Amanoräkor smittade?
Hej!
Mina fiskar blev tidigare smittade utav en masksjukdom, detta gjorde att jag tillslut tyvärr fick lov att avliva alla mina fiskar i båda karen…
Dock fick jag reda på att amanoräkorna blir smittade men dock kan bära med sig sjukdomen eftersom de rensar och städar osv. För det första, stämmer detta?
Dom bor nu i ett av mina kar som är smittat, mitt större akvarium håller jag i skrivande stund på att tömma, ta ur alla stenar osv för att koka. Fråga två blir nu, om jag gör rent och fixar detta akvarium, kommer det att bli samma historia igen med tanke på att amanoräkorna kommer? Kommer dom smitta ned direkt?
Hur gör jag gör att få bort detta utan att medicinera? (Funkade inte tidigare så har gett upp..)
Snälla hjälp mig med goda råd hur jag ska göra detta…
Mvh
Jag gissar på att du också blivit smittad av Camallanus cotti? Det stämmer att dina räkor kan bära på smittan och utan värd kan masken leva upp till ett år. Ditt enda alternativ är att medicinera för att bli av med sjukdomen. Varför fungerade det inte innan? Vilken medicin använde du? Annars är det andra säkra alternativet att inte blanda dina räkor med fiskar något mer och hålla detta kar i "karantän" för att inte riskera att få tillbaka masken. Tyvärr är det så det ser ut
Tänk också på att det karet du håller på att fixa med nu måste rengöras så inte smittan finns kvar när du startar upp det igen. Det är en mycket smittsam sjukdom så det gäller att vara noggrann
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Men är det säkert att dom bär med sig smittan? Man kan inte märka det på något sett?
Enligt tidigare uppgifter har jag även hört att räkor inte klarar av medicinering? :/
De kan bära med sig smittan men det är nog svårt att veta om dina just har det. Dock är det väldigt smittsamt och du får med dig vatten när du flyttar räkorna och då får du med största sannolikhet med dig smittan.
Räkor kan vara känslig för medicinen, amano ska dock vara lite tåligare. Med det är ju bara att välja att chansa att medicinera eller välja att inte ha räkorna ihop med fiskar mer. Så många andra val har du inte tyvärr. Vad använde du för medicin när du medicinerade fiskarna?
Men dom bär med sig smittan på utsidan? Inte innom dom eller?
Tänker om man krånglar massor och byter vatten osv, gör rent akvarierna fler gånger och byter dom mellan akvarierna? Då tänker jag att det måste försvinna? Eller är jag helt ute och cyklar på rosa moln nu? haha!
Det finns det nog inga garantier för att det helt försvinner. Du kan ju chansa men det skulle vara väldigt tråkigt om du köper på dig massa fiskar som sedan blir smittade. Men undrar fortfarande vad det var du använde för medicin som inte hjälpte? Jag har medicinerat med gott resultat
Sera nematol var det :)
Det är den bästa medicinen så det är konstigt om den inte tagit. Men om jag kollar tillbaka så berättade jag för dig för tre dagar sedan att det måste vara c. cotti som du har, hur har du hunnit medicinerat?