Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2032 ggr
SajberFina
0

Plastväxter

Vad är era åsikter och erfarenheter av plastväxter i akvarium? Hiss eller diss? Varför?

Är det här jag ska skriva något smart och genomtänkt? 

Lizelda
0

Jag har haft plastväxt i mitt lilla kar där jag haft en alldeles för stor gibbiceps (i väntan på större kar där han nu är mycket lycklig!) då han bara hade upp alla växter jag satte i, karet såg så jäkla kalt ut men generellt, diss. Rätt fula och hjälper inte till på något sätt som riktiga växter gör.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

ElinvBorg
0

För mig är det en diss då fiskar kan skada sig på vassa plastväxter. Fiskarna märker dessutom skillnad och genom att använda plastväxter så tar man bort allt bra som kommer med riktiga. Ser ingen direkt fördel med att använda plast. De som gör det kanske tror att det är lättare att sköta akvariet på så vis men det håller jag inte med om. Tycker inte plastväxter är så fina heller :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

SajberFina
0

Hur "hjälper" riktiga växter till? Vad gör de bra?
Vad är det som fiskarna märker skillnad? Vad vill de/vill de inte göra pga plastväxter?

[Udoon]
1

Stor diss på plastväxter. Lätt hänt att fiskarna gör sig illa som #2 säger, och så gör dom noll nytta. Riktiga växter bryter ner skadliga ämnen, vilket ger mycket bättre vattenvärden. Dessutom är det snyggare med riktiga växter, vill man ha på låtsas kan man ju lika gärna köpa plastfisk också🤦‍♂️

Liten boll
0

Håller helt med föregående talare, plast ser konstigt ut och ger inget syre. Ända fördelen som jag ser det, är de inte dör och finns för alltid, eller åtminstone bra mycket längre än äkta växter. Så direkt diss från mig.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

SajberFina
0

Okej, intressanta tankar.

Från början visste jag inte ens att det fanns plastväxter, men när jag kom till djurbutiken och såg hur fula deras "levande" växter var, så valde jag  plast när jag såg att de hade det.
Och jag tycker faktiskt att mina ser fina och "riktiga" ut.

Men jag kanske skaffar "levande" någon gång om jag hittar en fin :)

Liten boll
0

Har du bild på dina växter?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

usvead
1

Jag har en enda plastväxt i mitt 152 L kar och det är av praktiska skäl. Den står längst bak i en hörna enbart för att hålla flytväxten på plats.  I övrigt har jag riktiga växter, något annat är inte tänkbart för mig 🙂

NanoDaniel
0

Skulle  vara spännande att inreda ett akvarium med riktigt många plastväxter , föreställ er ett riktigt fylligt växtakvarium fyllt till bredden med en massa plastväxter , därtill flytväxter , plast såklart.

Därtill plastakvarium och och plastpump , voila , ett underbart plastakvarium.

Vet inte om man kanske skulle ha plastsubstrat också , kanske finns något passande.

Hade nog kunnat vara intressant och snyggt.

Men själv gillar jag levande växter och har ett växtakvarium.

mimåne
3

Jag kan inte se en enda positiv sak med plastväxter istället för riktiga växter. Så det blir en stor diss =)

Riktiga växter ger otroligt mycket till ett akvarium. Att det ser bra ut och skapar en fin miljö, javisst gör dem det men det finns sååå mycket mer. Växterna upptar näring från fiskarnas avföring och hjälper till att bryta ner den, vilket skapar mindre städning för akvaristen. I ett akvarium med mycket växter brukar inte botten behöva städas alls och man ser inget fiskbajs på den. Växterna förhindrar också uppkomst av alger vilket också skapar mindre städning om man inte vill ha dem. De förbättrar vattenkvaliten åt fiskarna, skapar utmärkta skydd och en trygghet som är viktig för att fiskarna ska vara friska och hälsosamma.

För att nämna något =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
3

Såg de riktiga växterna fula ut beror det på att affären inte tar hand om de. Plastväxter är dött material precis som stenar. Riktiga växter är levande som fiskarna. Trivs de växer de och blir fina. Trivs de inte död de. De bidrar till den ekologiska balansen i akvariet. Pastväxter är dyra och kan inte föröka sig själva.

mejamylove
3

Diss. Om man inte har ciklider/sköldpaddor eller andra fiskar/djur som inte går att ha växter med pga att de förstör dem. Sköldpaddor kan dock råka äta plasten så ser ingen nytta alls med dem. Tycker inte ens det finns snygga plastväxter för akvarium.

usvead
1

Måste bara därför visa min enda plastväxt 😃

SajberFina
0

Nej, jag har inga bilder på växterna och just nu ingen möjlighet att ta några heller.

Som sagt, stöter jag på någon fin växt någonstans så köper jag den om jag kan, men för stunden så får de simma runt bland död materia.

mimåne
1

Ett tips är att läsa på om växten innan du köper den. Det finns så många arter där ute som inte lämpar sig i alla akvarium och dör efter en kort tid. Man sparar pengar, tid och energi genom att läsa på innan🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus