Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1248 ggr
MariaK1977
0

Smittsamt?

Avlivade en kardinal tetra igår som var uppsvälld med utstående fjäll och färglös. Kanske bukvattensot? Avlivade samtidigt hennes vän som inte var svullen men som sett sliten ut (dassig i färgerna ) i över en månad nu, gissningsvis pga ålder. Vågade inte ha kvar en fisk med uppenbart nedsatt immunförsvar OM vi fått bukvattensot i karet. Finns andra sjukdomar med liknande symtom? Alla fiskar, inklusive de två som gick hädan igår simmade normalt. Alla andra är fina i färgerna och ser friska ut. Har många yngel som mår fint. Ska jag medicinera karet nu eller se om någon mer insjuknar? Har amanoräkor, Guppy, Ancistrus och kardinal tetror i karet. Finns det medicin amanoräkor klarar? Jag klantade mig och hade för kallt vatten i vid förra vattenbytet i söndags, temp sänktes 2-3 grader i karet. Vet att kardinaltetror är känsliga och kan få vitaprick av temperatur skillnad, kan de även få bukvattensot? Nitrit 0, pH för högt (ca 8) så det kan vara påfrestande för kardinaltetror, men borde inte ge akut sjukdom för har bott så i ett år eller längre. Inga nya fiskar eller växter. De är inte stressad vad jag kan se. Vad kan ha orsakat sjukdomen?

mimåne
0

Jag hade inte medicinerat akvariet just nu utan avvaktat. Lugn och ro kan vara bra för dem så kanske det inte bryter ut något mer. Kanske blev de stressade av vattenbytet som sänkte temperaturen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MariaK1977
0

Tack för snabbt svar, då avvaktar jag. Vet någon vad inkubationstiden för bukvattensot kan vara?

ElinvBorg
0

Första tecken är väl att fiskarna slutar äta så se till att de äter och inte tar in maten men spottar ut :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane