Frågor om dvärggurami
Köpte tre stycken blåa dvärgguramis för några veckor sedan, visste inte så jättemycket om dom innan men jag visste iallafall det viktigaste (tror jag). Nu har jag sökt runt så mycket jag kan men hittar fortfarande inte vissa saker :s ja, funderar bara på lite och har några frågor nu :) Hur många dvärgguramis ska man ha för att de ska trivas bäst? Om man inte har så många, är det bäst att ha en hane och en hona eller flera honor till hanen? Trivs dom bra om de är helt ensamma? Hur stort akvarium är bäst att ha beroende på hur många fiskar man har? Är det så att det händer att dom får yngel även om man inte själv gör något för att dom ska få det? Hur beter dom sig när dom mår bra? Är dom mer lugna eller simmar dom runt mer? Mina två honor brukar simma runt varandra (speciellt den ena, den minsta), med det menar jag att dom böjer kropparna och simmar snett under/over varandra. Den ena honan gör också så mot hanen, men han bryr sig inte om det alls. Dom håller på så i kanske en minut iallafall en gång om dagen (som jag ser). Finns det någon anledning till varför dom gör så? Den minsta honan verkar också lite retsam, eller kanske bara nyfiken, jag vet inte. Hon simmar iallafall alltid till samma ställe som någon av de andra simmar, hon följer efter dom men jagar dom inte eller något. Om den andra vänder sig om så simmar hon direkt därifrån. Hon följer efter hanen nästan hela tiden- han stannar en stund vid stocken, hon stannar en stund vid stocken efter att han simmar iväg igen. Gör hon det för att hon är nyfiken? Eller är det mer att hon retas? (har ingen aning om fiskar ens kan riktigt göra det men jag tycker det ser ut lite som det) Kan de andra fiskarna bli störda och stressade av det?
Hejsan!🙂Jag ska försöka svara på några av dina frågor så gott jag kan.
Hur många dvärgguramis ska man ha för att de ska trivas bäst? Om man inte har så många, är det bäst att ha en hane och en hona eller flera honor till hanen?
En hane + en hona tycker jag är lämpligast. Jag tycker inte att man bör ha fler hanar i samma akvarium iallafall.
Hur stort akvarium är bäst att ha beroende på hur många fiskar man har?
Rekommendationerna på akvariets storlek för att hålla Dvärggurami ligger ganska lågt. Med tanke på att hanen kan vara ganska aggressiv mot honan under leken så anser jag att det är bättre med lite större akvarium än rekommenderat. Honan behöver få gå undan för att gömma sig. Jag tycker att ett akvarium på 100L skulle vara perfekt =)
**Är det så att det händer att dom får yngel även om man inte själv gör något för att dom ska få det?
**Ja det kan dom.
**Hur beter dom sig när dom mår bra? Är dom mer lugna eller simmar dom runt mer?
**En otrygg fisk som inte mår bra håller sig oftast mer gömd, är lätt skrämd och har en blek färgteckning. En trygg fisk är lugnare i sitt sätt och är gärna framme i akvariet och visar upp starka fina färger.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack så mycket mimåne :)
Här har du en liten artbeskrivning som jag har gjort gällande just dvärgarna. 🙂
Det var så lite så, hoppas det var till någon hjälp🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus