Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 2882 ggr
[Sofiesen]
0

Akut! Vita prick & yngel

Upptäckte idag att makarnas rom har blivit till små yngel, skrev ett tidigare i lägg ang vattenbyte men nu blev det hela plötsligt väldigt mycket jobbigare. Upptäckte att jag fått vitaprick på fyra fiskar, ännu väldigt lite men det kan ju gå fort. Jag har en bytta som jag kan lägga mina amanoräkor i som tydligen inte tål medicinen. Men HUR gör jag med mina små Ancistrus? De lär ju inte klara en förflyttning eller medicinen.. Är det kört för deras del? Behöver snabbt svar så jag kan påbörja medicinering

mimåne
0

Jag vet inte hur dina Ancistrus yngel kommer att klara en rom men jag hade påbörjat en behandling med dem i akvariet. De kan också bära på smittan.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

Nä. Nu ångrade jag mig. Jag tog inte  beräkning att ynglen var nykläckta. Jag tänker lite segt så här på kvällskvisten. När mina Ancistrus yngel har kläckts så har jag lyft upp grottan, burit den med vatten och yngel till ett annat akvarium och satt ner grottan. Där har de krupit ut när de blivit hungriga. Om jag vore du så hade jag flyttat dem till ett helt eget akvarium där inga andra fiskar riskerade att bli smittade med vita prick om det så visade sig att något följde med ynglen. Sen hade jag kört en behandling i akvariet med vita prick sjukan.

[Sofiesen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag gjort allt jag kan, sprang över till jobbet där vi har en burk för robot fiskar… Jobbar på leksaksaffär. Nu har jag fyllt den med vatten från akvariet, monterat ner min extra lampa som jag satt i rampen, denna får agera lyse så länge. Grottan är flyttad och pump är i. Har dock ingen doppvärmare, om de lever imorgonbitti så kikar jag å köper en på lunchen. Räkorna får bo i en vas på tio liter så länge… Jag hoppas att de små ynglena klarar sig. Är rädd att de ska vara smittade, annars hade de fått flytta till guppyakvariet, temperaturen ligger på 23 grader… Hoppas det håller sig så tills imorgon…. Funderar på vad som händer om man fyller en liten flaska med en aning varmare vatten å sätter på korken å låter de flyta i akvariet… Tror ni det kan hålla tempen tills imorgon?

[Sofiesen]
0

Upptäckte precis vita prick i lilla guppykaret också *gaah* så får medicinera där också. Använder samma hink nät jag rengör akvariena, kanske det som smittat? Jaja lik bra att medicinera båda när jag ändå håller på

Lillyrod
0

Ja vita prick är mycket smittsamt så det är säkert något som följt med när du grejat med karen. Jag använder också samma hinkar och har många gånger tänkt att det är dumt men än så länge har jag klarat mej : )

Sofi_79
0

Jag använder också samma hink men sköljer alltid ur den ett par gånger efter första karet. Håller alla tummar och tår att det går snabbt över för dig.

mimåne
0

Jag är lite orolig över att du tog vatten från akvariet till burken där ancistrusynglen går. Vita prick är en parasit som finns i vattnet så det är mycket möjligt att den följde med till ancistrusburken.

[Seaside]
1

Hoppas allt löser sig!

[Sofiesen]
0

Ynglena gick i karet som nu har vitaprick, så förmodligen har de blivit smittade, det återstår att se. Tänkte att om jag medicinerar när de är i så lär se dö direkt… Tänkte att om jag väntar å ser när de blivit några dagar om de är smittade, isåfall kanske de klarar medicinering bättre än när de är ny kläckta. Eller så är de smittade å dör innan medicinering. Oavsett så har jag gjort vad jag kan. Hade jag tagit vatten från kranen med vattenberedningsmedel hade de nog också dött. Förra omgången yngel dog av ett vattenbyte så jag hoppas jag gjort rätt val denna gång.

mimåne
0

Ja du har rätt, det blev lite pest eller kolera över fallet. Jag hoppas allt går bra nu och att dina yngel klarar sig🤗

[Sofiesen]
0

Tredje dagen med exit behandling.. En fisk död. Av någon anledning känns det som att prickarna blivit värre…. Det ser inte alls ut som svamp.. I mina ögon är detta definitivt vita prick… Å att jag har det i båda akvariena. Känns dock som att det borde bli bättre… Enligt förpackning så ska man medicinera i tre dagar, med några dagar extra om det ej är blrta… Men jag behöver nog några till. För visst är det vita prick?

mimåne
0

Ja det är vita prick sjukan. Om det var något annat så skulle jag säga sammetssjukan. Men något annat kan jag inte tänka mig.

Fortsätt några dagar till som det står i bruksanvisningen. Fungerar det inte så hade jag bytt medicin (för vita prick) till ett annat märke.

[Sofiesen]
0

Tack mimåne, du anar inte hur skönt det känns att få ställa sina frågor. Läste precis att under behandling för vita prick så bör temperaturen höjas till över 26 grader, min låg på 24 grader men har höjt nu och hoppas att det kanske kan hjälpa.. Tycker det har blivit värre trots medicin. En svart fantomtetra har även två vita små knölar vid stjärtfenan på ryggen, en på varje sida där stjärtfenan börjar. Usch jag vill att mina små firrar ska bli friska… Funderar även på vad som kan ha utlöst det hela 😔

mimåne
0

Jag ställer också frågor och ber om hjälp ibland, och det är väldigt skönt som du säger när någon svarar. Ibland kan det även vara så att man egentligen vet svaret, men börjar tveka på sin kunskap för att man så gärna vill göra rätt. Då är det skönt med någon som kan bekräfta kunskapen så att man får rätt på sina tankar igen. Det betyder mycket🙂

Det stämmer att det är bra att höja temperaturen, gärna till 27 grader. Parasiten triggas till ett snabbare förlopp av en högre temperatur och därför brukar också behandlingen kunna gå lite fortare. För att medicinen ska verka så bra som möjligt kan du även mörklägga akvariet. Täck över det med ett lakan, en handduk eller liknande så att det hålls mörkt och tänd inte akvarielampan.

[Sofiesen]
0

Nu blir jag knäpp… Nu har jag medicinerat i flera flera dagar men ingen tycks bli bättre… Brukar det vara svårt att få bort vita prick?

mimåne
0

Vita prick ska inte vara något större problem att bota om än det kan ta ett par dagar innan man märker skillnad. Om jag vore du så tror jag att jag hade satsat på en medicin av ett annat märke för den du har verkar ju inte vara något att ha i det här fallet. Jag frågar mig själv om det kan vara sammetssjukan dina fiskar har istället för vita prick, de båda är snarlika varandra så att se skillnad på dem är inte så lätt. Frågan är om du ska pröva en medicin mot det istället eller bara köra ett annat märke mot vita prick. Mediciner med bredd spektrum är jag inte så förtjust i överlag men jag vet att djurbutiken här i stan använder mestadels medimor till sina fiskar, även mot vita pricksjukan. Medimor är ett universellt medel.

[Sofiesen]
0

Min lokala s. Zoobutik har bara exit. Ska ringa runt imorgon å se om jag kan få tag på protozin som någon på akvarister 2.0 rekommenderade. Eller bör jag välja något annat. Allt har blivit värre, åtta döda fiskar idag, just nu känns allt sådär hopplöst. Exit verkar inte Bra. Dör de av sammetssjukan? Fiskarna är ordentligt prickiga nu

usvead
2

Oj vad ledsamt. Man känner sig så maktlös…

Det är kanske fel ställe att skriva i. Jag har letat runt lite på sajten men inte hittat det jag egentligen efterfrågar nämligen en liten lättfattlig guide över olika sjukdomar, vilken/vilka mediciner som kan rekommenderas samt hur man initialt går tillväga. 

Det finns säkert flera här som har erfarenhet, som kan skriva på ett lättfattligt och pedagogiskt sätt och som dessutom har bilder på sjuka fiskar. Mina kar har "peppar peppar" varit rätt så förskonade från sjukdomar men en dag står man där och då vore det bra med en liten guide.

mimåne
1

Pröva med protozin om du får tag på det.

usvead, det är ett jättebra tips du kommer med. Verkligen en bra idé.👍
Det är så bra när medlemmar kommer med tips om vad de saknar och vill läsa om. Det är lätt för oss som jobbar på sajten att glömma bort vad som kanske skulle behövas. Jag ska lyfta fram din idé till de andra medarbetarna och hoppas att vi ska kunna knåpa ihop en guide till dig.🙂

[Sofiesen]
0

Idag har jag behandlat första omgången med protozin. Nu hoppas jag på det bästa. Fiskarna dör som flugor här hemma… Mitt 96 liter är näst intill tomt. Känns förjvligt rent ut sagt. Men jag hoppas jag får bukt på allt nu. Guppyakvariet är ordentligt angripet, så jag håller alla tummar och tår att det ska bli bättre. Vad ska jag tänka på när jag blivit av med sjukdomen

Lillyrod
0

Jag håller tummarna för att de som är kvar ska repa sig nu. Vita prick är en otäck sjukdom som har ett snabbt förlopp. 

Efter att sjukdomen är botad så sköter du karet som vanligt. Läs på bruksanvisningen om vattenbyten mm så det blir riktigt gjort.

mimåne
0

Mata lite försiktigt efter medicineringen. Bakteriekulturen i akvariet kan vara skadad så var vaksam så att det inte kommer en nitritspik.

[Sofiesen]
0

Absolut! Har även hört att man ska vara försiktig med att rengöra på botten? Stämmer detta

mimåne
0

Om du gräver runt i botten så finns det risk att du rör upp mycket fiskbajs och halvt nedbrutet material, har du då en skadad bakteriekultur som inte kan omhänderta de nitrater som finns där så kan jag absolut se att det finns risk för en nitritspik.

KickLi
0

Hur gick det med de små?

KickLi
0
[Sofiesen]
0

Tyvärr så dog alla… Alla utom en Molly som var den enda. Molly jag har haha…Den enda fisk som jag egentligen inte känner så mycket för. Hon visar inga son helst tecken på vita prick. Nu har jag tömt stora akvariet på både vatten och sand. Köpt ny sand och lagt i, tvättat Växterna och inredningen samt bytt filtermassa i pumpen. En omstart helt enkelt. Gjorde detta i fredags så nu har det stått ett tag… Mina dvärgklogrodor och amanoräkor går just nu i lilla karet men de ska få ta sig ett saltbad och sedan flytta tillbaka till stora så jag kan börja fixa lilla karet. Tyvärr har min nya rot börjat slemmet cellulosa men det kanske försvinner när räkorna kommer i? Det var en fisksoppa innan med alla möjliga sorter… Nu har jag funderat på om jag ska ta två par ciklider och lite neontetror eller kardinaler.. Gillar iof fantomtetror väldigt mycket men fiskar ska inhandlas på söndag, åker till xl zoo en sväng.. De har fina fiskar och man får väldigt bra råd där. Vad jag förstått är ciklider väldigt personliga och roliga att titta på?

[Sofiesen]
1

Såhär ser det ut just nu.. Den stora vita stenen ska självklart iväg, tänkte mig en klump javamossa där så det ser ut som en stor ek.. Om det blir ciklider ska jag även skaffa mer grottor och gömställen. En svart bakgrund ska jag fixa också.

Lillyrod
0

Jag tror inte att du ska ha 2 par ciklider i det karet. Då får du mycket bråk och kanske skador och elände med. Även dvärgcikliderna har humör. Det är mycket fisk i dem även om de inte är så stora. 

Om de leker så kan honan vara väldigt besvärlig mot hanen när hon vaktar sin rom så då måste han kunna komma undan. Du har rätt i att de är personliga och väldigt skojiga att ha i karet : )

[Sofiesen]
0

Då kanske ett par räcker. Går de ihop med klogrodor?

Lillyrod
0

Det vågar jag inte svara på för jag har aldrig haft grodor.

[Sofiesen]
0

Får kika på det. Annars får de gå i guppykaret… Har alltid älskat grodor, så självklart ville jag ha det i karet när man blev akvarieägare. De är så söta… Men inte särskilt roliga.. Sitter mest stilla eller tar luft.. Tar en promenad ibland men går sedan tillbaka å gömmer sig.

usvead
0

Dvärgklogrodor tycker jag att man bör ha i ett artakvarium eller med fiskar som inte är så på eftersom grodorna inte alltid hinner med när det är matdags. Aggressiva fiskar är definitivt ett stort no no. De vill inte ha så strömt vatten så det bör man ha i åtanke om man nu ska ha de bland fiskar. Om de inte är så aktiva beror troligtvis på att de kanske inte känner sig helt tillfreds med boendet/innevånarna.

[Sofiesen]
0

de har hittills gått med Platy och kardinaler, grodorna får mat när akvariet är släckt och fiskarna sover, håller stor koll på mina små vänner så de inte är magra, de har även ätit Platy yngel så de är runda och goa. De gömmer sig självklart inte jämt, men det är ju inte fart på dom som med fiskar tex, de brukar spatsera runt i akvariet, simma ibland. Just nu är de i mitt guppyakvarium som just nu är tomt. Det står i sovrummet och för tillfället kan jag inte sova för de har nå konstiga parningsljud för sig.. Om ciklider är big no no så får mina små grodor bo kvar i guppykaret och äta yngel :)

usvead
0

Jag hade under en kortare period dvärgklogrodor med Guppy, och det fungerade. Man fick bara se till att grodorna kunde äta i lugn och ro. Dina har ju yngel att knapra på så då lär de ju klara sig + att Platy beståndet hålls på rimlig nivå. Mina små sötnosar bor enbart med snäckor och Kuhlii ålar, och det verkar passa bra. Ibland hittar jag de liggandes lite huller om buller, ålar och grodor i samma hög 😃

Ciklider kan jag inget om, men är inte de rätt så stora? I så fall är det nog ingen bra kombo.

KickLi
0

#28 Vad fint! Får verkligen beklaga att du förlorat så många fiskar - och ynglen!!!