Så tråkigt! Har du gjort ett för kallt vattenbyte eller har fiskarna utsatts för någon annan stress så sjukdomen kan ha brutit ut? Du kan nog höja tempen någon grad och släcka ner karet. Skaffa medicin för vita prick så fort som möjligt :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Tack jag skulle göra vattenbyte idag. Men när jag gör det har jag alltid termometer för att kolla innan jag tömmer det i karet. #1 men jag har högt till 26 och släckt nu.
Håller med ElinvBorg men du kan höja till 28 grader om dina fiskar tillåter det =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nu har jag medicinerat i tre dagar och ska ha uppehåll i två dagar. Vågar jag mata lite försiktigt? Hittar inte hellre vad jag bör göra när kuren är över. Ska jag rensa karet och städa allt eller endast göra vattenbyte på 50%? Tacksam för hjälp. Ingen fisk har dött vilket är skönt.
Är det fortfarande medicin i akvariet som verkar eller är behandlingen helt slut? Om behandlingen fortfarande pågår så tycker jag att du kan vänta med mat tills den är klar. Fiskarna klarar sig bra utan mat en vecka.
När behandlingen är klar så behöver du göra ett vanligt vattenbyte för att minska mängden medicin i akvariet. Om du vill kan du köpa filterkol i din djurbutik och sätta i din pumps filter i en vecka. Vattnet filtreras genom kolen som renar vattnet från medicinen så att du får bort allting. Annars så kommer den försvinna inom sin tid i takt med att du gör vattenbyten som vanligt.
Efter en behandling kan man vara försiktig med matning då bakteriekulturen i akvariet kan vara skadad. Mata inte alla dar och lite mindre mängder och öka successivt.
Tack #6 för bra och klar information. Jag avvaktar med matningen tills efter onsdagen då för sista dosen medicin ska ju i på tisdagskväll. Tack för att du tar dig tid att svara.
Det låter som en bra plan. Lycka till och jag hoppas att dina fiskar blir helt återställda🙂
Om jag nu mot förmodan inte blivit av med vita prick hur länge innan jag kan köra nästa tur?
Jag tror du kan fortsätta med en gång men läs på förpackningen för säkerhets skull.
Man brukar kunna fortsätta direkt men läs bruksanvisningen som lillyrod säger =)