Ny sand eller mer sand?
Sitter med ett kar där det inte alls följde med tillräckligt med sand. I min enfald så slängde jag i alla och tänkte att det nog går ändå men inte alls… Nu är ju frågan, ska jag lassa ur all sand och slänga i ny eller ska jag hälla i mer ny men låta den gamla vara kvar? Karet har varit igång i tre veckor. Inte säker på vad det är för sand i så tänkte köra Biltemas sand (den för akvariebruk) i vilket fall som helst.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Är det sand i så går det bra att fylla på med mer. Det har jag gjort med fiskar och växter kvar. Jag tog sand i händerna och fyllde på lugnt och fint och det funkade utmärkt.
Gammal sand som varit i bruk har ju bakterier i sig (bra bakterier), men det beror ju på hur skitig sanden är. Är den full med oäten fiskmat och avföring så får du göra rent sanden, eller byta helt. Men tänk på att en hel del bra bakterier antagligen åker med sanden du byter ut.
Ska du ha i helt ny sand så se till så att filtret i pumpen gått nån vecka minst och gör inte rent filtret på ett tag (om det går) vid ny sand.
Ska du prompt ha i Biltemas sand så spara lite av den gamla.
Det är sand i nu men oklart vad det är för sort och fason. Oroar mig ju lite för hur det blir med bakterier men samtidigt så vill jag ju gärna ha den nya sanden så den syns. Kan man kanske fylla upp så det är 40% gammalt och 60% nytt? Misstänker att fiskarna är lagom glada om de måste flytta eller att jag grejar massa. Sen kostar ju sand lite så ju mindre man behöver köpa nytt desto bättre :)
Jag fyllde ju på med samma som var i så det är kanske lättare. Om du låter den gamla vara så är ju bakterierna kvar där. Att det kommer ny över spelar ingen roll. Det blandas ju förr eller senare när man ändrar om eller flyttar växter osv.
Då slänger vi i mera, valfri sand 😃 Behöver Biltemas sand tvättas förresten? Har ju bara använt Julas förut.
Det är nog bara Julas sand som inte behöver tvättas.
Vad händer om den inte tvättas? Det är bara extra grummel va?
Jag har inte använt biltemas sand så jag vet inte men grummel lär det bli : )
Om du sänker vattennivån så mycket som möjligt och häller försiktigt i sanden så minskas risken för grummel. Däremot så säger jag samma sak som lillyrod att jag inte vet om biltemas sand behöver tvättas före användning. Jag använder mig av julas blästersand i mitt stora akvarium.
Då gör jag det i samband med nästa vattenbyte, tänkte göra ett rätt stort då ändå :)
Jag hade biltemas sand för många år sedan i mitt akvaterrarium, jag tvätta den inte (men det grumla MASSOR så fick bli en hel del vattenbyten medan jag fyllde på vatten) och det funkade, minns inte hur fort jag flytta in fiskar dock (hade filter som gick i mina befintliga kar först).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu