Tips på bra algätare
Haha, känns som att jag börjar göra väldigt många trådar :P
Men nu är jag ute efter tips på bra algätare till mitt akvarium.
Hade först tänkt mig siamesisk algätare, men verkar vara svårt att få tag på häromkring. Inga butiker har den inne iaf. och diverse listor som jag haft tillgång till så har dessa saknats på listorna.
Så jag är nu ute efter en reserv ifall jag nu inte får tag på siamesisk algätare. Vad för algätare kan jag satsa på istället som är duktig på renhållning, gärna en art som också är lätt att få tag på då jag inte har varken råd eller möjlighet att resa land och rike runt för att få tag på fiskar.
Otocinclus går bort då de är för små för akvariet och skulle krävas ganska många då och det skulle bli dyrt då de inte är allt för billiga här per firre.
Så vad finns det för andra duktiga algätare som är lätta att få tag på och som inte kostar skjortan? :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ancistrus är ju ganska bra algätare så länge de är små men blir ganska snabbt lata och förser sig med vanlig mat istället. Jag tycker de är lite för burdusa i sitt sätt så jag har aldrig tyckt om dem riktigt : )
Här hemma är det nog posthornssnäckorna som äter mest alger. Ottosar är ju ganska flitiga men de ville du ju inte ha så jag får lägga min röst på snäckor : )
Det går alltid att beställa akvariefiskar via butiken så får du det som du verkligen ill ha.
Jag har förvisso inte frågat butikerna personligen om de har möjlighet att ta in siameser.
Däremot har jag bara läst deras fisklistor och på dessa fanns inte siameserna med. enbart siamesisk flying fox har jag sett, men den vill jag ju inte ha. Därför tänkte jag att de dom inte har på listorna kanske de inte köper in heller? Men det kanske bara är en missuppfattning ifrån min sida?
Om man skulle köra på Ancistrus är det någon skillnad på de olika varianterna eller är det bara färg och utseende som skiljer de åt? Tycker ju de är rätt söta också, jag har bara känt mig tveksam på dom pga. ryktet av att de blir lata :P Annars har jag ju inget alls emot ett par Ancistrus.
Min erfarenhet är att ser man till att få bra balans i akvariet och inte matar för mycket räcker det med posthornssnäckor. De städar bäst. Förökar sig och blir fler om det behövs. Skadar inget och bråkar inte med andra fiskar. Enda problemet är att vissa fiskar tycker det är mat. Jag har en siamesisk algätare och visst dar den runt och äter en del alger men den städar inte bort grönalger som sitter hårt på andra växter etc. Ansistrus tyckte jag inte heller var så bra. Dessa måste man se tillatt de får mat som passar de. De klarar sig inte på alger enbart. Men båda dessa är roliga fiskar så de är bra för det. Posthorn är helt klart bäst. De akvarier som har posthorn som trivs behöver man inte städa rutan eller nåt. Byta vatten resten sköter snäckorna i princip.
Får instämma med föregående talare. Var visserligen ett tag sen jag hade Ancistrus och siamesisk algätare och på den tiden övermatade jag förmodligen rätt regält, men tycker mina posthorn och räkor, framför allt amanoräkorna är fenomenala städare. Har en zebrasnäcka också och "hon" far också runt som hejsan och äter. En grej jag uppskattar med posthornen är att de blir så många som behövs för att städa. Om man får lite obalans en kortare tid och därmed får mer alger så förökar de sig och tar hand om det för att sedan minska i antal igen när obalansen är över. Mycket praktiskt :) .
Ah får ta och kika lite på dessa snäckor. har inte haft en enda tanke innan på att skaffa snäckor, men det kanske är värt att kolla upp. :)
Behöver snäckorna någon speciell kost utöver det dom städar upp?
Hur många ska man starta med?
Det spelar ingen roll vilken färg du väljer på en Ancistrus. De är alla likvärdiga i sina beteenden =) Och visst har du rätt i att de kan vara lata, men det är på äldre dar och vem blir inte det? =) Gäller även för otocinclus, siamesisk algätare och övriga algätare.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Så länge det finns alger behöver inte snäckorna någon tilläggskost. Det gäller räkorna också enligt mitt tycke. Men blir det för ont om skräp kan de ge sig på växterna och då behöver de såklart annan mat. Ärtor (utan "höljet") och algtabletter är poppis här.