Ormhassel i akvarium?
Vi håller på att "bygga om" alla akvarium och flytta runt fiskar så de kommer till bättre akvarium, och plantera/byta/ köpa mer växter. Fick en tjock gren som har torkat ute i 2 år av ormhassel, men hur är prossesen innan den kan gå ner i akvariumet? Jag kommer även få nya klippta grenar till alla karen, så: 1. Hur länge ska de torka? 2. Ska de barkas av? 3. Om jag gör denna till mindre biter, måste den torka igen? 4. Måste den ligga i blöt innan, och hur länge i så fall? 5. Funkar ormhassel som rot till ansistrus? (Om det e något övrigt om att sätta ner en sån här rot så vill jag gärna veta <3) Tack för svar :3
Hur länge de behöver torka beror ju lite på hur tjocka grenarna är. Jag fick tunna grenar i höstas och de har legat hela vintern. Jag anser att jag kan använda dem nu.
Jag tar inte av barken.
Ormhassel flyter. De är riktigt bångstyriga att ha att göra med : ) Blötläggning är bra men man kan även klämma fast dem om det går sen.
Ancistrus vill nog ha annan rot att tugga på.
Grenarna är bräckliga och går lätt av. Iallafall de tunna. De håller inte speciellt länge i karet heller innan de börjar falla sönder i mindre bitar. Något år som mest.
Okej tack :D Då ska jag koka lite fler stenar också som jag kan klämma far dem med. Jag har köpt en stor rot men den måste ligga i blöt ett tag tills den sjunker tyvär :/ men ska lägga den i blöt inatt :) Fäster sig javamossa på ormhassel också?
Javamossa fäster på nästan allt : )
Super! Då ska jag göra vattenbyte och börja bygga :D
Lycka till, det var en rejäl gren du hade där. Kan säkert bli jättesnyggt =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack ^^" jag e dock urkass på att inreda akvarium, så det så bli en utmaning! vill igentligen ta ut alla invånare, men det e så fasligt många yngel! Lyckades inte längre än ett vattenbyte igår, men ska försöka göra en del idag(hällst utar att skada yngel…) Önskar att min nya rot var klar om bara ett dygn… men tydligen tar det ett par månader… =_=" suck…
Jo jag är inte så super på växter, någon som vet vad jag fick för något? :)
Skulle kanske kunna vara cryptocoryne aponogetifolia?
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Ja det ser ut som det när man googlar :) Tack! <3
De känns rätt robusta, går det att ha dem med Malawi ciklider?
Cryptocorynen du har på bilden kan man mycket väk ha med Malawi. De är ganska hårda, och tydligen så smakar de illa för fisken (säger de som vet ;) )
Super! :D