Sjuk Sajica?
Sajica-Ciklid har fått svarta ögon istället för de ljusblå han har haft sedan liten. Vit trådig avföring och står mest inne i grottan. Jag har googlat och får bara upp bukvattensot, men de andra fiskarna beter sig och ser helt normala ut. Bukvattensot är väl väldigt smittsamt? Vad kan det annars vara? Stress? Parasiter? Hur hjälper jag honom, om jag kan?
Om det är bukvattensot så finns medicin mot det. Du har rätt i att det är smittsamt. Ofta står fjällen ut från kroppen med när det gäller denna sjukdom. En bild på fisken vore bra så att vi kan hjälpa dig.
Vad märkligt att ögonen har ändrat färg och blivit svarta så plötsligt. Det har jag inte hört talas om förut. Posta gärna som lillyrod säger, en bild på fisken så vi kan se om vi hittar något utstickande.
Bukvattensot brukar också göra att fisken får uppsvälld mage, vilket kanske är det tydligaste tecknet på åkomman. Medicinera inte med något så länge du inte vet vad det är, är vad jag råder dig till. Vit trådig avföring kan bero på stress också och att medicinera kan i så fall bara göra det värre. Det är viktigt att du tar reda på orsaken innan du gör något.
Medarbetare på akvariefisk ifokus