Dödsorsak
Min älskade lilla Ancistrus har nyligen dött. Den var ca ett halvår och jag köpte den i slutet på sommaren. Den har bott i det här karet sedan 6/1 och det startades upp i slutet av December. Bifogar bilder på kroppen och värdena. Vad kan den ha dött av? Kan det vara farligt för de andra fiskarna? Karet är på 105l och där bor nu en Guppy och en uråldrig Kardinaltetra. Tacksam för svar.
Svårt se på bilden men är den uppsvälld om magen?
#1 Nej, det tycker jag inte. Inte mer än vanligt.
Kan vi få se bild på akvariet den levde i?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Lite tomt.. köp en massa växter, grottor m.m massa gömställen så blir det bra👍🙂
Men då tror jag den kan ha dött av förstoppning. Ancistrusar är beroende av att kunna gnaga i sig trä för att matsmältningen ska fungera.
#5 Det ska jag absolut göra :) Har gjort en ritning på hur jag vill ha det men har svårt att hitta växterna jag vill ha. #6 Vad synd, jag hoppades att hen skulle klara sig tills jag har tagit ner mammas gamla jätterot från vinden. :(
Jag vet ju inte om det är det som är orsaken, kan ju vara någon sjukdom också, men jättesynd i vilket fall som helst :(
Det var precis min tanke också när jag frågade efter en helbild på akvariet. Förstoppning. Men det kan finnas fler orsaker inblandade också, den hade inte speciellt mycket gömställen och skydd och det kan ha gjort den stressad och illa till mods. Jag kan tänka mig att det är lite syrefattigt i akvariet också, dina övriga fiskar kan gå upp till ytan för att kippa efter luft men Ancistrus har inte det i sitt beteende.
Jag tror inte det rör sig om sjukdom i det här fallet utan snarare om miljön. Det är i och för sig ett lindrigt problem som både är enkelt och kul att åtgärda till skillnad från sjukdomar :)
Hittade en två månader gammal bild på min döda guppyhona, någon som kan se på bilden om vad som kan ha hänt? Hon simmade mycket dåligt den natten men jag trodde bara att hon va full med yngel och skulle yngla närsom, sen på morgonen såg jag henne död med huvudet i botten och kroppen pekade uppåt.
Det är svårt att säga med en död fiskkropp vad som kan ha hänt, de är vanligt att de blir lite stela, svullna, krokiga eller bara börjar se allmänt märkliga ut när de dött.
hmm jag tror faktiskt inte den dött av förstoppning pga brist på rot, jag vet många ancistrusar som lever i kar utan rötter utan problem, de är beroende av fiber men de flesta algtabletter innehåller tillräckligt med fiber idag, vad har du matat med? jag tycker den ser väldigt liten ut, är den egenuppfödd i ditt vatten eller fick den flytta hem till dig liten o bara några månader gammal?
Mm asså hon simmade konstigt, nästan upp och ner
Mundis, om du har problem att hitta de växter du vill ha kan jag rekommendera dig att kika igenom alla som finns hos godhems zoo. Har precis beställt lite gräs(acicularis) och mossa(flame) därifrån som typ inte finns någon annan stans och de har väldigt många andra unika växter i alla möjliga färgställningar. Och trots att det stod på gräset att det stod att det kunde ta 2-21 dagar innan just gräset kunde skickas och var i lager hos de så fick jag ett mejl om att ordern var skickad till mig bara någon timme efter att jag hade beställt :)
Hälsningar Vemsan
Godhemszoo var en ny onlinebutik för mig. Den har jag inte hört talas om innan. Har du fått hem dina växter ännu Vemsan och har du beställt därifrån förut?
#15: Jasså. Jajjemen, jag beställde igår och hämtade ut paketet idag :) Har beställt Tropica soil därifrån tidigare och det gick lika snabbt att få paketet då med. Hade då dessutom beställt 3 st 3liters säckar soil eftersom jag trodde de hade slut på 9 liters men blev då kontaktad och fick byta mina 6 liter mot en 9 liters då de precis hade fått in den.
Är mycket nöjd med dagens leverans av gräs och mossa, såg fjuttigt ut i burkarna men herregud vad kompakt/tätt packat det var, man fick faktiskt mycket för pengarna. Och jag hade gott och väl klarat mig på två burkar gräs men jag lyckades minsann pressa in alla fyra inne hos Clifford haha.
Hälsningar Vemsan
Jo man blir förvånad över hur mycket det ryms i de där burkarna =) Jag ska väl köpa in lite nya arter så småningom så den hemsidan var definitivt intressant.
#12 Då den här tråden är ganska gammal, kommer jag inte riktigt ihåg. Men jag tror nog att det var hikaris foder för Algätare. Jag köpte den tyvärr till mitt nano på djuraffärernas inrådan. Mina föräldrar tyckte också att det var en bra idé, och det litade jag såklart på, senare när jag började läsa på på riktigt visade det sig att de inte hade någon koll alls förutom det de lärde sig när de började med akvarium för 30 år sedan. Den var kanske 2-3cm när jag köpte den och enligt affären var den nästan fullvuxen(!!!). Lyckligtvis lärde jag mig en läxa av detta och läser på så mycket jag kan innan jag köper in en fisk. #14 Jag kollade upp hemsidan och deras utbud var ju enormt! Jag ska nog beställa lite mossor och enklare växter så fort jag får råd. Tack för tipset! Akvarierna är tack och lov inte i närheten av så kala som de var då, men ju mer djungel desto bättre!
ah sorry det missade jag helt =)