Fifills Önskelista!
Hej, alla akvarister! Nu kunde jag inte låta bli att starta den här tråden längre, så här är "Fifills Önskelista!", tråden där jag tänker lägga upp alla de "fisklistor" som jag pusslar ihop. Jag har alltid älskat listor, och kan fylla hela skrivblock(nästan) med olika(eller samma, gud hjälpe mig) fiskkombinationer, så istället för att slösa bort papper så tänkte jag skriva av mig här.😉
Det viktigaste när man väljer fiskar är ju att de olika arterna trivs tillsammans, har liknande krav på vattenvärde, temperatur och pH, etc.. Dessutom så försöker jag i möjligaste mån ta reda på huruvida arten lever i svartvatten eller klart vatten.
Om ni själva har en kombination som ni gillar, så får ni gärna lägga upp den här. Men tänk då på följande, som jag själv kommer följa:
- Ange det latinska namnet, och även det svenska(eller engelska) om det finns.
- Länka till en artbeskrivning. (Själv använder jag helst seriouslyfish.com, men även zoopet.se och akvaforum.no)
- Skriv gärna om det finns en särskild tanke bakom grupperingen. Biotopriktighet, att de inte äter yngel t.ex.
Den här tråden är som sagt till för mitt eget höga nöjes skull, men jag hoppas att ni kommer tycka den är inspirerande! Kanske hittar ni en ny favoritfisk som ni aldrig hört talas om härinne! 🌈
Huvudnumret i den första listan är(trumvirvel):
Scharlakansbadis, Dario dario
De andra invånarna:
- Anduzeis smyckestetra, Nannostomus anduzei
- Barboides gracilis
- Clownkilli, Epiplatys annulatus
- Grön dvärgräka, Caridina cf babaulti ssp green
Förutsättningarna är: klart vatten, rumstemperatur, neutralt pH. 🙂
Jag kan tänka mig att det här är en fin lösning när man senare vill gå tillbaka och kolla "Hur var det nu jag kombinerade den där fisken..". Du har det sparat även om du datorn skulle krascha.
Så egentligen hade jag inte velat klampa in här och störa ordningen ifall du laddar upp fler kombinationer, men nu gjorde jag det ändå..😎
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ja, jag är en mästare på att tappa bort saker dessutom, särskilt papper!😃Och med tanke på hur många fiskar det finns, så är det ju omöjligt(nästan) att komma ihåg alla arter när det väl är dags att leta nya…
Ingen fara, jag tänker begränsa mig till max en lista om dagen(annars gör jag väl snart inget annat än skriver listor igen… 🤦♂️), och det är fritt fram att "klampa in" precis när man vill, om man vill. 😉
Så var det dags för den andra önskelistan! Från små fiskar till stora!
Här är huvudnumret, som resten av invånarna anpassats efter, faktiskt:
Siamesisk algätare, Crossocheilus oblongus. Tanken var att ha en grupp på minst tio stycken tillsammans, och utifall att något akvarium blir invaderat av alger, så har jag en städpatrull på standby.😉
De andra fiskarna är:
- Barilius bakeri
- Trebandad/sumogrönling, Schistura balteata
- Dawkinsia assimilis
- Canaras pärlciklid, Etroplus canarensis
Dagens lista:
- Skalare, Pterophyllum scalare, vildformen eller manacapuru.
- Delfinciklid, Krobia itanyi
- Dolkstickstetra, Hyphessobrycon erythrostigma
- Colombiatetra, Hyphessobrycon colombianus
- Corydoras duplicareus
- Eventuellt någon svärdbärare(ej helleri/vanlig svärdbärare)
Jag återkommer ständigt till en särskild formation av fiskar, nämligen baserad runt fjärilscikliden och dess naturliga grannar. Jag har läst om akvarister som hållit fjärilscikliden i större grupper, och är hemskt sugen på att pröva detta själv. Det kräver ju dock ett större akvarium, så denna gång tänker jag ange dimensionerna på detta drömakvarium också. 😊
Dimensionerna jag hade i åtanke är 300x70x70 cm, dvs ca 1500 liter… Sa jag att det var en dröm? 😇
Invånarna i detta:
- Minst fem par utav vildfångad Fjärilsciklid, Mikrogeophagus ramirezi
- En grupp på 8-10 st Orinocojordätare, Biotodoma wavrini
- Kardinaltetra, Paracheirodon axelrodi
- Rödmunstetra, Hemigrammus rhodostomus
- Svartbandscopella, Copella nattereri
1500 L ! Det är minst sagt en dröm !!
En riktigt avlägsen sådan… 😃 Blir nog en mindre version i verkligheten dock.
Vilken bra tråd🙂
Fick också en syn av ett par stycken som ska bära upp ett akvarie med måtten 300x70x70 här i trappan där det är jobbigt att släpa upp ett 375Liters akvarium….😃
Tack!
Ja, jisses, det kan inte vara lätt!? 🤦♂️Själv så tror jag att jag skulle avstå om jag inte kunde ha det på bottenvåningen, haha!
Ja, jag ser ingen möjlighet att ha ett så stort akvarium i mitt hus. Det skulle nog inte hålla. Max 750 men inte mer för att jag skulle kunna sova lugnt på natten ;)
Man skulle ha en akvariekällare… Om jag någonsin får möjlighet att bygga ett eget hus, så skulle det vara helt sagolikt… Med plats för ett par fåtöljer och ett litet bord, där jag kan sitta och dricka mitt kvällsté… 😇
Tja, drömmarna är åtminstone gratis!😃
#12 PÅ tal om akvarierum i källaren så är ju denna tråden en inspirationskälla och vad fint det blev och har du inte läst den tråden så har du missat något:
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/51e679f68e0e741b8d001657-nytt-projekt-pa-g
Oj, hur hade jag missat den tråden? Tack för tipset! 🙂
Och nu slänger jag upp en lista till, då jag nyss upptäckt en ny fiskart som jag bara mååååste ha någon gång!🤪
tillsammans med
- Dvärgrasbora, Boraras maculatus
- Sundadanio axelrodi
- Dario kajal
- Dvärgräkor
En liten önskelista till, med lite vanligare akvariefiskar. 🙂
- Indisk glasmal, Kryptopterus vitreolus
- Kuhliiål, Pangio kuhlii, en hel hop utav dem! Minst tio stycken!
- Honungsgurami, Trichogaster chuna
- Skymningsmal, Hyalobagrus flavus
- Färgklick av något slag… Några tips?
Jag har på senare tid fått strömlevande fiskar på hjärnan, och jag tror nästan att när jag har råd, tid och plats med ett till större akvarium så blir det ett sådant biotopakvarium. 🙂
Jag har suttit och letat fiskar och växter som passar i den miljön, och till slut så har jag hittat en kombination som jag tycker är perfekt!
- Gastromyzon-art, vet inte vilken för de flesta är fina… och väldigt lika varandra!
- Ormgrönling, Serpenticobitis octozona
- Homalopteroides smithi eller tweediei
- "Ström-mal", Akysis vespa eller hendricksoni
- möjligen, kanske, eventuellt någon Stiphodon-art som färgklick
Jag är lite osäker på om jag ska ha några stimfiskar, eftersom det blir ett rätt så strömt akvarium och jag vet inte om jag lyckas inreda det så att det finns lugnare områden. Men om jag har det så blir det:
- Dvärgkardinalfisk, såklart!😃, Tanichthys micagemmae
- Odessabarb(Pethia padamya) eller Indianbarb(Pethia stoliczkana)
- Någon utav dessa Danio-arter: Danio choprae, D tinwini, D aesculapii, D feegradei
Och helt utan växter vill jag inte vara, så det blir några som trivs i strömmande vatten, såsom:
- Aponogeton boivinianus
- Pogostemon helferi
- Glasormbunke, Bolbitis heudelotii
- Anubias barteri var. caladiifolia
- Javaormbunke
Jag tror att det här skulle kunna bli ett mycket intressant akvarium, eller vad tror ni? 😇