Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1144 ggr
a_k69
1

Vad heter växten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ju så många duktiga växtkännare här, kan ni hjälpa mig? Tycker det är svårt att hitta vad olika växter heter, en del är ju så lika… Nåväl, säkert nån enkel sort för den växer som sjutton! 😀 Och sprider sig lätt.

Lillyrod
0

Det ser ut som vallesneria : )  #10

a_k69
0

Tror du det, finns de i olika varianter då? Trodde bara de fanns stora eller jättestora 😀 Dessa är små, längsta är nog max 10 cm.

Lillyrod
0

Om det bara blir små plantor kan det vara Sagittaria subulata kanske?

Liten boll
0

Japp det finns olika storlekar

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

mimåne
0

Jag tror du har vallisneria där, även om den inte vill bli särskilt hög i ditt akvarium. Växten har de klassiska små svarta sträcken på skotten som är ett välkänt kännetecken för vallisneria. I ett av mina akvarium vill den heller inte bli hög utan stannar vid 10cm. I andra blir den mer än gärna lång. Det måste ha att göra med förhållandena ljus-näring, något är det som gör att den inte växer som den ska iallafall.

Jag har inget emot att den blir kort i mitt ena akvarium. Den växer bra och skottar av dig och ser fin ut. Jag låter den vara =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

a_k69
0

Tack för era svar. Intressant Mimåne att de kan bli så olika. Har planterat den vidare i flera kar och den fortsätter vara kort fast jag har lite olika ljus i dem. Dock samma näring - pmdd

mimåne
0

Ja det är lite märkligt. Jag ger också pmdd i det akvarium där min vallisneria håller sig kort.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Liten boll
0

Finns ju en vallisneria nana och de den blir inte hög

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Vemsan
0

#8: Nana blir också hög, omkring 30cm+, men den har tynnre strån än de andra sorterna.

Hälsningar Vemsan