Yngel av Afrikansk dvärgklogroda
Jag har ju precis startat om mina akvarium när jag fick en sjukdom och alla fiskar dog. Men ur det onda kommer något gått… Måste bara dela med mig de roliga nyheterna till någon eller några som kanske kan vara intresserade… Det är iaf inte min sambo haha. Jag har flyttat mina fyra dvärg klogrodor till det mindre karet… Åkte iväg i fredags och såg till min stora förvåning i lördags att det har fullt av grodägg (eller lägger grodor rom?) i akvariet. Läste på lite och flyttade jätte försiktigt över äggen i yngelkaret. Det ska tydligen vara rätt svårt att få dem att klara resan från yngel till groda men jag kommer självklart försöka i hopp om att någon eller några kanske klarar sig. Så jag tänkte Uppdatera här i mitt försök att få fram några grodor. Igår hade de små äggen blivit alldeles genomskinliga och innehållet började se ut som små larver, idag har de kläckts och är frisimmande. I ca tre dagar kommer de tydligen att ligga stilla mestadels med magen uppåt, det ser nästan ut som att de är döda. Men då och då simmar de. Sen kommer de att behöva jätteliten mat… Jag har köpt ett levande foder som är jätte smått men funderar på att tina upp artemia och typ mixa eller något. Förslag mottages gärna. Dessa små liv har gett mig inspirationen och lusten tillbaka, så det känns jättekul. Skulle de inte klara sig så har jag iaf försökt.
Vad roligt. Cychlops (stavning?) är riktigt smått och finns att köpa fryst. Det ska bli spännande att följa : )
Jag vet inte vilka som är bäst att mata med. Tänkte bara på hur smått cychlops är : )
Så söta de är.
Ska gå ner till zoo imorgon och köpa cychlops så jag har hemma. Är det sådär yttepytte? Läste att en del lägger i infusorier eller små artemia. Så det måste verkligen vara jätte smått.. Även javamossa kan man lägga i för de kan tydligen äta lite alger å liknande som ofta finns på javan.
Här kan du se storlek på dem.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Levandefoder
Man behöver ju inte ge levande men en del akvarieaffärer har även levande att sälja : )
Dag 4. De flesta av ynglena simmar nu med ryggen uppåt, några få ligger fortfarande med magen uppåt… De har mörknat i färgen och man ser tydligt två stora ögon. Cyclops inköptes idag men även dessa verkar vara för stora. Har också köpt artemia ägg som ska fixas idag i hopp om att de ska finnas något pyttesmått att äta imorgon kväll för de små.
När jag födde upp mina Axolotl var nykläckt artemia det enda dom åt/var tillräckligt litet så testa det. Antar att de e samma med dessa, att luktsinnet inte kommit än, så maten måste vara levande/röra på sig..?
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Jag har köpt artemia ägg.. Men tar det Ca 24 Tim innan de kläcks?
Ja, ungefär :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Vad kul, grattis :D Kommer helt klart följa de smås utveckling 🙂
Dag 6. Sju stycken småttingar är kvar av alla dessa små yngel. Har läst på lite mer och det är normalt att ca 60% av ynglena dör.. Detta händer helt naturligt även i naturen, skönt att det inte är mitt fel. Jag väntar just nu på att artemian ska kläckas…än så länge ser jag de små röda äggen på botten av burken, hur ser jag när de är kläckta? De är ju minimini. Den lades i vattnet för ca 24 Tim sen så jag hoppas det händer något snart.. Så inte ynglena svälter. Testade att mata med cyclops men det är än så länge för stort. Vill så gärna att någon ska klara sig till en groda men vi får se..Som jag sagt tidigare så verkar det lite svårt. Idag är de mörka och ser ut som minimini grodyngel., dj
Köpte du bra artemiaägg med hög kläckningsgrad? :) En del märken är bättre än andra. Du hade salt i vattnet också va som man ska? Tänker på att äggen ligger på botten, ska man inte ström dem på vattenytan? Det kanske inte spelar någon roll, jag har inte heller någon erfarenhet av att kläcka artemia själv kan jag tillägga :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Artemia behöver värme för att kläckas också, ställ över ett element, på ljusrampen till akvariet eller liknande.. Mina tig drygt 1 dygn innan de kläcktes.. Om jag minns rätt så kan du stänga av syrepumpen hos artemian, så vattnet blir stilla. Rikta en lampa över flaskan eller vad du nu kläcker i.. den kläckta artemian dras till ljuset, alltså ytan, medan skalen eller de okläckta äggen ligger kvar på botten..
Å så kul lycka till kommer självklart följa deras utveckling.
Meeen så söta! Önskar dig all lycka till. Så roligt med grodyngel! 🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nu är det bara tre sötnosar kvar. Vet ej vart de andra tagit vägen. De är i ett yngelkar i akvariet så kanske att grodorna hoppat över kanten och ätit några.
Dom käkar inte upp varandra då?
Känns som om grodorna hade tagit sig in i yngelkassen så hade du säkert sett en ligga kvar där tills alla yngel var uppätna.
Det är inte möjligt att det är tvärtom? Att de små lyckas komma ur den?