Kampen mot Vita prick.
Kom hem imorse efter att ha skjutsat barnen till skolan, och vad fårjag se …Jo min Fjärilsfisk ligger död på botten i saltkaret. Skriker rakt ut NEEEEEJJJJ, vad f*n är det nu då.
Började kolla på de andra fiskarna, 3 stycken har vita prickar, Gula kirurgen hade "bara" nån enstaka på bröstfenorna, "Foxen" hade på ena bröstfenan och på ena sidan, Zebrasoman har på huvudet och bägge bröstfenorna, samt några på stjärtfenan.
H***TE Vita prick 😭 Vad gör jag nu, kan inte behandla huvudakvariumet, med medel mot vita prick, eftersom det tar död på både koraller och levandesten. Ringde till bägge butikerna här hemma, men eftersom det gäller saltvatten, så visste de inte riktigt besked, tar kontakt (i desperation) med Han som har öppnat butik i Huddik, han är kunnig och har själv haft akvarium i flera herrans år. Han visste besked, men inte helt ut, så han tipsade mig om , vad jag egentligen själv skulle ha tänkt på, att jag skulle ta kontakt med en kille i Forsa (akvarist sedan 50 talet någon gång) en äldre av den "gamla" skolan.
Han tyckte att jag skulle börja med att köra UV-c behandling, blir fiskarna försämrade eller det inte har någon verkan alls, så måste jag plocka upp och behandla de som har prickar, i separata karantänakvarium.
Jag har suttit med förstoringsglas framför akvariumet nästan en timme nu på eftermiddagen, och det är bara ('än så länge i varje fall) bara dessa tre som är drabbade, hittar inte tillstymmelse till prickar på de övriga.
Har även fått tag på en UV-c sats, så när maken kommer hem, bär det av till Forsa i huddik för att hämta den, och den skall kopplas in direkt.
Tänkte "skriva av mig frustrationen" i den här tråden. Och samtidigt dokumentera eftersom hur det går för mig och , framförallt, mina fiskar.
Nu är det bara att hålla tummar och tår att detta går vägen, och att jag inte förlorar någon mer fisk.
Har ni frågor och funderingar, är nu självklart jättevälkommen att skriva i tråden :)
R.I.P Fjärilen (Forcipiger flavissimus)
Vita pricken har redan skördat en av mina favoriter 😢
Jag håller också tummarna för att allt går bra för dina fiskar. Det är sååå tråkigt när man får sjukdom i karen
Dessa tre är drabbade, men än så länge pigga och äter. Hoppas de fortsätter med det.
Intressant att vita prick sjukan även drabbar saltvattensfiskar. Är det samma slags sjukdom med parasiter och samma förlopp som hos sötvattensfiskar?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Beklagar och hoppas du får rätsida på detta. Håller tummar och tår.
Hoppas det blir bra med UV-c behandlingen. Heja, heja!!
Neeeej vad tråkigt! Beklagar! 😕
Har du fått in det med någon ny invånare eller har det bara dykt upp?
En av Clownerna, samt Dvärgkejsaren är smittad ser jag idag. Clownen har väldigt lite, men kejsaren ser ut att vara illa drabbad, fast pigg och äter fortfarande 😕
Verkar gå väldigt fort för vissa, när prickarna väl får fäste på en fisk 😕
#2 Ja håll gärna tummar, tår, tassar och allt annat som kan hållas, så jag klarar resten av fiskarna. 😕
#4 Det är väl, som jag har förstått, samma parasit, fast den har ett annat förlopp på saltvattenskar, jag har inte riktigt fått med mig på vilket sätt den har annorlunda förlopp dock.
#5 #6 och #7 jag hoppas också att det snart skall bli rätsida på eländet. UV-c filtret är inkopplad och går på högsta fart första dagarna (eller rättare, det är pumpen som drar filtret som går på högsta fart) Skall sänka effekten efter några dagar.
#8 Jag vet inte riktigt, troligast med det nya som tillkom för en vecka sedan. Korallerna smittas inte av Vita prick, men de kan bära sporerna, Dvärgkejsaren var frisk tills idag, och sjögurkan fäster inte ens sporerna på, ännu mindre smittas den.
Så min gissning är att det har följt med sporer i någon av korallerna jag köpte senast.
Jag blev tipsad om en medicin som är rev och korallsäker, så jag kollade upp den via leverantörens hemsida, bara för att vara säker. och medicinen ÄR helt Korall och Revsäker enligt dem, men jag slängde iaf ut frågan, som extra säkerhetsåtgärd, i gruppen Saltvattensakvarister på FB. De bekräftade också att medicinen är säker.
Jag kastade mig på telefonen och ringde till bägge zoobutikerna som finns här i stan, men de hade naturligtvis inte medicinen hemma, de kunde ta hem, men det kunde, i värsta fall, dröja en vecka innan medicinen kom till butiken.
Jag skrev på Saltvattensakvarister igen och berättade hur det låg till, och frågade om tips hur jag skulle göra, om jag kunde göra något, ytterligare för att säkerställa att fiskarna inte dör för mig, förutom UV-c filtret som nu är igång.
Det dröjde inte länge innan jag får en meddeleandeförfrågan på PM, kollar, mycket konfunderad på meddelandet, då jag inte alls känner igen namnet på personen ifråga. Det visade sig att det var en av killarna som jobbar på Hercules Zoo, han ville ha min adress, så skulle han skicka medicinen på Måndag så jag får den på Tisdag 🙂
Jag kunde swisha när jag fått grejerna med posten, jag skrev tillbaka att jag kunde swisha direkt, men det ville han inte höra talas om, utan jag kunde swisha när grejerna hade kommit ….Finns det sånna människor fortfarande, 😮
Hoppas bara att det inte blir någon mer smittade i karet nu, och att de som är smittade, åtminstone inte blir sämre. Börjar hysa hopp nu, nu kommer jag kunna medicinera i akvariumet, utan att oroa mig för sten och koraller, och utan att stressa fiskarna genom att börja jaga och flytta på dem 😃
Jo det finns fortfarande goda människor även om de börjar bli färre och färre. Kanske dags att de Cites-listas 😉
Så himla snällt av honom. Det är verkligen värt en ros.
Jo, jag blev ganska chockad måste jag säga. Men jag håller med usevad, att vissa personer/butiker skall cites-listas 🙂
Ingen mer smittad idag, och ingen försämring på de redan smittade. Zebrasoman äter dock lite dåligt, och det gillar jag inte. Han är inte synbart sämre i varje fall, så jag hoppas att han helt enkelt inte är hungrig just nu bara.
Ingen försämring och ingen mer smittad sedan UV-c kopplades in.
Håller tummarna nu för att det inte blir något mer :)
Tror vi alla håller alla tummar och tår att detta reder upp sig för dig.
Oh.. tråkigt att höra. Men jag har ingen erfarenhet av saltvatten. Men jag kan ju gärna ge ett tips, att skaffa t.ex. en låda med olika mediciner i som avser för saltvattensfiskar och används för säkerhets skull. Det kan kännas som onödigt, men slippa att vänta på kommande tillgänglighet av medicin som är bristvara. Det är ju med tanken på att fiskarna är väldigt dyra.
#15 Det är svårt att medicinera mot vita rick i saltvattensakvarium, eftersom det verksamma ämnet är koppar, och det tar död på koraller och sten.
Jag har rev och korallsäker medicin hemma, kom med posten idag, men jag avvaktar.
Det går nu åt rätt håll. Clownerna och kejsaren är prickfria. Gula kirurgen har obetydligt kvar, likaså Foxen. Zebrasoman som var täckt av prickar, har fortfarande ganska mycket kvar. men även den har mindre nu.
Inga nya insjukna :D
Jippi håller tummarna för att det är över.
Vad bra att det går åt rätt håll!
Går fortfarande åt rätt håll :)
Nu är foxfacen nästan prickfri :D
Vad skönt att höra!
Ett smärre bakslag. Zebrasoman verkar ha fått massor med prickar igen 😕 Blir det på fler, måste jag köra medicineringen, men jag avvaktar under dagen och ser var det tar vägen.
Ånej 😭
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Attan. Hoppas den stackaren rider ut stormen
Bara att avvakta och se vad som händer. Duttade faktiskt i lite medel igår kväll. Zebrasoman såg ganska hemsk ut. Vet inte hur den ser ut idag, då den gömmer sig inne i revet.