Lätt förvirrad nu..
Jag cyklade iväg nyss till en privat akvariebutik som är väl inarbetad i stan här där jag bor. Jag tänkte göra det enkelt för det är så nära mig och så skulle jag bara köpa sånt där man mäter ph/nitrit med. Ägaren visade några förpackningar från en hylla men sa att man inte behöver sånt. Att det är helt onödigt. Jag frågade varför och han sa att om man bara är försiktig med att övermata så sköter akvariet och fiskarna sånt själv. Man behöver inte hålla på och mäta om allt ser bra ut. Hans råd nu är att jag ska vänta 3 veckor med att göra rent mitt 56L akvarium och sen om 10 dar köper jag en eller två algätare. Sen om 3 veckor gör jag rent en gång i veckan och filtret gör jag inte rent samma dag som jag gör rent akvariet.
Han skrämde mig lite och sa att växterna jag köpte ute vid köpcentret igår antagligen kommer ruttna för de flesta fuskar med växterna.
"Så hoppas du sparat kvittot!"
Sen sa han att har man sand i akvariet så ruttnar rötterna på växterna längst ner för det blir för tätt. Det är bättre med luftig grus. Man skulle även INTE ta av den där korgen som man får med när man köper växterna. Man sticker bara ner allt i gruset. Värmen i akvariet skulle vara runt 26-27 grader tyckte han när jag har Platy och Guppy. Så jag åkte hem utan mätsaker för ph (utan att ha köpt nånting!) och med rådet att mata var 3.e dag och så sköter allt sig själv. Folk som mäter hela tiden i akvariet är antagligen 18-åriga killar med för mycket pengar ;-)
Det var väldigt mycket som inte stämde med vad jag läst här inne men detta är en farbror som hållt på med fisk i 30 år typ och han hade en stor butik med levande fiskar i varenda akvarie, så nåt borde han ju göra rätt i alla fall.
Så, är det sant det där med att det blir tätt för rötterna i sand?
Och att korgen ska sitta på på växterna?
Och att det ska vara 26-27 grader i akvariet med Platy och Guppy?
Och att man inte ska mäta och hålla på utan istället mata varannan dag och låta akvariet sköta sig själv om allt ser bra ut?
Och att jag ska vänta 3 veckor innan jag dammsuger akvariet?
och att jag ska införskaffa algätare om 10 dar?
eller att mina växter kommer ruttna som jag köpte igår på djurmagazinet?
:-/
(jag flyttade fiskar och akvariet till mig igår och de verkar än så länge må bra)
Wow, snubben hade ju inte koll på typ nånting😮
Får jag fråga vilken butik det var?
Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus
Min tanke är att alla gör på sitt sätt. Bara fiskarna mår bra så. Jag har sand utan problem. Tar alltid bort krukan och stenull. Matar tre gånger om dan. Jag har inga problem.
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
Jag skulle snarare säga tvärtom, att jag skulle lita på butiken istället. För det är väldigt ofta som butiker vill sälja så mycket som möjligt, när det egentligen inte behövs. Än idag har jag inte stött på en butik som kan vattenlevande reptiler, de vill alltid att man köper en massa bråte som är helt onödigt.
Jag förstår vad han menar, det är ingen idé att göra massa mätningar innan det stabiliserats, för värdena kan förändras snabbt. Och många akvarieväxter är för hårt drivna.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Och känner du dig osäker, be honom att komma och titta IRL på ditt akvarium. Riktiga nördar har inget emot det.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Jag vill inte hänga ut honom, men det finns inte sååå många privata akvariebutiker i stan där jag bor. :-)
Nu har jag höjt värmen lite i mitt akvarium och mitt stim med Kardinaltetra simmar som bara den fram och tillbaks.. och upp och ner. Mår de bra då eller är de stressade?
Akvarister kan tycka mycket olika och jag tycker han gav dig mycket fel information. Sand passar växter mycket bra, jag har själv sand som så många andra. Ett gäng sandsnäckor kan dock vara bra att ha som hjälper till att luckra upp sanden. Korgen och ullen ska absolut inte vara kvar när du planterar växterna. De är bara till för enkelhetens skull och om den är kvar kan inte växternas rötter rota sig. Till Platy och Guppy skulle jag ha runt 25 grader. Det är inte nödvändigt med massa tester men det kan vara en trygghet att kunna kolla och ha koll på just nitrit och pH. Jag tycker du kan göra veckovis VB redan från början då de nyttiga bakterierna som byggs upp inte sitter i vattnet. Algätare? Vad för algätare och passare den ditt kar? Det är sant att en del växter som säljs som akvarieväxter inte är akvarieväxter och de dör efter en tid. Därför är det bra att även läsa på innan man köper några växter. Att någon har hållit på med akvarium en evighet är på både gott och ont tycker jag. Man har erfarenhet men man kan också ha mycket ouppdaterad information.
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Jag höjde från 24-25 grader till 28 grader. Alla fiskar simmar som bara den och surfar där pumpen blåser ut luft/vatten. Jag får nog sänka värmen va?
Jag tycker du borde sänka den, det kan bli en chock för fiskarna om man sätter så hög värme direkt 🙂
Ja jag tror nog att ca 25 grader räcker. De råden du fick i affären skulle jag bara strunta i. Som sagt har han haft fiskar i 30 år så har nog kunskapen stannat där han började. Tycker jag känner igen en del av råden från den tiden : /
Ett nitrittest är bra att ha eftersom det är lätt att få för högt nitritvärde när karet är nystartat för det får man säga att det är även om du bara flyttat det. Du behöver inte testa om allt ser ok ut men om fiskarna börjar uppföra sig konstigt så är det bra att kunna utesluta nitrit.
Byt du vatten varje vecka men du behöver inte byta så mycket. I mitt 54-liters byter jag 2 hinkar varje vecka. Blir kanske 18 liter eller så för de är ju inte överfulla. Det funkar bra hos mej.
Slamsuger gör man när man tycker att det behövs t ex om det ligger mycket skräp på botten (avföring, växtdelar). Jag gör det ofta i mitt 54-liters och så gott som aldrig i 96-liters karet. Det beror på vilka fiskar man har osv.
Lycka till med karet nu!
Ja det där var verkligen konstiga svar du fick. Jag undrar om han uppdaterat sin kunskap om akvarium sen han började för 30år sen.. Det låter ju inte så. Jag tycker inte du ska lyssna på honom, men jag förstår att det blir förvirrande vem man ska lita på.
Man ska inte lämna krukan på växterna utan plantera dem i bottenmaterialet. Sand fungerar utmärkt för växter och kväver dem inte. Det finns däremot två väldigt vanliga arter, anubias och javaormbunke som har ett speciellt rotsystem och inte ska planteras överhuvudtaget i något bottenmaterial för att de då kvävs och ruttnar. Kanske är det dessa säljaren har erfarenhet av och som gjort att han tror att alla växter är sådana? För så är det verkligen inte. Googlar du och tittar på bilder av akvarium kommer du att se att växterna är planterade, att många akvarium har sand och mycket vackra växter. Där finns massor av bildbevis🙂
Däremot så finns det olika svårighetsgrad på akvarieväxter. En del växter är enklare och trivs i de flesta akvarium medans andra arter är väldigt svåra och kräver extremt starkt ljus och massa tillsatt näring för att överleva. Med det sagt så kan jag inte säga med säkerhet att just de växter du har köpt kommer att överleva. Jag vet inte vilka arter du har köpt och hur bra ljus och näring du har i ditt akvarium. Ruttnar de så kommer det inte bero på planteringen i sanden utan på att de helt enkelt var för svårskötta och krävde mer.
Man kan inte lita på att allt går bra med akvariet så länge allt ser okej ut. Man kan inte alltid se en dålig förändring förrän det oftast har påverkat fiskarna så långt att de är döende eller akut sjuka. Då krävs det medicinering. Ett nitrittest borde alla akvarister ha och är inte alls onödigt. Det kan göra att du upptäcker ett problem med vattnet i tid innan det går så långt att fiskarna blir dåliga. Nitritförgiftning är dessutom väldigt vanligt när man startar upp ett akvarium och startat du upp med många fiskar så som du gjort med ditt akvarium, så är risken för nitritförgiftning ännu högre. Du gjorde helt rätt idag som valde att ta ansvar och åkte för att köpa ett nitrittest och ett phtest. Mycket tråkigt att du stötte på en sådan säljare som satte sådant huvudbry på dig😕
När akvariet varit igång en vecka så gör du ett litet vattenbyte på ca 20% ( så länge du inte fått några komplikationer så som nitritförgiftning innan ) och då kan du dammsuga akvariet samtidigt som du tappar ur vattnet. Efter det fyller du på med nytt kranvatten och upprepar processen 1 gång i veckan.
Man måste inte ha algätare i sitt akvarium. Alger är inget farligt utan bara något som vi akvarister tycker ser fult ut. Fiskarna bryr sig inte och mår inte dåligt av dem. Vill du inte ha någon algätare så behöver du inte, men får du problem med alger och vill bli kvitt dem kan du fundera på att skaffa en lämplig art. Det är ingenting du behöver tänka på just nu🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack mimåne! Nu känner jag mig lite lugnare igen när jag fått svar av dig och alla här. Det känns så skönt att ha en egen fiskfamilj i datorn så här för jag vill inte att mina små i akvariet ska råka illa ut för jag inte är påläst eller beredd.
Det kan nog vara så att han haft fisk och akvarier i 100 år och att han inte är helt uppdaterad. Men det är ju ändå märkligt att han har alla saker till salu men tycker att det är onödigt att sälja. Som nybörjare så lyssnar man ju på dem som varit med länge.
Jo jag vill allt ha en algätare längre fram. De är söta :) Jag vill även ha mer grus/sand så växterna får bättre att fästa i. Nu måste jag kupa för att få dem att sitta på botten.
Växterna jag köpte var på Djurmagazinet och jag bad om snabbväxande enkla växter för en nybörjare och ett akvarium som skulle flyttas med fisk och allt. 4 st för 99 kr. Jag vet inte vilka de är tyvärr men jag kan ta kort lite längre fram så får ni se. Men jag skulle helt klart behöva fler växter eftersom det var en massa små-små fiskar som precis varit yngel med och kardinaltetrorna drar runt i akvariet som tuffa gänget. De minsta behöver ha mer att gömma sig i.
Hur som helst så är detta med akvarium så roligt. Jag sitter bara och ler framför akvariet och alla små fiskar och hur de beter sig. Jag småpratar med dem och saknar snäckan när den inte syns. Roligast är när de lite större fiskarna surfar i pumpens ström och riktigt leker. :-)
Var kan man köpa nitrittest och ph-test till ett bra pris om jag inte köper i fysisk butik? Finns det på nätet extra billigt i nån webshop? Det känns ju som man borde köpa i storpack om man nu ska ta nåt test mellan varven?
Kan man använda billiga lackmus papper för att mäta ph?
Jag har haft akvarium i drygt 30 år, och de råd du fick av butiken är, som Lillyrod skriver, vad som sades för 20-30 år sedan. Och jag gissar på att om du skulle börja prata snäckor med honom, så skulle han börja prata om ohyra och att de skall utrotas, de gör bara skada i karet 😛
Jag har sand i alla mina akvarium, och sandsnäckor som luckrar upp, jag har mycket växter och de växer så det knakar. Vissa växter man köper i butik är faktiskt sumpväxter, och de dör ju efter ett tag.
Man skall ta bort korgen som växterna står i när du köper dem i butik, korgen är endast till för att underlätta frakt och se till att rötterna håller fuktiga under frakten.
Man behöver inte kolla flera gånger i veckan, men nitrit och Ph test kan vara bra att ha hemma, jag har alltid dropptesterna hemma, utifall att :)
Du behöver inte köpa storpack av nitrit test och ph test. Köper du dem i droppform så räcker de i evigheter ändå =) Det finns alldeles säkert att beställa hem på olika sidor. Kolla på cyberzoo.se, zoo.se, guldfisken.se tillexempel.
Om jag ska beställa här på zoo.se, vilka två dropptest ska jag beställa då?
Jag vill ha något som är billigt och som gör många tester :) Jag förstår inte ens vad som är vad när jag läser här.
Nitrit NO2 och Ph är vad du behöver i första hand. Skillnaden på NO2 testen i nedersta raden förstår inte jag heller men se till att det blir dropptest och inte stickor så blir det bra.
Tack! Då ska jag beställa både till fiskar och mina gnagare. <3
Jag älskar förresten mina fiskar och sitter och småpratar med dem hela tiden.
Härligt 👍
Så roligt att du verkligen fastnat för hobbyn🙂
Jag har verkligen fastnat! Det är pest när akvariet slocknar vid 22.30 och så får jag gå och vänta på at det tänds runt 12 nästa dag. Men det är även fascinerande att titta på kardinalerna när de vilar med nosen nedåt i mörkret bland växterna. Det är en helt ny värld för mig och det är så spännnade!
Det dröjer nog inte länge till innan du skaffar akvarium nr2 då 😉
Det här med akvarium är mycket vanebildande kan jag tala om 😉
Jag sa det till min man igår att om vi klarar det här akvariet och vi inte dödar alla fiskar utan får det att gå runt och de mår bra, ja då kanske vi kan kolla på ett större akvarium till hösten? Med fiskar och inredning så som vi själva valt? Det tyckte han lät jätteskoj och tillade att det akvarium vi har nu kan ju vår dotter få ha på sitt rum. 😂 Så ja, det är lätt att bli fast.
Jag satt nyss och bara glodde in i akvariet och småpratade med fiskarna i 45 min tills jag fick värk i nacken av den konstiga ställningen. Frågade om de mådde bra och vad de gjorde. Den dagen jag får min första fisk som ligger och flyter så kommer jag bli så ledsen, och orolig! Jag är verkligen en djurvän och hönsmamma så jag kommer freak:a ur och tro att NU kommer det där som alla varnar för. Fisksoppa och bukar i vädret! Det här är värre än att vara nybliven mamma. Oron är större för de är så små och jag inte vet vad jag håller på med - egentligen.
Som nu tex. är fiskarna hungriga och vill ha mat men jag ska inte mata dem idag för att inte övermata. Nu blir jag orolig att de små-små fiskarna (platybarnen) ska svälta bara för jag inte matar idag. Ja ni hör ju vilken hönsmamma jag är. :)