Fel på yngel?
Jag kommer just nu inte på vilket ord det är som jag har på tungan, men det finns ett namn på när innanmätet ramlar ut ur mynningen. Det finns nog ingenting att göra åt det tyvärr.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Okej. Men vet du vad det beror på? Är det vanligt? Jag har nu ett till yngel som fått så. :/
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Putt. Ingen som varit med om det?
Har nu tre yngel som har såhär. Smittar det?
Ifall att det är vad jag tänker på så är det inte något som smittar utan beror helt på muskulaturen och kroppens uppbyggnad som inte orkar hålla inne innanmätet. Helt och hållet oturligt. Människor kan ju även råka ut för det.
Att du nu har tre fiskar som ser ut såhär i baken får mig att tveka på om det är vad jag tänker på. Det känns lite väl oturligt att tre yngel ur samma kull skulle råka ut för samma sak. Tänk om det kan röra sig om något annat. Men vad skulle det kunna vara. Fiskar kan ju få mask och liknande som sticker ut ur analöppningen och det vore smittsamt i så fall, men jag är osäker.
Lever alla tre fortfarande?
Ynglena är inte ur samma kull. Dom är lika gamla men från två olika honor. Däremot har dom bott i samma kar. Hade 11 yngel i 20 liter. Sen skaffade jag ett 110 liter och flyttade dit dom fem största ynglena. Det är två som är kvar i 20 liter och ett i 110 liter som har såhär. Alla fick det efter att jag delat på dom.
Alla tre lever men en ser risig ut och vill inte äta så om den fortfarande lever imorgon kommer jag att avliva den.
Kanske prolaps eller camallanus cotti?
Jo jag tvivlar på att de kommer överleva tyvärr..
Jag tror inte heller att dom kommer överleva och det kommer förmodligen inte gå tillbaka så det är kanske bäst att jag avlivar alla som har så?
Jag tror det tyvärr.
Tog bort tre yngel som hade så och än så länge har ingen mer fått så.