Algätare
Kan må sewelia lineolata i 54 L? Hur många i så fall?
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
Sewellia lineolata hålls i +80L
Medarbetare på akvariefisk ifokus
o det är en oerhört svår fisk som inte är så enkel att få att överleva, de vill ha väldigt strömt o behöver naturliga algerfilter på stenar o inredning för att säkert acklimatisera sig, alltså inget för nystartade kar alls =)
Borneo sucker då?
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
Ingen???
www.papillon.n.nu
Borneo sucker är ju ett av handelsnamnen butikerna använder på sewellia och gastromyzon, så fortfarande nej. Dom är inte några bra algätare heller. I 54L så kan ett gäng snäckor, amano eller möjligtvis ottisar funka.
Vad heter ottisar? Nej bornio sucker är likadana fast mindre.
www.papillon.n.nu
Borneo sucker är samma fisk. Ottosar heter otocinclus på latin och sen finns det många olika sorter.
Otocinclus, men de vill gå i stim så det beror på hur mycket fisk du redan har i karet
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
#6 Som sagt, borneo sucker (och flera andra namn) är handelsnamn butikerna använder för flera olika fiskar, eftersom dom inte alltid dom har koll på det latinska namnet.
Otocinclus brukar man kallar för ottisar eller ottosar, finns flera olika arter som liknar varandra🙂 Jag har ett gäng vittatus hemma hos mig, riktigt trevliga fiskar, och dom städar väldigt bra👍Dock vill dom vara i ett litet stim på 5-6st iallafall, dom trivs inte om dom är för få. Kan behöva stödmatas också, jag ger mina grönsaker nån gång i veckan.
Nej det är skillnad på dem, borneo sucker är mindre
www.papillon.n.nu
#10 Det är ingen egen art, utan ett butiksnamn på en grupp fiskarter med liknande utseende och krav, och ingen av dom passar i ett 54L.
liten boll jag tror nog du bör ta till dig det udoon o lillyrod o elinborg skriver =)
Nu ska vi försöka reda ut detta och inte minst när du (Liten Bill) skriver 'Algätare' och sedan vill du veta om Borneo sucker är en algätare. Tyvärr så är de inte det.
Borneo sucker är inte som otocinclus (ottosar) eller Ancistrus som gärna gottar i sig mikroorganismer. Dessa Borneo sucker (som är ett butiksnamn) har ett latinsk namn och det riktiga namnet på dem är Sewellia lineolata.
De äter inte mikroorganismer som brukar fastna på rutor, växter och stenar men de äter gärna animalisk mat och det kan vara ytterst lite av de alger som du tänker på men man ska inte glömma att de passar definitivt inte i ett litet akvarium utan de måste vara minst 150 L för fyra st.
Sedan ska man tänka på att det 'normala' pumpen som brukar följa med ett akvarium som man köper som ett 'akvariepaket' inte räcker till för att dessa Borneo sucker ska trivas i akvariet. Då måste man köpa ett nytt eftersom vattnet ska vara väldigt strömt och det ska finnas mycket mycket släta stenar i akvariet och sedan stödmata mycket med olika grönsaker.
Borneo sucker ska vara flera, gärna 4 st och det skulle passa bra i ett 150 L men ska man ha flera så får man ha större akvarium än så.
Sist men det viktigaste är att man måste förstå att varje fisk man köper till akvarium så måste man ta reda på allt om fisken/arten så att man inte köper fel och jag är glad att du 'Liten Boll' frågade 🙂 och dessa Borneo sucker kommer inte passa i ditt akvarium för att det är för tok för litet samt att dessa Borneo sucker (Sewellia lineolata) är inga algätare i den mening du tror.
Skulle rekommendera Otocinclus Affinis istället. http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/550db2c5ce12c467b400840b-otocinclus-affinis
Tack för förklaring Jens. Att de vill gå stramt går jag läst. Kanske att djuraffären jag går till säger sewelia lineolata till uppfödda och Borneo sucker till viltfångade??? Ska kolla länken du skickade. Tack. Jo jag lyssnade på vad de andra sa, men då jag inte fick någon förklaring och jag e envis så blev det missförstånd. Ber om ursäkt för det. Hoppas alla kan förlåta mig.
www.papillon.n.nu
#14 Det vet jag ingenting om ärligt talat. Har inte hört något om det förut och jag finner ingen fakta om det och det var intressant att få höra. Men i slutändan så går det dock inte ha dessa sewelia i små akvarium utan de bör vara minst 150 L.
Hur ser du på ottosar? De är jättefina och jag har dem i mitt stora akvarium och även i en lilla. Jättefina rackare. 🙂
Ja de va verkligen söta. De vill va minst 5st, funkar det verkligen till mig?
www.papillon.n.nu
Ja i ett 54 L så går det bra förutsatt att du inte har alltför mycket andra fiskar i akvariet.
Tack för tipset. :)
www.papillon.n.nu
Inga problem =) Läs gärna detta innan du skaffar dem: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/550db2c5ce12c467b400840b-otocinclus-affinis De är känsliga och mat är viktigt för dem.
är Otocinclus vittatus den du menar?
www.papillon.n.nu
Affinis =)
Typiskt det inte va den :(
www.papillon.n.nu
Vaddå? Du kan självklart välja vittatus om du gillar den bättre.
Kan inget om dom. Vad är skillnaden på de?
www.papillon.n.nu
De har precis samma krav så det är ingen skillnad.
Varför heter de då olika?
www.papillon.n.nu
För de är olika arter men i samma släkte. De skiljer sig lite i utseende men de har fortfarande samma krav
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
#27 tack för förklaring :)
www.papillon.n.nu
Det är många arter som har flera namn. Det kan bero på många olika saker. En fisk kan t.ex ha fått ett nytt namn men att det gamla fortfarande också används. Handeln sätter ofta egna namn på fiskar och sen finns det både latinska namn och handelsnamn. Olika språk kan även ha olika namn på fiskarna.
Varför måste det va så invecklat?
www.papillon.n.nu
😃 Jag var/är lika förvirrad som du Liten boll. När jag ska börja med en ny art så händer det att de har flera olika namn och ibland kan butiken ge en fisk ett namn som inte stämmer överens med det jag har lärt mig och då får man gråa hår…. 😉
Tänk vad allt kunde varit enklare. :D
www.papillon.n.nu
Hehe =)
Ja den frågan ställer jag mig också ibland men då tänker jag att det inte får vara för lätt heller. Människan ska väl fortsätta att växa och utvecklas och då måste det vara utmanande ibland =)
Jo så är det väl :)
www.papillon.n.nu