Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1845 ggr
Rosenborg
0

Vilket/vilka vattentest?

Vilka vattentester använder ni er av? Jag blev rekommenderad Sera stickor, vilket jag sen förstått att de inte alls visar tillförlitligt! :/

mimåne
1

Satsa inte på stickor utan köp dropptester som ger ett mer pålitligt resultat. Det känns lite onödigt att köpa ett test som man vet att man inte kan lita på, varför ska man då ens testa värdet.. :) Jag använder tetras dropptester.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

SajberFina
0

Jag köpte Tetras stickor, men de har inte funkat hittills. På Nitrit och Nitrat ska de visa från vitt (ok) till rosa (ajabaja), men de har visat brunt eller beige där.
Trodde ju därför att mitt vatten var katastrof, men så fick jag med mig några andra stickor hem från djuraffären (vet inte vilka, fick bara några lösa i handen), och de visar att värdena på Nitratet och Nitritet låg som det skull.

Hur funkar dropptester, mimåne?

Är det här jag ska skriva något smart och genomtänkt? 

mimåne
1

Dropptester är faktiskt riktigt enkla att använda. När du köper ett dropptest så får du med en liten behållare som du fyller med lite akvarievatten. Du får även med en liten flaska med vätska, av denna droppar du i några droppar i behållaren med akvarievatten. Skakar om och du får en färg på vattnet.

Du får även med en färgkarta där du kan läsa av värdet på ditt vatten, och givetvis en bruksanvisning på hur mycket vatten och droppar vätska du ska använda.

Sen sköljer du bara ur behållaren och stoppar tillbaka det i kartongen tills nästa gång du ska använda det. Lätt som en plätt! =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

jag tycker personligen att varje akvarist ska ha ett pH, ett kH o ett nitrit test hemma för att kunna lära känna sitt kranvatten o akvarievatten ordentligt, det tjänar man massor på i framtiden!

sauk1
0

Jag har bara testat Sera och JBL dropptester och av dessa tycker jag JBL har en tydligare skala och ger därför exaktare resultat. Rekommenderas.

SajberFina
0

Men testas det bara nitrat och nitrit med dropptester?

Är det här jag ska skriva något smart och genomtänkt? 

Lillyrod
0

Det går att testa alla värden med dropptester. Olika test för de olika värdena : )

NanoDaniel
0

Har en lokal djuraffär ( akvaristik ) som man kan lämna in vatten så kollar de värden , men man får ju köpa ett par fiskar så man lär känna dem.

ElinvBorg
0

Smidigare att bara ha hemma :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

NanoDaniel
0

Visst , vill man göra det själv ( och kanske lite oftare ) så är det smidigare hemma.

[Tinitusan]
0

tyvärr kollar de flesta affärer inlämnat vatten med stickor vilket inte löser situationen

usvead
1

#11 Inte "min" zoo affär. De använder likadant test som de säljer d.v.s. Sera´s dropptester🙂

[Tinitusan]
0

ah vad bra, men då är det inte en kedja misstänker jag?

usvead
0

Nope, privatägd 🙂