Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1343 ggr
Arizha
0

Marktäckande

Letar efter enkla låga växter som täcker sanden, växter som helst inte behöver extra näring. Har kollat lite på Staurogyne Repens

Har ni någon marktäckare 0-5 cm att rekommendera?

Nicke_nice
0

Det skulle jag också vilja veta om det finns! Ska snart börja med ett litet aquascaping projekt. Jag har hört att nålgräs ska vara Br, kanske något för dig? =)

Arizha
0

Provade med nålgräs för ett halvår sedan, men jag hade otur med det  :S

Lilolizeit
0

Staurogyne repens, Sagittaria subulata samt pogostemon helferi är de jag haft lycka med utan specialgrejer. Tror dock helferin skulle uppskatta näring åtminstone. Men de andra två klarar sig bra utan, växer inte i någon jätte snabb takt direkt men de mår bra å växer.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

paradisgarden
0

Jag har lilaeopsis brasiliensis och hydrocotyle sp. japan (vill ha ganska bra ljus för att inte sträcka sig uppåt). De funkar bra men båda växer ju betydligt bättre med lite näring i vattnet. Marsilea hirsuta ska tydligen funka, men den har jag inte hunnit prova än. Heteranthera zosterifolia är superenkel, alla fall hos mig, och får ett krypande växtsätt vid starkt ljus.

mimåne
0

Den enda jag kan se som skulle kunna fungera i sämre förhållanden är mossa. Andra ska man nog ha mycket tur och en hel del tålamod med för att lyckas.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Arizha
0

Tack för råden 🙂