ger svarta, lite upphöjda prickar på Guppy?

mimåne
0

Tyvärr inget jag har hört talas om.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

KickLi
0

Skönhetsfel kanske?

Milly82
0

Spirulinafläckar?

Lillyrod
0

För mycket spirulina kan ge pigmentfläckar ja men frågan är om de är upphöjda? Någon som vet?

[aqva65]
1

jag gjorde så här !! 🙂 Guppyn uppskattar vattenrotation 🙂

har dom i ett 54-L !! 😉(( dom sjuka guppyn var i eget akvarium ))🙂

vattenbyten  25 % temp 20 grader sen så här 

ta guppyn och behandla den i 1% saltlösning separat under en längre tid.

Saltbehandling kan vara av två typer dels genom långtidverkande eller korta intensivbad

Långtidsbehandling: upp till 1 % salt (10 g salt per liter) i akvarievattnet under minst 14 dagar helst längre, var försiktig ifall det finns andra arter och växter i behandlingsakvariet, de kanske inte alls tål så höga saltnivåer. Ta det också försiktigt när fiskarna avvänjs från saltvattnet detta måste ske stegvis.

Det bästa är att saltbehandla i ett separat akvarium/bytta, men tänk på att parasiten kan finnas kvar i huvudakvariet ifall ni endast tar bort guppyn och kurerar den och sedan släpper tillbaka den i ert akvarium.  

Intensivbad:  Kortidsbada fisken i upp till 3 % saltlösning under 10-20 minuter har dock inte provat detta själv. Denna metod verkar inte fungera så bra på dagens saltresistenta externa parasiter. Bättre med ett 1% långtidsbehandling (se ovan).

mimåne
1

aqva65 Vad behandlade du dina guppys för?

[aqva65]
1

mimåne   (  svarta, lite upphöjda prickar )

mimåne
0

Jo men vad är det för en sjukdom, namn, parasit, svamp infektion o.s.v ?

KickLi
0

Jag undrar också!

KickLi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svart parasit från snäckor?!

KickLi
0

Black spot. En sjukdom som orsakas av larverna av (parasitic digenetic flukes, någon som vet?) cercaria och metacercaria. De svarta prickarna är cystor i muskler och skinn. Parasiterna har en komplicerad livscykel och behöver fiskätande fåglar eller däggdjur, sniglar/snäckor och fiskar i olika stadier för att överleva.

mimåne
0

Så märkligt det lät men mycket intressant. Smidigt om man bara kan plocka bort snäckor ur akvariet (om man har sådana och det fungerar alltså) för att bli av med åkomman. Slippa medicinera. Har du snäckor i akvariet?

KickLi
0

Det finns en Anentome Helena, några physor och några posthorn. Om guppyn verkligen har fått parasiterna så tror jag nog att man måste medicinera. Ska nog ta upp den och titta närmare först. Vill gärna ha snäckor kvar dock. Medicinerar man med koppar dör de väl utan undantag?

KickLi
0

Någon som vet om det finns någon medicin mot parasiter som black spot som inte har ihjäl snäckor?

[aqva65]
1

Angående mina guppys ! Vet inte vad för sjukdom art 🤔 Men efter den här behandlingen är dom 100 % ok ! 😉

mimåne
0

Om dina snäckor är bärare av sjukdomen så skulle jag nog medicinera med dem i akvariet. Och då med en medicin mot parasiter.

[aqva65]
1

Angående mina guppys ! Vet inte vad för sjukdom art Funderar Men efter den här behandlingen är dom 100 % ok ! Skämtar