Doppvärmare
Någon som vet var termometern sitter i doppvärmaren? Doppisen är instäld på 26 grader men mina två termometrar visar 27 - 28 grader.
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
De flesta doppvärmare stämmer inte exakt har jag märkt. Man får pröva sig fram till rätt temperatur.
Brukar vara högst upp men en del doppvärmare är inte reglerbara
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Vill du ha 26 grader men din värmer till 27 eller 28 så sänk den en till två grader så kommer du få rätt temperatur på vattnet.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Då hår jag en fråga till. Vår i akvariet får man rätt temp? Uppe vid ytan eller vid bott er? Vår ska man räkna det?
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
Oftast kan det skilja omkring 1-2 grader +- mellan doppvärmarens inställning och temperaturen som blir i akvariet. Håll koll via termometer och lita mer på den än på doppisen skulle jag säga. Min är inställd på 2 grader högre än vad termometern visar.
Hälsningar Vemsan
Hela akvariet ska ha rätt temperatur. Har du en pump i akvariet så cirkulerar vattnet runt omkring och får en jämn temperatur. Då spelar det ingen roll var du mäter någonstans.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Okej då får jag hålla koll. Kanske sänka doppas lite om det inte sjunker.
www.papillon.n.nu