Trådalger
Hallå! Har haft mitt lilla akvarium igång knappt en vecka och nu upptäckte jag trådalger på en av rötterna, vad ska jag göra? Har ett Fluval Edge med ledbelysning som är igång 12 h. Kan det vara boven? Väntar på hornsärv också som sitter fast i posten. Har tänkt köpa mina första invånare på måndag men nu känns det inte riktigt aktuellt?

Minska till åtminstone max 8 timmar. Sen gäller det att växterna får komma igång. Bry dig inte så mycket om algerna. Ta upp roten och skrubba bort om det stör dig. Men om karet ska komma igång behöver du i alla fall någon liten fisk i.

Roten är väldigt skrubbad redan, passade på att göra vb på en gång, går ju snabbt när det är så litet.
Men är 8h standard? Känns som så väldigt kort tid 😕
Blir fiskar på måndag när jobbhelgen är över, men det är stor risk att de inte har de jag vill ha då de inte har så väldigt stort utbud här och bara tar hem beställd fisk varannan vecka(givetvis inte nu till veckan).
Verkar som att närbilden blev ngt knas med, men den syns när man klickar på den. Och det var inte gröna alger utan bruna alger såg jag när jag tog bort dem, är inte de svårare att bli av med?
Hej , ser fint ut. Jag hade inte funderat så mycket kring algerna nu , utan försökt få de kommande innevånarna att trivas å få i de växterna som e på g. Lycka till
Nyp bort algerna om du stör dig på dem. Annars tror jag att det kommer att försvinna när det blir balans i karet.
Som Sauk1 säger så behöver du någon liten invånare för att karet ska komma igång. Bara några stycken så här i början.
Om man har dykt vet man att det inte finns en sjö som inte har någon form av alger. Du behöver näring till växterna iform av fiskavföring. Viktigt att tillsätta npn form av mikronäring till växter tex profito eller så. Men ett akvarium är ett levande väsen som hela tiden växer och förändras. Amanoräkor är bra på att äta trådalger. Men var inte rädd för att fiskarna ska må dåligt av lite alger. Vissa alger är tecken på bra vatten..

Tack för feedbacken! Men hur är det med amanoräkor och och (neo)caridina, finns det några kompabilitetsproblem dem emellan?
Amanoräkor kan man köpa ganska stora och då är det nog inga problem. Jag har haft de tillsammans med ctenopoma ansorgi och stora barber utan problem.
Amanoräkor och Körsbärsräkor fungerar bra ihop. Jag har den kombinationen också.
Medarbetare på akvariefisk ifokus