Daphnia, Artemia, Cyclops odling?
Hej! Jag har kollat runt på internet ett tag nu för att hitta info om olika sorters levande föda som man kan ge och lätt föda upp till sina akvariefiskar. Dom tre jag hittade var alltså dessa: •Daphnia •Cyclops •Artemia Jag har funnit en hel del fakta runt om dessa…men vissa saker har jag verkligen inte hittat. Nu finns det säker info någonstans men jag helt enkelt inte sett den. Vore väldigt tacksam ifall jag kunde få svar, då jag funderat på att starta en odling så snart som möjligt. 1. Vart köper man dessa (levande) för dom hade inga på djuraffärerna i närheten. 2. Vet ni någon sajt där man kan beställa någon av dessa sorter? Och i så fall vad heter sajten? 3. Vilken är bäst om man vill ha en lättskött sort? 4. Vilken sort är bäst i syftet att ge mer näring osv till fisken? Mycket tacksam för svar:)
Emmisen
1. Jag har köpt mina i djuraffärer. Har hittat på iaf 2 stycken i Sthlm, men vet inte var du bor.. 2. Har ett svagt minne av att de funnits på zoo.se 3. Jag har bara odlat artemia, alltså kläckt från ägg. Luktar inte jätte gott å blir lite slabbigt (kanske mitt eget fel) men mycket uppskattat 4. Kan ja tyvärr inte svara på
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Tack så jätte mycket!! :D
Emmisen
Har odlat flere typer levendefor blant annet; Daphnia Magna, Moina Macrocopa, Daphnia Pulex, Hyellella Asteca, Ostracoda, infusorier og Planarier :-)
Har også testet Cyclops og Artemia. Cyclops var vanskelig å finne godt for til og Artemia samstemte ikke med prinsippet mitt om at fordyrene skulle kunne overleve i akvariet til de ble spist (har ferskvannsakvarier)
Har desverre ingen kulturer gående lenger, men det er veldig morsomt å odle på denne typen små akvariedyr…. Har du konkrete spørsmål kan jeg nok bidra litt….
Jeg vil si Moina er den enkleste av disse artene. Litt kortinfo under som jeg sendte med kulturene når jeg hadde noen…
Moina – Moina Macrocopa
Størrelse: 1-2 millimeter
Formeringshastighet: Raskt, mange dobler seg på noen dager under riktige forhold.
Vanskelighetsgrad: Middels, siden man må huske å mate ofte, og passe på å skifte litt vann så det ikke blir nitrat.
Brukes til: For(Mat) til akvariefisk. Spesielt fint til mindre fisk og yngel.
Hva spiser de: Siler maten ut av vannet. Spiser vanligvis gjær. Men spiser alt som svever i vannet og er lite nok, blant annet svevealger. Tørrgjær røres ut i litt vann. Et eggeglass kan brukes og 1/10 teskje. Dette helles i karet til Moinaene til det blir svakt melkevitt. Fores ca annenhver dag.
Akvarium/Kar: De kan gå i alle størrelser av kar og akvarier. 2 liters isbokser er fint å bruke.
Temperatur ph etc: Lever i rent ferskvann, dør ikke i akvariet før den blir spist. Trives best ved temperatur på 24-25 grader C. Formerer seg ved alle vannverdier.
Zooplus.se ska ha något med artemia om jag läste rätt.
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
Om du nu inte redan är igång med odling så har jag själv odlat artemia och daphnia och blackworms. Artemia är bra far men det går inte att odla. Daphnia är lätt om man bara orkar byta lite vatten var eller varannan dag. Jag har ett burk på 5liter som är ganska grund. Matar med en matsked jästvatten. 1 liter vatten till 50g torrjäst. Som jag har i kylskåp. Slanga ut 40% ca av vattnet och filtrera med foderhov. Det som fastnat i håven matar du med. I Stockholm kan du få tag på detta på södermalms akvarieaffär. Annars kan du leta upp en groddamm eller liknande på våren sommaren. Där.kan man fånga daphnier. Det ser ut som en röd dimma i vattnet. (Då.kan du även fånga mygglarver eller cyclops på samma gång. )
Vet inte hur jag lyckades formulera att Artemia är bra att kläcka till yngel men går inre att odla. Man köper ägg som man kläcker i saltvatten. Har man en smidig behållare och bra ägg är det superlätt.