Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 4672 ggr
Tokyo
0

Oliver Knott Nature Soil

På vilken (svensk) hemsida kan man beställa Oliver Knott's nature soil för billigast pris? Det är ju ganska dyrt ändå, och svider lite i plånboken 😇

Ska ha det i ett 240 liters kar, under ett lager med julas blästersand.

Ellenor123
2

http://www.cyberzoo.se/akvaristik/inredning/akvariegrus/bottensubstrat/

Är lite billigare hos PWSS men de har dyr frakt som man inte får veta om förrens efter beställningen är gjord. På cyberzoo är det fri frakt över 500.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

kallepudas
1

Om du har någon zoobutik nära dig så jan du kolla om dom köper från imazo. Om dom gör det så kan dom ta hem just detta åt dig och du slipper frakt. Jag gör så med alla grejer jag köper,och får mycket bättre pris och vid eventuella reklamationer blir ju mycket enklare om man köper filter lysrör och så vidare som det kan vara fel på.

Roxie
2

Det blir billigare om du köper från PWSS. Jag har kollat upp samtliga oliver knott-priser inklusive frakt när jag köpte det. PWSS är billigast när det gäller oliver knotts soil, även inklusive frakt!

// Sofia

Roxie
2

Men VARFÖR ska du förstöra soilen genom att ha sand över?! 😮

Sanden kommer till slut hamna under soilen eftersom sanden är tyngre. Jag lovar, det kommer inte bli snyggt.

Jag har oliver knotts soil i mitt 240, och totalt 40L soil. 30L skulle nog räcka, men jag ville ha 20cm högt bak.

// Sofia

Tokyo
0

#4 Mest för syns skull, jag tänkte inte på att det skulle "blandas" så att säga. Tyckte att julas blästersand var fin helt enkelt, men då struntar jag i det. :) Kan byta sköldpaddornas bottenmaterial till blästersand istället.

Men det är ingen fara för kakaduor att bara ha soilen, eller? Kanske är bättre så också, då de föredrar mörkare substrat.

Vad har du, brunt eller svart? Vad tycker du är snyggast? :)

Roxie
0

Inte meningen att låta otrevlig, haha. Men fick lite halvt panik! 😉

Det funkar utmärkt att ha bara soil till kakaduor :) 
Jag har svart, men den bruna är säkert fin den också!

// Sofia

kallepudas
0

Roxie: 

Om du pratar näthandeln så är det möjligt att pwss är billigast.

http://www.pwss.se/product.php?productid=17005&cat=1964&page=1 Exakt samma soil köper jag för 399:-…..genom lokala zoobutiken som då beställer hem vilket blir överlägset bästa pris eftersom frakten i mitt fall blir 0:- 

Men Ts skrev ju svensk hemsida men tänkte ändå att billigaste alternativet ändå är det mest lönsamma då många även har en zooaffär ganska nära hem.

[Jens]
0

Jag har soil under julas blästersand och visst kommer det fram lite men det är inget som stör mig för tillfället. Jag skulle vilja ha något som är 'tyngre' än soil men har samma verkan och det är det jag letar efter men har dock inte funnit det ännu. Jag har t ex minst 5 cm sand ovanför så det ska mycket till innan soilen kommer upp till ytan. Vissa fiskar gillar inte att enbart ha soil som bottensubstrat så det gäller att läsa på och tänka till att enbart ha soil som bottensubstrat.

Tokyo
0

#6 Jag tyckte inte att du lät otrevlig, förlåt om det verkade så 😃

Om kakaduorna trivs med det så kör jag på bara soil. Kikade in på din tråd igen för att kolla på ditt 240 liters (exakt ett sådant juwelakvarium jag ska ha faktiskt 🙂) och det är ju otroligt fint, men det vet du nog redan. Svart tycker jag nog blir finast, och till på köpet kanske det framhäver kakaduornas färg också. :)

[Jens]
0

Okej, nu har jag varit i min akvariebutik och frågat vad de tar för soil av Oliver knott och han sa då 595 kr för 10 kg. Ingen kul siffra alls.

Hur har det gått för er alla? Har ni hittat något billigare än PWSS ?

Berzerk90
0

Varför är denna soil så dyr? Är den bevisat bättre än andra?

[Jens]
0

Bevisat vet jag inte men jag har använt soil tidigare i ett akvarium och gillade det väldigt mycket. Tyckte vattnet håll sig renare och värdena var stabilare och växterna trivdes bra i soil.

Jag köpte 10 kg soil för 457 kr inkl frakt från EBI Shop i Malmö. Soil anpassat för räkor så det kommer bli toppen! Självklart skulle jag vilja ha tag i billigare så hittar ni något så säg gärna till.

Berzerk90
0

Det låter bra det! Var ligger EBI Shop i Malmö? Var inne på hemsidan men kunde inte hitta något om adressen och öppettider.

[Tinitusan]
0

om du letar efter soil till räkor så såg jag på hornbach i hbg igår att de hade halva priset på sin fluval räksoil, alltså bara 100kr för den "stora" påsen, det stod utgående vara på så det gäller säkert hornbachs alla affärer.

[Jens]
0

Okej Tinitusan. Stora påsen är på 4 kilo om jag inte minnns fel. Nu har jag visserligen beställt redan men jag tänkte mer på framtiden när jag ska ha i ca 50-70 L i mitt stora kar.

[Jens]
0

#13 Är det inte så att det är bara en nätbaserad butik?

[Tinitusan]
0

ja kan nog stämma, dock måste jag säga att när jag hade den i mitt räkkar innan så fungerade pH sänkningen i ungefär 3 månader bara sen började det gå upp igen, vet inte om det verkligen är värt pengarna då

[Jens]
0

Mycket konstigt för jag hade mitt betydligt längre än så och värdena var väldigt bra hela tiden.

[Jens]
0

Var det stratum för räkor eller stratum för växter? Röd påse eller grön påse? Jag hade det gröna.

usvead
0

I  mina akvarier har jag bara en typ av shrimp soil och COOP´s kattsand + lite svart ph-neutral sand/grus som utfyllnad. Har haft stabila värden sedan start i mars. 

Oavsett om jag flyttat om till större/mindre kar så har värdena varit stabila. Fast… jag har kanske haft tur som en tokig….. 🤪

[Tinitusan]
0

den röda tror jag, den för räkorn var det i alla fall

[Jens]
0

Okej, kommer inte riktigt ihåg vilken skillnad det var på dem men det var inte så mycket alls.

[iFisk]
0

jag vill ha 10 kg soil men det ska vara "fin", inte normal? pwss har 409 kr men det är normal.
Var kan jag köpa "Fin" 10 kg

mimåne
0

Har du kollat på cyberzoo? När jag beställde därifrån hade de många olika modeller av oliver knott.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[iFisk]
0

Det är bara "Normal" på cyberzoo. 

Det finns 10 kg fin soil enligt Oliver Knotts hemsida.

Roxie
0

Köp Tropica aquarium soil powder istället (länk till petworld som jag själv beställt från flera gånger). Det är soil fast riktigt finkornigt. Jag har denna i mina senaste kar och är supernöjd. Innehåller gödning.

Länk till Tropicas hemsida.

// Sofia

[iFisk]
1

Åh tack! Om det är riktigt så bra… perfekt!

mimåne
0

Bra pris också!👍

Medarbetare på akvariefisk ifokus