Byta till sand?
Sand är för det mesta bättre än sand va? Iallafall det jag har hört.. Så jag ska antagligen byta till sand snart (också för att det är snyggare). Det ända jag har läst om när man byter är att man kan göra det utan att behöva ta upp fiskarna. Verkar lite krångligt tycker jag. Så tänker om man kan ha fiskarna i en hink eller liknande under tiden, med doppväemare i då (kanske nån växt?). Eller kan de börja bråka eller någon när man har dom i ett sånt litet ställe? (Tre dvärgguramis). Det borde väll funka? Och trivs växter bättre i sand än grus?
Sand är oftast att föredra ja och växter trivs bra i sand. Det lättaste sättet att göra på när du ska byta tror jag är att tömma allt: vatten, fiskar, växter, pump och doppvärmare i någon form av back. Då kan du fixa iordning karet i lugn och ro och behöver inte tänka på om fiskarna har det dåligt, och så kan du ha pumpen igång :) Du måste ju tömma allt ändå när det är bottensubstratet som ska bytas
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Tack för svar :) Ja, tänkte att man behövde ta ut det mesta.. Hur stort borde det vara där man har fiskarna under tiden? Hur lång tid tar det ungefär?
Eller så passar man på att köpa ett till akvarium. Fixar iordning det nya och sen flyttar över fiskarna. Lättast och roligast. Fast man får då hitta en ny plats för det nya akvariet. Sen när det är klart kan du göra om det gamla.
Jag har inte gjort det själv så tidsmässigt vet jag inte riktigt. Hur stort är karet?
Heh jag vill skaffa mer akvarium men det blir inte riktigt så.. Det jag har nu är på 63l
En plastlåda som denna skulle kanske passa. Så det blir hyfsat rymligt och så du kan spara en del vatten :) http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/30102974/
Okej, tack igen :D
Varsågod! Vilken sand ska du byta till? :)
Har inte riktigt bestämt mig än, får åka in till någon djuraffär och kolla eller så köper jag blästersand från Jula :)
Jag använder julas och kan rekommendera den, en bra och snygg sand :) Billig i jämförelse mot annan sand från djurbutikerna också ;)
De blir antagligen den, har bara hört bra saker :D
Jag har bytt bottenmaterial i alla mina akvarium utom ett, de små går ju såklart betydligt fortare att fixa än de stora.
Till stora akvariet använde jag en back som rymmer kanske 40-50 liter, såg till att ha pumpen i (har ytterfilter) och la ner en del av inredningen och växterna och sen flytta över fiskarna. I mitt lilla kar använde jag mig av två byttor, en till dvärgkulan och en för räkorna så de inte skulle råka bli uppätna eller skadade.
Det som jag tycker tar mest tid är att få ut det gamla bottenmaterialet (men det beror också lite på vilken typ man haft och såklart storlek på karet), i de minsta karen har det varit lättare eftersom de är tillräcklig små och lätta att lyfta och hälla ut gruset men det stora fick jag ju gräva ut det och det tog tid! Och har man som jag mycket räckor och ynglande fiskar så får man ju hela tiden hålla koll efter småttingar som gömt sig. Mitt stora (ca 220 liter) tog kanske 4-5 timmar att fixa, om inte mer, för det var mycket småttigt att försöka hitta och fiska ut men mitt ena lilla (ca 45l) brukar ta kanske 2-3 timmar när jag får för mig att göra om helt i det (vilket händer lite då och då).
Sen om vattnet blir disigt när man fyller på efter att man bytt bottenmaterial kan det ju ta lite tid att få till (brukar försöka fylla på försiktigt och sen brukar jag ha en slang som fyller på och en som tömmer tills vattnet klarnat någorlunda).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu