Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1110 ggr
jollycox
0

konstig pmdd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min pmdd har blivit konstig. Det har blivit som ett moln eller gelé typ i den. Upptäckte det först i den röda men såg sen att även en av dom andra har likadant. Är det normalt? När jag ändå frågar om pmdd, hur gör ni när ni doserar? Jag har använt mig av ett kryddmått som jag stoppat ner i flaskan och tagit upp så många ml jag ska ha. Sköljt av måttet mellan flaskorna. Skulle vilja göra på något annat sätt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Tinitusan]
0

ah det där beror nog på att den ska stå i kylskåpet har jag fått förklarat

mimåne
2

Det är en alg som har bildats i din pmdd. Helt ofarlig och kommer inte att skapa några problem i ditt akvarium. Tycker du att det ser otäckt ut så ta ett kaffefilter eller hushållspapper som du tömmer det igenom när du ska dosera ut pmdd i akvariet så slipper du att få med den dit.

Jag har diskuterat detta med peter haack och han säger att det är oklart varför algen uppkommer men att flaskorna ska förvaras undanstoppad i rumstemperatur och inte i solljus.

Det lär ska vara väldigt vanligt också. Jag får alltid likadant i mina flaskor men då det inte är något farligt bryr jag mig inte om det heller utan filtrerar vattnet innan användning bara =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

ah det visste jag inte, så de ska alltså inte stå i kylskåpet som många säger?

jollycox
0

Tack för ditt svar mimåne. Mina flaskor står mörkt i rumstemperatur.

Hur gör ni när ni doserar då?

mimåne
0

Enligt peter haack som säljer pmdd så ska de stå i rumstemperatur. Jag har själv frågat honom om det eftersom att han inte skrev ut informationen på hemsidan.

Jag har en bit av en strumpbyxa som jag sätter över flaskan för att inte få med algen i akvariet. Sen tömmer jag försiktigt vätskan i ett ml mått och slår ut det på vattenytan i akvariet. Sen tar jag nästa flaska och gör likadant. Lätt som en plätt =)

jollycox
0

Men kommer det inte jättemycket på en gång? Eller alltså det beror ju självklart på hur försiktig man är men jag tänker att det är svårt att hejda när det väl börjar rinna och man behöver så lite.

mimåne
0

Nejdå jag slår försiktigt så det har aldrig varit några problem. Att man skulle kunna göra på något annat sätt har inte slagit mig ska jag erkänna.