Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1962 ggr
J:ons
4

Low tech odling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter. Odlar levandefödare i olika former. Har nästan slutat använda akvarium och använder mig istället av murarhinkar godisburkar m.m. Var från början ett experiment men använder nästan bara det nu för tiden. Använder ingen teknisk utrustning utan bara vatten som jag byter varje vecka. Fiskarna håller sig väldigt friska och verkar må bra av lite kallare temperaturer. Är det någon annan som gör likadant eller är det fullt utrustade akvarium som gäller?

Gustavsson2in1
0

Jag har gjort likadant innan men de var för ett par år sen , när de inte fick plats med  mer stora akvarium i lägenheten  så skaffade man murarbaljor och förvaringsboxar.

Har faktiskt 2 st igång nu, en förvaringslåda med posthorn och  en med Guppy i.

Guppysarna väntar iförsig på att få flytta ner i ett egengjort glasakvarium, men de är om jag lyckats silikona de tät denna gången ^^

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

Lojs
0

Spännande! Hur mycket av vattnet byter du i veckan, rensar du ut allt skräp på botten samtidigt? Använder du vattenberedningsmedel?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Tinitusan]
0

tycker oxå det låter spännande, hur håller du vattenkvaliteten uppe med bara ett byte i veckan o inga växter?

0

Jag brukar byta allt vatten varje vecka alt. byta kanske 10-20 % varje dag. Beror mycket vad det är förstorlek på fiskarna hur skitet det blir. Kör med vanligt kranvatten bara.  Har en hel del javamossa i de burkarna där honorna får yngel. Annars är jag inte så noga med växter faktiskt. 

Kommer på sikt skaffa en akvarievägg med riktiga kar för att bedriva avel. Blir lättare att se vad det blir av fiskarna då och sen bara dra upp mängderna i hinkar. Det är ganska lätt att se dåliga fiskar uppifrån men svårt att se färger m.m.

Lojs
0

Häftigt att det funkar så bra! Då måste ert kranvatten passa rätt bra från början?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

0

Ja det är bra antar jag. Har aldrig haft tillsatser. Bodde på en gård innan med egen brunn men var aldrig några problem där heller.

MariaK1977
0

Spännande! Var gör du av all fisk? Säljer du till butiker?

0

Nu avla r jag en del och försöker få fram så mycket fina avelsdjur som möjligt. Är ganska stort intresse för fiskarna så det kommer förmodligen säljas både till butik och privatpersoner. De som köpt hittills ar varit väldigt nöjda. Kan väl tillägga att det är en del väldigt fina guppystammar jag har också.

Hellstrum
0

Vart bor du om man skulle vara intresserad av lite fisk?

2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har en korallplaty fått ungar. 55 stycken fick jag det till. Hon föder i en 3 litersbalja sen flyttar jag henne och javamossan och låter ungarna vara kvar där ett tag. Senare får de flytta till en lite större balja.

Hells Angel
0

Hur lyckas du få 55 yngel??????? Jag har högs 10 samtidigt…

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

0

Bra fiskar typ. De blir ganska gamla och när de har kommit upp i ålder så får de massa yngel.

Hells Angel
0

Mina blir typ 3-4 år, är det lite?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

0

Nä det är nog ganska normalt. Skulle tro att det snarare är så att ynglena blir uppätna då kanske? Viktigt med bra foder och så med.

kallepudas
0

#14 Vad ger du dina yngel för käk?

0

Jag ger artemiaägg och smulat flingfoder.

JACLAR123
0

Följer :)

Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

"Åldern visar inte din mognad" Pokal

kallepudas
0

Hur går det med odlingen och införskaffandet av akvarievägg?