tv programmet "Tanked"
Ni som sett programmet, vad tycker ni? Jag är inte insatt i akvarievärlden men känns som att dem bara kastar in alla möjliga sorters fiskar i för små akvarium och med massa låtsasväxter/plastkoraller. Ett speciellt program jag tänker på så sätter dem in flertalet hajar i ett akvarium och nämner sedan att några kommer växa ur akvariumet, vad händer då med dem? :s Hör gärna era synpunkter och vinklar på det :)
Hittar inte knappen för att redigera inlägget *växa ur akvariumet på bara några månader*
Jag följer också Tanked. Och reagerar också på nästan varje program: för små tanker, fel combo(ibland i större tanker så fyller dem ut med mindre fisk som kommer bli dödas senare av de andra), skatebord rampen!- med hajar!! Som är stresskänsliga djur… mf. Plast växter/koraller, dygnet runt ljus eller uv, självlysande fiskar. Inget bottenmaterial eller grottor, akvarium för 1 dag eller som ska flytta runt hela landet. Trumsettet med guldfisk… "de kan bo i supersmå akvarium"- NEJ…det kan dem inte… Krabbakvariet var jag riktigt förbannad! Hur de har de andra djuren är också mycket USA regler… MEN jag sitter ändå med familjen och tittar på det jäkla programet varje dag, och gapar argt åt dem varje gång X3 vet inte riktigt varför.. så som människor fungerar kanske? Jo och de hajarna och krockodilerna som växer ur akvariet flyttar till nästa akvarium och så får de nya bäbisar… vilket inte heller är bra pga stress…
Krabbakvariet: ingen sand, inga grottor, hur många djur som hällst som senare kommer skada varandra och bli stressade, ingen tång eller liknande, och de höjde temp på vattnet så de skulle simma runt- för det gillade besökarna…
Jag har sett 2 program men konstatera att det inte var nått för mig då jag gillar naturliga akvarium med biotoptänk. Typiskt amerikanskt "det ska vara häftigt". Sen kan jag inget om saltvatten men mycket av det de gör känns tveksamt.
Aldrig hört talas om det ens. Men låter som typiskt amerikanskt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Du har helt rätt wingren, programmet går inte ut på djurhållning och omvårdnad av fisk, utan det som tas fram i programmet är det estetiska med att ha ett akvarium som inredning. Vill man lära sig om fiskhållning så bör man nog vända sig någon annanstans och ta hänsyn till att den biten uteblir när man ser programmet. Men vill man se på akvarium som blir kreativa lösningar och vacker inredning så är det ett trevligt program🙂
Sänds på animal planet.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag tittade förut lite grann. Mest saltvatten då, vilket jag är helt grön på, men att de e mycket fisk i karen behöver man inte kunna mycket för att se. Apropå plastkorallerna, så var väl det för att inte ta från haven - alltså ur ett miljötänk. Vi hade en tråd för längesen om just de här programmet minns jag..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Nej inte bara, det kräver mer skötsel ^^ man odlar de flesta koraller. :)
Jo det vet jag. Men iof mängderna akvarium dom gör, så ska dom själva i programmet sagt något sånt..
Här är en tidigare tråd; http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/543fc4bcce12c4260a00384b-vad-tycker-ni-om-programmet-tanked Inlägg #2 av Roxie förklarar det jag dåligt utrycker..
"Du har helt rätt wingren, programmet går inte ut på djurhållning och omvårdnad av fisk, utan det som tas fram i programmet är det estetiska med att ha ett akvarium som inredning."
Det där tror jag sammanfattar eländet ganska bra. Om man med "estetik" menar den amerikanska typen, burr… Jag tittade lite först men jag tycker faktiskt de är ganska så ooriginella och fantasilösa. De är ju tekniskt duktiga på att bygga saker, men deras "design" är på tok för kitchig för min smak. Bortslängt hantverk på något vis…
För att inte prata om djurhållningsperspektivet, det är ju obefintligt.
Det hela är mycket amerikanskt, dessutom tror jag de håller till i Las Vegas? Det kanske borde säga sig självt att efterfrågan på sparsmakade biotop-tankar är begränsat i den staden. 😃
Dock intressant om man vill få sig en annan vinkel på det där med akvaristik.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Har sett programmet några gånger jag också, men blir bara ledsen och förbaskad över djurhållningen.
Jag som dessutom har saltvattensakvarium ,med riktiga koraller, ser ju hur "fult " och onaturligt det blir med plastkoraller. Det är liksom inget liv i dem, koraller rör sig hela tiden, mer eller mindre.
De levande korallerna är ju mycket de som är blickfånget i akvariumet. Visst ser man fiskarna också ibland, men vissa ser man ju knappt för de lever inne i korallerna och revet, och visar sig bara ibland.
Håller med #12 :)
Friskt kopplat är hälften brunnet!