Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 802 ggr
Chocopops
0

Trådalger

Hopp nu har man stött på första problemet i karet . Jag såg i går kväll att jag börjar få trådalger,  inser att jag varit lite väl generös med ljuset, så i dag får det vara natten ända fram till kl 12 å så får jag införskaffa mig en timer till lampan.

tack o lov är det inte så mycket alger utan dom har tagit fäste på en av växterna,  vad mer än att dra ner på ljuset kan jag göra nu? ska jag kanske försöka ta bort så mycket jag kan från växten?  eller ta bort den helt?

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Lilolizeit
0

Om det bara är lite så brukar det gå att bli av med dom genom att avlägsna dom för hand. Bara dra bort dom med handen eller snurra fast dom på en pinne eller liknande.. Det lättast är ju iof att ta bort hela växten eller de delar av den som algerna sitter på. Men är det en kär växt så kanske de e lite tråkigt..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lilolizeit
0

Chocopops
0

#1#2 tack =)  karet är ju relativt nystartat så, det är kanske 1.5-2 månader bara,  men ska nog försöka mig på att plocka bort de jag ser.  fick ju syn på dom i går,  alldeles gröna trådar :P, fördelen är att karet står så att ingen sol kommer åt alls :)  funkar det inte får jag ta bort växten, lite synd då den växt sig hög å fin nu =/

Lilolizeit
0

Vad är det för växt det kommit i? Kanske bara kan ta bort en del av växten, en stängel eller ett blad? :)

Lilolizeit
0

Då kan du nypa bort den "drabbade" biten bara, behöver inte ta bort hela växten. :) den är Snabbväxande å växer snart ut på nytt

Chocopops
0

#6 tack =) då ska jag in å nypa sedan när jag tänt till dom små loven =D

Chocopops
0

Nu har jag varit å fixat med växterna :p, hade tur som kunde sätta ner topparna igen i sanden :), då algerna bara satt i mitten av plantan, vad jag kunde se har jag fått bort allt, men de återstår ju att se :)

Lilolizeit
0

Härligt. :) dock får man ju fundera på varför algerna uppkom, så att man kan åtgärda så dom inte kommer tillbaka. Men du säger ju själv att du inte varit så noga med ljuset, så en timer är nog en bra start :)

Chocopops
0

Mjo är ganska säker på att de är ljuset som är boven, då de endast är där nya lampan är å har tyvärr låtit den lysa kanske 14-15 timmar när jag jobbat dagen :/ å de är ju väldigt många för många timmar, så nu tände jag ca 12 å maken kommer släcka vid 20 ungefär