Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2328 ggr
Richard_$$
0

Fula växter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. 

Har problem med att växterna inte verkar trivas. Bladen blir fula och det växer en del trådalger på dem. Jag har aldrig fått dem att bli sådär väldigt fina men det har blivit värre på sista tiden. 

Kör vattenbyte varje vecka och tillsätter PlantaMin och AquaSafe. Något annat än det gör jag inte. Rensar dem någon gång ibland när det behövs också. Bifogar några bilder, brukar bli lättare att hjälpa till då. 

Kom gärna med tips på vad jag ska göra! 

/ Richard

Richard_$$
0

.

Richard_$$
0

.

Lillyrod
0

Alger är tråkiga och en del riktigt jobbiga att bli av med. I länken här finns ett jättebra schema att kolla efter om det är något man kan göra. Jag har själv haft nytta av den ; )

https://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf

mimåne
0

Av de växter du visar så ser jag inga snabbväxande växter. Har du några sådana? Snabbväxande kan hjälpa till otroligt mycket mot alger 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Richard_$$
0

Nej det har jag nog faktiskt inte. Vilka växter är snabbväxande?

mimåne
2

Här kommer några snabba tips. Hornsärv, vattenpest, hygrophila polysperma, flytväxter, limnophila sessiliflora, ludwigia repens, rotala rotundifolia, guppygräs, vallisneria. Skulle starkt rekommendera hornsärv till att börja med. Utmärkt växt mot alger som är mycket enkel och lättskött.

Richard_$$
0

Okej, tack! Någon idé om varför bladen blir bruna och trasiga?

mimåne
0

Brist på näring eller ljus

Richard_$$
0

Jag använder PlantaMin och AquaSafe, behöver de mer näring på något vis? Har original-rören plus en ledramp, så brist på ljus borde det inte bero på.

mimåne
0

Hm.. Aquasafe är ett vattenberedningsmedel, och så vitt jag vet ingen växtnäring..🙂 Plantamin vet jag inte hur pass bra den är tyvärr.

Vet du vad det är för en ledramp du har? Och hur gammal är orginallysrören i akvariet?

Draken
0

Jag använder Pro-fito, en ggr. i veckan (och en dutt med Easy-carbo då och då) som växtnäring i mitt kar, Jag har även en dubbel lysramp (T5) där ena röret är ett växtrör.

Det växer som ogräs i mitt kar

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Richard_$$
0

#10 Jag vet att det inte är någon växtnäring, men skrev det iaf för det är jag något jag tillsätter. Led-rampen är en Bridgelux köpt från Ledsale. Lysrören är inte speciellt gamla, kanske 5-6 månader, men det börjar väl bli daga att byta snart. Tror inte det är det dock då det har varit så här länge. Jag har ett Colour och ett White lysrör. #11 Kanske får testa det då :)

sauk1
0

Är karet nystartat? Har du i växtnäring samtidigt som Aquasafe? Alla vattenberedningsmedel renar vattnet på saker som även finns i växtnäring. Du ska vänta att hälla i efter vattenberedningsmedlet till upp till 24 tim.

Richard_$$
0

Nej det är inte nystartat, har varit igång drygt 2 år. 

Ja jag brukar hälla i allt när jag gör vattenbyte. Tack för tipset! 👍