Tips på växtnäring
Hej! Jag skulle behöva lite tips på växtnäring, vilka som funkar bäst för er/dig. Har märkt att vissa av mina växter får bruna blad, det händer lite då och då. Jag har bra ljus, men inget annat som jag tillsätter. Så bara rulla in med förslag och tips :) Tack i förhand.
Jag använder Tropicas näring i ett kar och pmdd i ett. Allt för att se skillnaden : )
När kan du se det då? :)
Vet ej. Ska se om det är någon ; )
Jag användet profito. Fungerar bra. Lätt att tillsätta flytande. Har du fiskar som du matar regelbundet behöver du bara tillsätta spårämnen (som profito eller liknande) fosfor och kväve får du via fiskmaten. Byter man mycke vatten och inte har så många fiskar kanske det också växer dåligt men då kan man minska på vattenbyten. Växterna trivs inte heller om man har allt för mycke bubbel och cirkulation.
Profito är bra men dyrt.
Jag har 12 fiskar i 112 L, har inte så mycket växter för tillfället, men ska skaffa fler :) byter ca 20 % varje söndag :) och gör rent filtret (med akvarievatten) :) Man kanske bara ska göra rent filtermattorna 1 gång i månaden…? Eller går det bra med 1 gång varje vecka? :)
Jag brukar inte göra rent pumpen varje vecka. Man märker när det börjar sakta farten och då är det dags.
PMDD
Profito och Easy carbo använder jag. Lite dyrare ( som Lillyrod säger) men värt pengarna. Det fungerar jättebra i mina akvarium.
Jag använder pmdd som ger en heltäckande näring. Det är billigt och smidigt. Easy carbo tillsätter jag också i vissa akvarium. I något har jag trycksatt koldioxid och i ett annat soil också. Pmdd kan jag verkligen rekommendera om man vill börja med en flytande växtnäring.
Medarbetare på akvariefisk ifokus